Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijsfilosofie: de fundamenten van ons denken over onderwijs

Hoe ziet goed onderwijs eruit? Wat zijn de doelen van leren? En welke rol speelt de leraar in het leerproces? Deze vragen vormen de kern van onderwijsfilosofie – een vakgebied dat zich bezighoudt met de fundamentele principes en waarden die ons onderwijs vormgeven. Onderwijsfilosofie biedt een kritisch perspectief op bestaande onderwijspraktijken en helpt docenten, schoolleiders en beleidsmakers bij het ontwikkelen van een doordachte onderwijsvisie.

De essentie van onderwijsfilosofie

Onderwijsfilosofie gaat verder dan praktische lesmethoden. Het daagt ons uit na te denken over fundamentele vragen: Wat is kennis? Hoe leren mensen? Wat zijn de doelen van onderwijs in onze samenleving? Door deze vragen te stellen, kunnen we bewustere keuzes maken in hoe we onderwijs vormgeven.

Fred Janssen Jan Dirk Imelman Wilna Meijer Piet van der Ploeg
Onderwijs op koers houden
In 'Onderwijs op koers houden' onderzoeken Fred Janssen, Jan Dirk Imelman, Piet van der Ploeg en Wilna Meijer hoe we richting kunnen geven aan het onderwijs vanuit wijsgerig-pedagogische perspectieven. Ze verkennen de filosofische traditie in de onderwijswetenschap en bieden handvatten om hedendaagse onderwijsvraagstukken te doordenken.
Boek bekijken
€ 22,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Contrasterende onderwijsbenaderingen

In de onderwijsfilosofie treffen we vaak spanningsvelden aan tussen verschillende benaderingen. Progressief versus traditioneel onderwijs, constructivisme tegenover directe instructie, of vorming versus kennisoverdracht – deze tegenstellingen weerspiegelen diepere filosofische overtuigingen over wat onderwijs zou moeten zijn.

Bill Banning
Leraren, wat boeit jullie?
Bill Banning stelt in 'Leraren, wat boeit jullie?' fundamentele vragen over de onderwijsfilosofie die leraren (bewust of onbewust) hanteren. Hij contrasteert verschillende onderwijsbenaderingen en laat zien hoe deze filosofische uitgangspunten direct doorwerken in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Boek bekijken
€ 36,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Spotlight: Bill Banning

Bill Banning heeft als theoloog, docent en identiteitsbegeleider een unieke positie in het Nederlandse onderwijsdebat. In zijn werk verbindt hij onderwijsfilosofische vraagstukken met levensbeschouwelijke perspectieven, waardoor hij een diepere laag aanspreekt in het denken over wat goed onderwijs werkelijk betekent.
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt betoogd dat veel scholen onvoldoende fundamenteel nadenken over leren. De auteur pleit voor een bewustere reflectie op wat we precies bedoelen als we het over 'leren' hebben, welk soort leren we nastreven en hoe we dat willen vormgeven. Deze filosofische reflectie kan scholen helpen scherper te krijgen waar ze voor staan.

Auteurs die schrijven over 'onderwijsfilosofie'

Historische wortels van onderwijsfilosofie

De onderwijsfilosofie kent een rijke geschiedenis, met denkers die nog steeds invloed hebben op ons hedendaags onderwijs. Van Socrates' dialectische methode tot Deweys ervaringsgericht leren – de opvattingen van deze filosofen resoneren door in onze huidige onderwijspraktijken en -debatten.

Willemieke de Jong
Grondleggers van de pedagogie(k)
'Grondleggers van de pedagogie(k)' door Willemieke de Jong biedt een toegankelijk overzicht van de belangrijkste denkers die de onderwijsfilosofie hebben gevormd. Door hun ideeën te bestuderen, krijgen we inzicht in de historische ontwikkeling van onderwijsconcepten en kunnen we deze plaatsen in hun maatschappelijke context.
Boek bekijken
€ 26,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Wat is 'goed onderwijs'?

Een centrale vraag in de onderwijsfilosofie is wat 'goed onderwijs' inhoudt. Is dat onderwijs dat leidt tot hoge testscores? Onderwijs dat kinderen gelukkig maakt? Of onderwijs dat hen vormt tot kritische burgers? Hoe we deze vraag beantwoorden, hangt samen met onze diepere overtuigingen over mens en maatschappij.

Greg Ashman
Dit is goed onderwijs
In 'Dit is goed onderwijs' onderzoekt Greg Ashman de filosofische grondslagen van verschillende onderwijsbenaderingen. Hij analyseert de historische ontwikkeling van progressieve en traditionele onderwijsfilosofieën en hun impact op moderne onderwijspraktijken, waarbij hij wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring integreert.
Boek bekijken
€ 22,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In de recensie van 'Het prachtige risico van onderwijs' van Gert Biesta wordt zijn kritiek op het constructivisme besproken. Biesta stelt dat als leraren alleen maar het constructivisme toepassen en verworden tot facilitators, we 'op een bepaalde manier het hele idee onderwijs opgeven'. Hij pleit voor een herwaardering van het lesgeven als een activiteit die iets toevoegt wat er nog niet was.
"Onderwijsfilosofieën weerspiegelen fundamentele overtuigingen over wat het betekent om mens te zijn en hoe we de volgende generatie willen vormen. Deze overtuigingen beïnvloeden elke beslissing die we in het klaslokaal nemen, of we ons daarvan bewust zijn of niet." Uit: Dit is goed onderwijs

De leraar als filosofische professional

Onderwijsfilosofie daagt leraren uit om hun eigen onderwijsvisie te doordenken en te expliciteren. Een doordachte onderwijsfilosofie helpt leraren om consistente en weloverwogen keuzes te maken in hun dagelijkse praktijk.

Tonnis Bolks Ingrid Paalman
Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?
In 'Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?' nodigen Ingrid Paalman en Tonnis Bolks leraren uit om fundamenteel na te denken over hun professionele identiteit. Het boek stimuleert reflectie op de onderwijsfilosofische principes die ten grondslag liggen aan iemands praktijk als leraar.
Boek bekijken
€ 36,66
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Spotlight: Tonnis Bolks

Tonnis Bolks verbindt als onderwijskundige en docent-onderzoeker bij Hogeschool Viaa theoretische onderwijsfilosofische inzichten met de praktijk van lerarenopleiding. Zijn werk binnen het lectoraat Goede Onderwijspraktijken helpt aankomende en ervaren leraren om hun onderwijsvisie te doordenken en te ontwikkelen.
De Reflectieve Leraar
Peter de Roode
In de bespreking van 'De Reflectieve Leraar' wordt Marzano's aanpak voor zelfonderzoek en reflectie besproken. De auteur benadrukt dat reflectie van nut is bij overtuigingen die mensen hebben en uitnodigt tot onderzoek. Dit sluit aan bij de onderwijsfilosofische praktijk van systematisch onderzoeken van de eigen aannames en praktijken als leraar.

Onderwijs als transformatief proces

Een belangrijk thema in de onderwijsfilosofie is de transformerende kracht van onderwijs. Onderwijs kan niet gereduceerd worden tot het overdragen van informatie of het aanleren van vaardigheden – het vormt mensen en verandert hun kijk op zichzelf en de wereld.

Leren van binnenuit
Peter de Roode
Het artikel over 'Leren van binnenuit' bespreekt een onderwijsbenadering die uitgaat van de reeds aanwezige kracht in docenten en leerlingen. De auteurs pleiten voor een verschuiving van een paradigma van controle en beheersing naar een paradigma van groei, kracht en verantwoordelijkheid – een fundamentele onderwijsfilosofische heroriëntatie.
Goed geschoold In 'Goed geschoold' leert Bram Verhulst ons dat onderwijsfilosofie niet alleen een theoretische oefening is, maar directe implicaties heeft voor de praktijk. Door ideeën van diverse onderwijsfilosofen te verkennen, kunnen we onze eigen opvattingen over 'het goede' in onderwijs aanscherpen en vertalen naar concrete pedagogische principes en handelen.

Kritische reflectie op onderwijsvernieuwing

De onderwijsfilosofie biedt een kritisch kader om onderwijsvernieuwingen te evalueren. In plaats van blind trends te volgen, kan een filosofische benadering helpen om dieper te reflecteren op de onderliggende waarden en aannames van nieuwe onderwijsconcepten.

Onderwijsfilosofie in een veranderende wereld

Terwijl de fundamentele vragen van de onderwijsfilosofie door de eeuwen heen relatief constant zijn gebleven, verandert de context waarin we deze vragen stellen voortdurend. Digitalisering, globalisering en maatschappelijke veranderingen roepen nieuwe onderwijsfilosofische vraagstukken op.

Bram Verhulst
Goed geschoold
In 'Goed geschoold' vertrekt Bram Verhulst vanuit klassieke onderwijsfilosofische concepten om hedendaagse onderwijsvraagstukken te doordenken. Hij verkent hoe oude wijsheid kan bijdragen aan het herijken van onze visie op wat goed onderwijs is in de 21e eeuw.
Boek bekijken
€ 48,50
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen

Conclusie: De blijvende waarde van onderwijsfilosofie

Onderwijsfilosofie is geen luxe voor academici, maar een noodzakelijke dimensie van professioneel handelen in het onderwijs. Door fundamentele vragen te stellen over de aard, doelen en waarden van onderwijs, kunnen we onderwijs ontwikkelen dat niet alleen effectief is, maar ook betekenisvol en rechtvaardig. In een tijd van snelle veranderingen en toenemende complexiteit, biedt onderwijsfilosofie een kompas om koers te houden en weloverwogen keuzes te maken voor de toekomst van ons onderwijs.

Boeken over 'onderwijsfilosofie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsfilosofie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden