Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Gepersonaliseerd leren: onderwijs op maat voor elke leerling

Gepersonaliseerd leren is een onderwijsaanpak waarbij het leerproces wordt afgestemd op de individuele behoeften, interesses en capaciteiten van leerlingen. Het biedt een alternatief voor de traditionele one-size-fits-all benadering in het onderwijs. In een tijd waarin de roep om maatwerk in het onderwijs steeds luider klinkt, biedt gepersonaliseerd leren nieuwe mogelijkheden om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen.

Otto de Loor
Differentiëren: Small, Medium, Large
In Differentiëren: Small, Medium, Large biedt Otto de Loor concrete handvatten voor het vormgeven van gepersonaliseerd leren via differentiatie op verschillende niveaus. Het boek helpt docenten om hun onderwijs af te stemmen op de individuele leerbehoeften van leerlingen in diverse onderwijscontexten.
Boek bekijken
€ 31,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Wat is gepersonaliseerd leren?

Bij gepersonaliseerd leren staat de leerling centraal. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat leerlingen kunnen leren op een manier die bij hen past, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Dit vraagt om een flexibele onderwijsomgeving waarin ruimte is voor verschillen tussen leerlingen. Technologie kan hierbij een belangrijke rol spelen, maar is geen voorwaarde voor gepersonaliseerd leren.

Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt benadrukt dat scholen vaak versnipperd of te globaal met onderwijsconcepten omgaan. Gepersonaliseerd leren vereist een duidelijke visie en focus op wat leren eigenlijk inhoudt en hoe dit op schoolniveau kan worden vormgegeven.

Onderwijsvernieuwing door gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren vormt een belangrijk onderdeel van hedendaagse onderwijsvernieuwing. Het vraagt om een andere kijk op onderwijs, waarbij niet de methode of het curriculum leidend is, maar de ontwikkeling van de individuele leerling.

SPOTLIGHT: Michiel Verbeek

Michiel Verbeek is een vooraanstaande stem in de discussie over onderwijsvernieuwing. Met zijn ervaring als docent, bestuurder en adviseur pleit hij voor een fundamentele herziening van het onderwijssysteem waarin gepersonaliseerd leren een centrale rol speelt. Meer over Michiel Verbeek
Michiel Verbeek
Wie durft deze school aan?
In Wie durft deze school aan? presenteert Michiel Verbeek zijn visie op Stellalusat, een onderwijsconcept gebaseerd op gepersonaliseerd leren waarbij leerlingen eigen keuzes maken binnen het lesaanbod. Het boek is een oproep aan bestuurders, docenten en leerlingen om daadwerkelijke onderwijsvernieuwing te realiseren.
Boek bekijken
€ 20,00
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

De rol van technologie bij gepersonaliseerd leren

Hoewel gepersonaliseerd leren niet afhankelijk is van technologie, kunnen digitale tools het wel makkelijker maken om onderwijs op maat aan te bieden. Technologie maakt het mogelijk om leerlingen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te laten werken, terwijl docenten beter inzicht krijgen in de voortgang en behoeften van individuele leerlingen.

Irene van der Spoel
Today's Teaching Tools
Today's Teaching Tools van Irene van der Spoel laat zien hoe ICT-tools kunnen worden ingezet om leren te personaliseren. Het boek biedt praktische handvatten voor docenten die technologie willen inzetten om alle leerlingen op hun eigen niveau te laten werken.
Boek bekijken
€ 24,95
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, donderdag in huis
Jeroen Busscher: ‘Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw’
Jeroen Busscher
In 'Jeroen Busscher: Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw' wordt benadrukt dat gepersonaliseerd leren niet alleen over cursussen gaat, maar over een cultuur waarin het leuk is om nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden op te doen. Dit sluit aan bij de gedachte dat gepersonaliseerd leren intrinsieke motivatie vereist.

Gepersonaliseerd leren en blended learning

Een effectieve manier om gepersonaliseerd leren vorm te geven is via blended learning: een combinatie van online en offline leeractiviteiten. Dit biedt flexibiliteit en maakt het mogelijk om leertrajecten af te stemmen op individuele behoeften.

Liz Arney
Go Blended!
In Go Blended! laat Liz Arney zien hoe blended learning kan worden ingezet om onderwijs te personaliseren. Het boek biedt praktische strategieën voor het creëren van een leeromgeving waarin technologie en traditioneel onderwijs elkaar versterken om tegemoet te komen aan individuele leerbehoeften.
Boek bekijken
€ 20,99
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, donderdag in huis

Het ontwerpen van gepersonaliseerde leertrajecten

Het ontwerpen van gepersonaliseerde leertrajecten vraagt om een doordachte aanpak. Het gaat niet alleen om het aanbieden van verschillende leerwegen, maar ook om het creëren van een leeromgeving waarin leerlingen eigenaarschap kunnen nemen over hun eigen leerproces.

Spotlight: Erik Deen

Erik Deen is als adviseur en ontwerper verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Hij heeft uitgebreide ervaring met het ontwerpen en bouwen van leertrajecten en -interventies, waarbij hij de spanning tussen vakmanschap en professionele autonomie enerzijds en organisatiedoelen anderzijds centraal stelt.
Erik Deen
Het Tweede Ontwerpboek
In Het Tweede Ontwerpboek besteedt Erik Deen veel aandacht aan het ontwerpen van gepersonaliseerde leertrajecten. Het boek biedt inzichten en handvatten voor het creëren van leerbenaderingen die zijn afgestemd op individuele leerbehoeften, doelen en voorkeuren.
Boek bekijken
€ 49,50
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
Persoonsgericht en waarderend trainen - 7V’s voor inspiratie en houvast
Wiepke de Heij
Het artikel 'Persoonsgericht en waarderend trainen - 7V's voor inspiratie en houvast' sluit aan bij de principes van gepersonaliseerd leren door te pleiten voor een persoonlijke benadering die rekening houdt met de totaliteit van de lerende. De 7V's bieden een kader voor het creëren van een rijke en inclusieve leeromgeving.

Gepersonaliseerd leren voor professionele ontwikkeling

De principes van gepersonaliseerd leren zijn niet alleen waardevol in het onderwijs aan kinderen en jongeren, maar ook in de professionele ontwikkeling van volwassenen. Ook daar is maatwerk nodig om optimale resultaten te bereiken.

Professioneel leren kun je niet los zien van persoonlijke ontwikkeling
Bert Peene
In 'Professioneel leren kun je niet los zien van persoonlijke ontwikkeling' wordt benadrukt dat leren in organisaties steeds meer draait om persoonlijke ontwikkeling. Dit sluit aan bij gepersonaliseerd leren, waarbij de individuele behoeften en kwaliteiten centraal staan in het leerproces.
Differentiëren: Small, Medium, Large Een belangrijke les uit Differentiëren: Small, Medium, Large is dat effectieve differentiatie begint bij het kennen van je leerlingen. Door goed te observeren en in gesprek te gaan met leerlingen, krijg je inzicht in hun behoeften en kun je je onderwijs daarop afstemmen.

Balans tussen structuur en flexibiliteit

Een uitdaging bij gepersonaliseerd leren is het vinden van de juiste balans tussen structuur en flexibiliteit. Leerlingen hebben enerzijds vrijheid nodig om hun eigen leerpad te volgen, maar anderzijds ook kaders en begeleiding om niet te verdwalen.

"Gepersonaliseerd leren betekent niet dat elke leerling maar wat doet. Het vraagt juist om een doordachte structuur waarin leerlingen keuzes kunnen maken die passen bij hun behoeften en interesses." Uit: Wie durft deze school aan?
Manon Ruijters: ‘Zoek naar de balans tussen leren en realiseren’
Manon Ruijters
In 'Manon Ruijters: Zoek naar de balans tussen leren en realiseren' wordt het belang benadrukt van het vinden van de juiste balans tussen leren en realiseren. Dit is ook relevant voor gepersonaliseerd leren, waar het uiteindelijk gaat om het realiseren van leerdoelen op een manier die aansluit bij de individuele leerling.

Conclusie: De toekomst van gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren biedt veel kansen voor het onderwijs van de toekomst. Door onderwijs af te stemmen op de individuele behoeften, interesses en capaciteiten van leerlingen, kunnen we een leeromgeving creëren waarin iedere leerling tot bloei komt. Dit vraagt om een andere manier van denken over onderwijs, waarbij niet het systeem maar de leerling centraal staat. Met de juiste tools, kennis en mindset kunnen we onderwijs creëren dat recht doet aan de verschillen tussen leerlingen en hen optimaal voorbereidt op de uitdagingen van de 21e eeuw.

Wie durft deze school aan? Een belangrijke les uit Wie durft deze school aan? is dat echte onderwijsvernieuwing vraagt om durf en visie. Gepersonaliseerd leren implementeren betekent soms dat je bestaande structuren moet durven loslaten om ruimte te maken voor nieuwe benaderingen.

Boeken over 'gepersonaliseerd leren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'gepersonaliseerd leren'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden