trefwoord
Double Loop Learning: Verder Kijken dan Symptoombestrijding
In een wereld die voortdurend verandert, volstaat het niet meer om alleen problemen op te lossen. Double loop learning gaat verder door niet alleen acties aan te passen, maar ook de onderliggende waarden, normen en doelen ter discussie te stellen. Dit concept, geïntroduceerd door Chris Argyris in de jaren zeventig, biedt organisaties een krachtige methode om werkelijk te leren van ervaringen en fundamentele verandering te bewerkstelligen.
Waar single loop learning vergelijkbaar is met een thermostaat die automatisch de verwarming aanzet bij 18 graden, vraagt double loop learning zich af: 'waarom staan we ingesteld op 18 graden?' en verkent of een andere temperatuur economischer zou zijn. Het is precies dit bevragen van de uitgangspunten dat organisaties kan helpen doorbreken uit ineffectieve patronen.
Boek bekijken
De Kracht van Dieper Reflecteren
Double loop learning vraagt om een fundamenteel andere manier van kijken naar problemen en uitdagingen. Door onze benaderingen ter discussie te stellen en eerlijke zelfevaluaties te maken, verschuiven we van single naar double loop learning, waarbij we onze vooroordelen beoordelen en mentale modellen bevragen.
SPOTLIGHT: Jeroen Hendriksen
Waaier bekijken
Van Theorie naar Praktijk: Kolb en Organisatieleren
De verbinding tussen reflectie en leren wordt nog krachtiger wanneer we double loop learning koppelen aan gevestigde leertheorieën. Het gaat erom patronen te doorbreken en niet alleen te reageren op wat zich voordoet.
Boek bekijken
Double-loop learning leidt tot diepgaande verandering door niet alleen het probleem op te lossen, maar ook de onderliggende aannames en waarden te bevragen. Uit: Instituut voor Briljante Mislukkingen
Leren van Mislukkingen: Een Andere Benadering
Fouten en mislukkingen bieden waardevolle leermogelijkheden omdat ze een innerlijk gevoel van ongemak en bewustzijn oproepen dat gewoontes van waarnemen, denken of handelen kan verstoren. Dit inzicht vormt de basis voor een constructieve omgang met tegenslagen.
Boek bekijken
Zelf zien dan geloven Echte verandering vereist dat we niet alleen problemen oplossen, maar ook onze onderliggende waarden en aannames onderzoeken en indien nodig herzien.
Organisatieweerstanden Overwinnen
Veel organisaties verzetten zich tegen double loop learning vanwege factoren zoals weerstand tegen verandering, angst voor falen en overdreven nadruk op controle. Single loop learning is een manier om inspanning te minimaliseren, maar veel van ons zijn zo gefocust op het oplossen van problemen dat we geen tijd nemen om erop te reflecteren, wat onze leerervaring dramatisch beperkt.
Boek bekijken
De Weg Vooruit: Bewuste Keuzes voor Leren
Reflectie is een voorbeeld van 'first-order negative, second-order positive' - het heeft zichtbare kortetermijnkosten zoals tijd en eerlijke zelfevaluatie, maar betaalt zich royaal uit in de toekomst. De kunst ligt in het maken van bewuste keuzes om te investeren in dit diepere leren.
Double loop learning is geen doel op zich, maar een middel om organisaties en individuen te helpen werkelijk te leren van hun ervaringen. Het vraagt moed om gevestigde aannames ter discussie te stellen, maar biedt de mogelijkheid tot echte transformatie en groei.