Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Feel-Good Factor

De ondertitel van De Feel Good-factor verraadt waar het heen gaat: ‘emotie = business’. In een zeer goed leesbaar boek brengt de auteur een uitstekende lijn aan die gebaseerd is op het goede gevoel hebben in je organisatie.

Peter de Roode | 25 januari 2017 | 3-4 minuten leestijd

Esther Sluijs bezigt in De Feel Good-factor geen zweverige taal, zakelijk beschrijft ze dat emoties de ruimte geven in een organisatie niet alleen de betrokkenheid bij klant en medewerker kunnen verhogen, maar ook goed is voor het bedrijfsresultaat.

Feel good is misschien een nieuwe term en wie weet wordt die wel omarmd als management-jargon. Feel good gaat over zingeving en het zoeken naar een ‘purpose’. Tot zover zeker niet nieuw want termen als bijvoorbeeld ‘zingeving zijn al meer dan voldoende beschreven in de literatuur. Toch is de feel good factor geen synoniem voor zingeving of betekenisgeving. Feel good gaat volgens de auteur over emotie èn gedrag. Vanuit een helder doel, je daar goed bij voelen en dat omzetten in waardevol gedrag, zou een korte omschrijving kunnen zijn van wat de auteur haar lezers wil meegeven. Veel feel good wordt met de mond beleden waardoor de getoonde emoties niet oprecht zijn. Het boek beschrijft een breed spectrum aan onderwerpen om de feel good factor toe te lichten. Deze kunnen helpen om een feel good cultuur te creëren.

Een feel good cultuur creëren, waar gaat dat over? Het is een van de vragen die de auteur de lezer voorlegt. In het model dat zij heeft ontworpen wordt duidelijk dat een feel good cultuur niet alleen van binnenuit wordt ontwikkeld maar ook de nodige verbindingen kent met de externe stakeholders. Daarnaast is het van belang om relatie betrokkenheid en motivatie te genereren bij het individu en de gehele organisatie. Verrassend vond ik haar beschrijving van hoe de feel good achtergrond goed past bij vele andere instrumenten. Ik kijk bijvoorbeeld ineens anders aan tegen instrumenten die ik zelf al jaren inzet, zoals Spiral Dynamics.

Maar wat ik vooral waardeer aan de opzet van dit boek en de schrijfstijl van de auteur, is dat ze de grote lijn zeer goed weet vast te houden. Ze wijdt niet te lang uit. Schrijft geen boek in een boek, geeft geen uitvoerig college over Spiral Dynamics. Tipt aan, en trekt weer verder. Dat komt de leeswaardigheid van dit boek zeer ten goede.

Sluijs legt niet alleen uit maar helpt de lezer ook te vertalen naar acties. Ook dat maakt dit boek zeer aantrekkelijk.
De auteur weet waar ze het over heeft, wie zo goed de essenties weet weer te geven en die in combinatie weet te beschrijven met de vele praktijkvoorbeelden, kent de business.

Dit boek gaat o.a. over gedrag maar, zo waarschuwt de auteur, de materie is daarmee niet voorbehouden aan de marketeers of de mensen van HR. De feel good factor is een integrale bedrijfsvisie. Dat maakt de boodschap alleen maar krachtiger. Geen speeltje dus van een of andere afdeling.
Ik kan De Feel Good-Factor van Esther Sluijs van harte aanbevelen: het leest als een trein, is opgezet vanuit een inspirerende visie, is praktisch en kent de nodige praktijkvoorbeelden.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden