Iedere ondernemer zoekt naar manieren om zijn of haar bedrijf te laten groeien. Maar ja, waar begin je dan? En wat komt er allemaal bij kijken? Intuïtief ben je waarschijnlijk geneigd om het thema ‘groei’ veel te groot te maken. Of om je op 1 driver voor groei te focussen.
Het concept van groei afpellen
In Turbowinst pelt auteur Sander Klos het principe van groei af. Voordat je gaat werken aan groei is het belangrijk om een goede mindset te hebben en te bepalen wat jouw specifieke doelen zijn. Ofwel: waar doe je het allemaal voor? En natuurlijk wordt ook besproken uit welke onderdelen groei van je business bestaat - en wat er gebeurt met je totale groei als je al die verschillende onderdelen laat groeien. Je grote doelen worden een stuk beter haalbaar!
Systeem
Om te kunnen groeien, heb je een systeem nodig. Dat groeisysteem wordt keurig uiteengezet en behandeld. Klos deelt het thema groei op in 5 macrostrategieën:
Missie & markt
Branding & content
Frontend marketing
Backend marketing
Conversie & sales
Binnen deze 5 macrostrategieën, krijgen de 45 microstrategieën hun plaats. De microstrategieën zijn zo opgezet dat ze op zichzelf staan, universeel toepasbaar zijn en ook snel (binnen een week) zijn te implementeren. Deze opzet zorgt indirect dus voor groei in ‘hapklare brokken’.
Volgorde
Bij het uitvoeren van de microstrategieën maakt de volgorde volgens Klos niet zoveel uit. Voor veel ondernemers is dat goed nieuws, dat geeft voldoende ruimte en vrijheid voor je ondernemers-eigenwijsheid. Hoewel de volgorde niet zo belangrijk is, is de nauwgezetheid qua uitvoering dat wel. Waar je intuïtief misschien geneigd bent om eerst bij de ene macrostrategie te beginnen en dan de volgende op te starten, denkt Klos hier toch anders over. Het beste doe je het allemaal tegelijk! Waarom hij daar zo over denkt? Dat lees je in het boek.
Microstrategieën
In het derde deel van het boek worden de verschillende microstrategieën behandeld. Vaak wordt er naast tekst gebruikgemaakt van schema’s en modellen ter verduidelijking. Ook handig is de wrap-up aan het einde van ieder hoofdstuk, die de belangrijkste onderdelen van dat hoofdstuk nog een keer benadrukt.
Naast de nodige geschreven tekst en verduidelijkende modellen, krijg je ook toegang tot diverse microworkshops. Via een QR-code in het boek kun je toegang krijgen tot een online omgeving met wat verdieping en een video. Dit maakt het boek nog praktischer toepasbaar.
Groei aan klantzijde
Ben je op zoek naar een boek dat je gaat helpen met groeipijn op het gebied van juridische structurering, het aantrekken van groeikapitaal of het bouwen van teams? Dan heb je niet zoveel aan dit boek.
Turbowinst richt zich vooral op de commerciële processen. Dat komt ook wel naar voren in de 5 macrostrategieën die gevolgd worden. Het boek helpt je om van wens (groei) toe te werken naar een plan (strategieën) en naar de realisatie ervan (workshops & microstrategieën). Natuurlijk moet je het nog steeds zelf doen, maar Turbowinst geeft je zeker invalshoeken en handvatten om aan de slag te gaan met het systematisch laten groeien van je bedrijf.
Over Wieger Waardenburg
Wieger Waardenburg is marketingstrateeg, spreker en ondernemer. Met digital agency Fris Online helpt hij organisaties meetbaar, schaalbaar en voorspelbaar online te groeien met online marketing.