Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Evidence-based onderwijs: wat werkt, waarom en voor wie?

Evidence-based onderwijs is een benadering waarbij onderwijsmethoden en -beslissingen worden gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. In plaats van te vertrouwen op traditie, intuïtie of persoonlijke voorkeuren, zoekt deze aanpak naar empirische onderbouwing voor onderwijspraktijken. Maar hoe effectief is deze benadering? Welke kritische kanttekeningen zijn er te plaatsen? En hoe vertaal je wetenschappelijk onderzoek naar de dagelijkse lespraktijk?

Wat is evidence-based onderwijs?

Evidence-based onderwijs draait om het gebruiken van wetenschappelijk bewijs om onderwijsbeslissingen te nemen. Het streven is om lesmethoden en -technieken toe te passen waarvan bewezen is dat ze werken. Deze benadering heeft de afgelopen decennia sterk aan invloed gewonnen, mede door de toenemende nadruk op meetbare onderwijsresultaten en verantwoording.

Robert Marzano Jana Marzano Debra Pickering
Beknopte uitgave Wat werkt: Pedagogisch handelen en klassenmanagement
In 'Beknopte uitgave Wat werkt: Pedagogisch handelen en klassenmanagement' presenteren Robert Marzano en collega's onderzoeksresultaten van meer dan 100 studies naar effectieve strategieën voor klassenmanagement. Het boek is een uitstekend voorbeeld van evidence-based onderwijs in de praktijk.
Boek bekijken
€ 13,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Marzano's werk is invloedrijk omdat het wetenschappelijk onderzoek direct vertaalt naar praktische toepassingen. Hij biedt docenten concrete strategieën die ze direct in hun lessen kunnen implementeren, gebaseerd op uitgebreid empirisch bewijs.

Spotlight: Robert Marzano

Robert Marzano wordt internationaal erkend als een van de belangrijkste onderwijswetenschappers. Zijn onderzoeken naar wat werkt in het onderwijs hebben wereldwijd invloed op onderwijspraktijken. Marzano's kracht ligt in het vertalen van diepgaand onderzoek naar concrete, praktische strategieën die leerkrachten direct kunnen toepassen.

De kritische blik: kanttekeningen bij evidence-based onderwijs

Hoewel evidence-based onderwijs veel voordelen biedt, zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen. Niet alle aspecten van onderwijs zijn eenvoudig te meten of te vangen in empirisch onderzoek. Bovendien spelen waarden, context en doelen van onderwijs een belangrijke rol.

Gert Biesta
Onderwijsonderzoek
In 'Onderwijsonderzoek' stelt Gert Biesta belangrijke kritische vragen bij de evidence-based benadering. Hij betoogt dat de vraag 'wat werkt' niet voldoende is en pleit voor value-based onderwijs als alternatief, waarbij niet alleen effectiviteit maar ook waarden en doelen centraal staan.
Boek bekijken
€ 35,75
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Biesta's kritiek richt zich niet op empirisch onderzoek als zodanig, maar op de dominantie van de 'wat werkt'-vraag. Hij benadrukt dat onderwijs altijd normatief is: het gaat niet alleen om effectiviteit, maar ook om wat we waardevol vinden om te onderwijzen en waarom.

Spotlight: Gert Biesta

Gert Biesta is een invloedrijke pedagoog en onderwijsfilosoof wiens werk kritische vragen stelt bij de dominante trends in het onderwijs. Zijn werk is essentieel voor iedereen die dieper wil nadenken over de fundamentele vragen rondom onderwijs: niet alleen 'wat werkt', maar ook 'waartoe dient onderwijs' en 'wat betekent goed onderwijs'.
Gert Biesta
Goed onderwijs en de cultuur van het meten
In 'Goed onderwijs en de cultuur van het meten' analyseert Biesta de spanning tussen wetenschappelijke kennis en democratische besluitvorming in het onderwijs. Hij pleit voor een genuanceerdere rol voor onderzoek en wijst op het risico dat door de focus op meten belangrijke waarden uit het oog worden verloren.
Boek bekijken
€ 33,25
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Praktische toepassingen van evidence-based onderwijs

De uitdaging voor onderwijsprofessionals is om de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de dagelijkse lespraktijk. Dit vraagt om zowel kennis van onderzoek als inzicht in de specifieke context waarin wordt lesgegeven.

Leren van binnenuit
Peter de Roode
In het artikel 'Leren van binnenuit' wordt besproken hoe evidence-based onderwijs in de praktijk kan worden toegepast. De auteurs wijzen op de kloof tussen wetenschap en praktijk, en doen een poging deze te overbruggen door wetenschappelijke bevindingen te vertalen naar praktische aanbevelingen.
Pedro De Bruyckere
Klaskit
In 'Klaskit' zoekt Pedro De Bruyckere naar methoden die echt werken, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hij biedt praktische handvatten voor leerkrachten die evidence-based willen werken, zonder de complexiteit van het onderwijs uit het oog te verliezen.
Boek bekijken
€ 25,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De Bruyckere staat bekend om zijn vermogen om complexe wetenschappelijke inzichten toegankelijk te maken voor onderwijsprofessionals. Hij neemt zowel de waarde van evidence-based onderwijs serieus als de praktische uitdagingen waarmee leerkrachten dagelijks worden geconfronteerd.

SPOTLIGHT: Pedro De Bruyckere

Pedro De Bruyckere heeft naam gemaakt als 'mythbuster' in onderwijsland. Hij combineert diepgaande kennis van onderwijsonderzoek met een toegankelijke communicatiestijl. Als pedagoog en onderzoeker weet hij complexe materie op een grappige en begrijpelijke manier uit te leggen, wat hem een veelgevraagd spreker maakt. Meer over Pedro De Bruyckere

Evidence-based trainen: van theorie naar praktijk

De principes van evidence-based werken worden niet alleen toegepast in het onderwijs, maar ook bij professionele trainingen. Ook hier is de vraag cruciaal: hoe zorg je dat wetenschappelijke inzichten daadwerkelijk leiden tot effectief leren?

Evidence-based trainen - 44 slimme interventies voor maximaal resultaat
Karin de Galan
Het artikel 'Evidence-based trainen - 44 slimme interventies voor maximaal resultaat' laat zien hoe trainers wetenschappelijke inzichten over leren kunnen toepassen. Het beschrijft hoe demonstraties effectiever zijn dan abstracte uitleg, en hoe trainers deelnemers stapsgewijs kunnen begeleiden bij het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Karin de Galan en Peter Baggen: ‘Mensen leren sneller door de kunst af te kijken’
Karin de Galan en Peter Baggen
In 'Mensen leren sneller door de kunst af te kijken' wordt het werk van psycholoog Albert Bandura besproken. Zijn inzicht dat mensen leren door observatie staat centraal in evidence-based trainingsmethoden. Dit artikel toont hoe deze inzichten concreet worden toegepast in trainingen.

De balans tussen wetenschap en praktijk

Een terugkerend thema in discussies over evidence-based onderwijs is de relatie tussen wetenschap en praktijk. Hoe overbruggen we de kloof tussen onderzoek en de dagelijkse realiteit van het klaslokaal?

Martin Valcke
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap: Deel 1 en 2
In 'Onderwijskunde als ontwerpwetenschap' benadrukt Martin Valcke het belang van evidence-based benaderingen in onderwijskundig ontwerp. Het boek laat zien hoe wetenschappelijke inzichten kunnen worden toegepast bij het ontwerpen van effectief onderwijs.
Boek bekijken
€ 119,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Evidence based trainen - ‘Maakt belofte meer dan waar’
Henk Jan Kamsteeg
Het artikel 'Evidence based trainen - 'Maakt belofte meer dan waar'' bespreekt hoe trainers wetenschappelijke inzichten kunnen toepassen om meer impact te maken. Het beschrijft vier fasen van vaardigheden aanleren en biedt praktische tips om trainingen effectiever te maken.

Uitdagingen in een tijd van lerarentekort

De toepassing van evidence-based onderwijs staat niet los van de bredere context waarin onderwijs plaatsvindt. Actuele uitdagingen zoals het lerarentekort hebben invloed op de mogelijkheden om evidence-based te werken.

Jacquelien Bulterman
Het lerarentekort
In 'Het lerarentekort' bespreekt Jacquelien Bulterman kritisch de evidence-based benadering in het onderwijs en de beperkingen ervan in de praktijk van het lesgeven. Het boek plaatst evidence-based onderwijs in de context van actuele uitdagingen zoals het tekort aan gekwalificeerde docenten.
Boek bekijken
€ 25,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Conclusie: naar een gebalanceerde benadering

Evidence-based onderwijs biedt waardevolle inzichten, maar vraagt ook om een genuanceerde benadering. Het gaat niet alleen om 'wat werkt', maar ook om 'waartoe', 'voor wie' en 'onder welke omstandigheden'. De grootste uitdaging is wellicht het vinden van een balans: gebruik maken van wetenschappelijke inzichten zonder de complexiteit en het waarde-geladen karakter van onderwijs uit het oog te verliezen.

Door kritisch en geïnformeerd om te gaan met zowel de mogelijkheden als de beperkingen van evidence-based onderwijs, kunnen onderwijsprofessionals bijdragen aan onderwijs dat niet alleen effectief is, maar ook betekenisvol en waardevol voor leerlingen en de samenleving.

Beknopte uitgave Wat werkt: Pedagogisch handelen en klassenmanagement Een belangrijke les uit Marzano's werk is dat effectief klassenmanagement begint met duidelijke regels en procedures. Onderzoek toont aan dat wanneer deze consistent worden toegepast en uitgelegd, dit leidt tot een leeromgeving waarin leerlingen zich veilig voelen en beter presteren.
"De vraag of iets 'werkt' kan alleen worden beantwoord als we weten wat we willen dat het doet. Onderwijs is niet alleen een technische maar ook een morele en politieke kwestie, waarin we voortdurend beslissingen moeten nemen over wat wenselijk is." Uit: Onderwijsonderzoek

Boeken over 'evidence-based onderwijs' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'evidence-based onderwijs'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden