Flexwerk, het is zoiets. Wat betekent flexwerk voor de arbeidsverhoudingen en is ons poldermodel opgewassen tegen die veranderingen? Kunnen de huidige vakbonden en werkgeversorganisaties zich staande houden in de bewegelijke arbeidsmarkt en blijft het overleg tussen sociale partners zoals we dat gewend zijn? Hoe ziet het poldermodel er uit in 2030? Dit en meer leest u in Poldermodel 3.0.
Om enige transparantie te verschaffen in deze ‘chaos’ sprak auteur Fedde Monsma met vakbonds- en werkgeversvoorzitters, HR-directeuren, arbeidsmarktwetenschappers, politici, arbeidsmarktdeskundigen en ook met de man/vrouw op de werkvloer. Hij vroeg hen naar hun mening. Al deze meningen combineerde Monsma met zijn eigen kennis én zijn visie op de veranderende arbeidsmarktverhoudingen.
Monsma toont in Poldermodel 3.0 aan dat de overlegstructuur, zoals wij die momenteel nog kennen, niet meer werkt en dat er een groeiende behoefte aan beide zijden bestaat, aan individueel maatwerk. Bij het realiseren van dergelijk maatwerk zal de rol van human resource managers én ondernemingsraden een grote rol spelen.
Poldermodel 3.0. is een helder en boeiend boek. Monsma komt met transparante ideeën en inzichten waar (werkgevers)organisaties hun voordeel mee kunnen doen wanneer zij het aandurven van koers te veranderen. Want beter nú alvast een nieuwe weg inslaan dan wachten tot het moment dat die keuze er simpelweg niet meer is. Hij brengt zijn ideeën op een zeer inspirerende wijze, waardoor je met groeiend enthousiasme verder leest.
Monsma is er heilig van overtuigd dat de kracht van het polderoverleg tanende is. Deze mening illustreert hij overtuigend in zijn boek. Volgens de auteur komt dit doordat onze maatschappij verandert. Er is sprake van individualisering en daarnaast spelen demografische ontwikkelingen en globalisering een belangrijke rol in. Bovendien zijn de sociale partners wars van nieuwe initiatieven.
Monsma heeft met zijn boek voor ogen dat het vakbonden, werkgevers en de politiek motiveert zichzelf en hun eigen rol in het geheel, kritisch te beschouwen en vervolgens te kijken naar de kansen die kunnen leiden tot een moderne versie van het poldermodel… het poldermodel 3.0.
Als direct of indirect betrokkene, maar ook als geïnteresseerde, lees je Poldermodel 3.0, achter elkaar uit. Het is alles behalve droge kost. Een boeiend relaas waarbij, na het lezen van de laatste pagina, slechts één stelling beklijft: ons poldermodel moet inderdaad op de schop!
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.