Boek 1
Boek 2
Boek 3
Boek 4
Boek 5
Boek 6
Boek 7
Boek 8
Boek 9
Boek 10
Boek 11
Boek 12
"Wat werkt: Bovenschools leiderschap"
"10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken"
"Wat werkt: Leiderschap op school"
"Flitsbezoek"

trefwoord

Onderwijskundig leiderschap: de sleutel tot beter onderwijs

In een tijd waarin het onderwijs voortdurend in beweging is, wordt één vraag steeds urgenter: hoe kunnen schoolleiders daadwerkelijk het verschil maken voor de kwaliteit van onderwijs en de prestaties van leerlingen? Het antwoord ligt in onderwijskundig leiderschap – een vorm van leiderschap die zich niet richt op procedures en protocollen, maar op de kern van waar het om draait: leren en ontwikkeling.

Onderwijskundig leiderschap gaat verder dan managen. Het vraagt van schoolleiders dat zij zich actief bemoeien met wat er in de klas gebeurt, dat zij weten wat effectief onderwijs is, en dat zij leraren inspireren en ondersteunen om hun impact op leerlingen te vergroten. Het is een verschuiving van controle naar coaching, van hiërarchie naar dialoog, van beleid naar praktijk.

Robert Marzano Timothy Waters
Wat werkt: Bovenschools leiderschap
Marzano en Waters tonen aan dat bovenschools leiderschap cruciaal is voor schoolverbetering. Zij benadrukken dat onderwijskundig leiderschap naast voorwaardelijk leiderschap moet staan om werkelijk impact te maken op leerresultaten.
Boek bekijken
39,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

De impact van leiderschap op leren

De afgelopen decennia heeft grootschalig onderzoek aangetoond dat leiderschap een van de belangrijkste schoolfactoren is die van invloed is op leerlingprestaties. Maar niet alle vormen van leiderschap zijn even effectief. Het gaat erom dat leiders hun aandacht richten op de juiste zaken: het zichtbaar maken van leren en het creëren van een cultuur waarin professionals samen streven naar verbetering.

Spotlight: John Hattie

Hattie's baanbrekende werk 'Visible Learning' heeft de internationale onderwijswereld wakker geschud. Hij toonde aan dat het niet gaat om wát je doet als school, maar om hoe bewust je dat doet. Zijn focus op 'effect size' en het zichtbaar maken van leren heeft schoolleiders wereldwijd geholpen hun keuzes te onderbouwen met onderzoek.
John Hattie Raymond Smith
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hattie en Smith bieden tien concrete denkkaders waarmee schoolleiders hun impact kunnen vergroten. Ze laten zien hoe leiders door hun mindset onderwijsprocessen kunnen transformeren en daarmee leerresultaten substantieel kunnen verhogen.
Boek bekijken
42,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Peter de Roode
Dit artikel legt uit waarom het denkkader van de leraar belangrijker is dan competentie. Hattie's tien mindsets bieden schoolleiders aanknopingspunten om de professionele cultuur op school te versterken en gezamenlijk te werken aan zichtbaar leren.

Auteurs die schrijven over 'onderwijskundig leiderschap'

Van hiërarchie naar gespreid leiderschap

Traditioneel wordt leiderschap geassocieerd met de formele leider: de directeur die de lijnen uitzet en de medewerkers die uitvoeren. Maar die opvatting is aan het veranderen. Steeds meer scholen ontdekken de kracht van gespreid leiderschap, waarbij leraren zelf invloed uitoefenen op onderwijsinhoudelijke vraagstukken en waarbij expertise zwaarder weegt dan positie.

In zo'n cultuur nemen leraren samen met schoolleiders verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs. Ze voeren gezamenlijk praktijkonderzoek uit, bezoeken elkaars lessen en gaan met elkaar in dialoog over wat werkt en wat niet. Dit vergt van schoolleiders een andere rol: niet de allesweter, maar de facilitator die ruimte creëert voor professionaliteit.

Gespreid leiderschap in het onderwijs, een kleine inkijk
Frank Hulsbos
Dit artikel beschrijft inspirerende voorbeelden van scholen waar gespreid leiderschap concreet vorm krijgt. Leraren die samen praktijkonderzoek doen, teams die zonder teamleider functioneren, en zelfs leerlingen die invloed uitoefenen op de richting van hun school.
Robert Marzano Timothy Waters Brian McNulty
Wat werkt: Leiderschap op school
McNulty, Marzano en Waters onderzoeken hoe onderwijskundige leiders een positieve invloed kunnen hebben op leerlingprestaties. Ze onderbouwen met onderzoek welke leiderschapsgedragingen het meest effectief zijn en waarom die werken.
Boek bekijken
39,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Onderwijskundig leiderschap in de praktijk

Theorie is één, maar hoe breng je onderwijskundig leiderschap naar de praktijk? Een essentieel instrument is het flitsbezoek: korte, gerichte klassenbezoeken waarbij de schoolleider observeert wat er gebeurt en met de leraar in gesprek gaat over het leren van de leerlingen. Niet om te beoordelen, maar om samen te leren en te verbeteren.

Carolyn Downey Betty Steffy Fenwick English Larry Frase
Flitsbezoek
Dit boek biedt schoolleiders een praktische methodiek om hun onderwijskundig leiderschap te versterken door directe betrokkenheid bij wat er in de klas gebeurt. Flitsbezoeken maken de schoolleider zichtbaar en betrokken, zonder controlerend of bedreigend te zijn.
Boek bekijken
36,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Spotlight: Michael Fullan

Fullan is een van de meest invloedrijke denkers over onderwijsverandering ter wereld. Hij benadrukt dat duurzame verandering alleen ontstaat als leiders op alle niveaus hun rol pakken en als er een cultuur van samen leren ontstaat. Zijn werk over Professionele Leergemeenschappen heeft wereldwijd scholen geïnspireerd.
Richard Dufour Michael Fullan
De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG
Fullan en Dufour beschrijven hoe leiders op alle niveaus een cruciale rol spelen bij het implementeren van een Professionele Leergemeenschap. Ze laten zien dat onderwijskundig leiderschap niet voorbehouden is aan de directeur, maar door het hele team moet worden gedragen.
Boek bekijken
33,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Het is het denkkader van de leraar dat het verschil maakt, niet zijn competentie. Uit: 10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken

Professionalisering en teamontwikkeling

Onderwijskundig leiderschap betekent ook: investeren in de ontwikkeling van je team. Dat vraagt om een omgeving waarin leraren zich veilig voelen om te experimenteren, fouten te maken en van elkaar te leren. Het gaat om het creëren van een leercultuur waarin niet alleen leerlingen, maar ook professionals voortdurend groeien.

Dat vraagt om leiders die authentiek zijn, die zelf kwetsbaar durven te zijn en die niet pretenderen alle antwoorden te hebben. Leiders die vragen stellen in plaats van oplossingen opdringen, en die ruimte geven aan de expertise van hun team.

Roel Huntink
Samenwerken aan onderwijskwaliteit
Huntink laat zien hoe schoolleiders kunnen bijdragen aan onderwijskwaliteit door authentiek en reflectief leiderschap te tonen. Hij combineert coachend leiderschap met inhoudelijke onderwijskennis en biedt concrete handvatten voor teamontwikkeling.
Boek bekijken
32,75
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
Steven Mannens pleit ervoor dat scholen het gesprek over leren centraal stellen. Hij laat zien dat een LEER-krachtige omgeving vraagt om bewust omgaan met wat leren eigenlijk is en hoe alle actoren in de school daaraan bijdragen.

Leiderschap op verschillende niveaus

Onderwijskundig leiderschap speelt zich niet alleen af op het niveau van de schoolleider. Ook teamleiders, vakcoördinatoren en zelfs individuele docenten kunnen onderwijskundig leiderschap tonen. En op bestuursniveau? Ook daar is oog nodig voor de onderwijsinhoudelijke kant van de organisatie.

Dick den Bakker
Het ambacht van de schoolbestuurder
Den Bakker onderzoekt hoe leiderschap in het onderwijs anders is dan in het bedrijfsleven en welke specifieke kwaliteiten dit vereist. Hij laat zien dat schoolbestuurders zich moeten realiseren dat zij te maken hebben met pedagogische kernwaarden, niet met widgets.
Boek bekijken
34,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Ton Kallenberg
Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs
Kallenberg richt zich op het hoger onderwijs en behandelt expliciet hoe middenmanagers effectief leiderschap kunnen tonen. Hij toont aan dat organiseren en innoveren hand in hand gaan met onderwijskundig leiderschap op verschillende organisatieniveaus.
Boek bekijken
65,50
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Flitsbezoek De kracht van flitsbezoeken ligt in de focus op leren in plaats van op lesgeven. Door te observeren wat leerlingen doen en leren, krijgen leiders en leraren concrete aanknopingspunten voor verbetering.

Vernieuwing en verandering

Onderwijskundig leiderschap is geen statisch begrip. In een veranderende wereld moeten ook scholen en schoolleiders voortdurend in beweging blijven. Dat betekent soms fundamenteel anders kijken naar hoe de school georganiseerd is en wie waar invloed op uitoefent.

Blauwdruk voor de emergente school
Bert Thiel
Een review van het boek over de emergente school, waarin gepleit wordt voor horizontale sturing in plaats van de traditionele hiërarchische structuur. Een radicaal pleidooi voor een andere vorm van onderwijskundig leiderschap waarin professionals de ruimte krijgen die ze verdienen.
Eric van 't Zelfde
Code rood
Van 't Zelfde laat aan de hand van praktijkervaringen in de onderwijssector zien hoe effectief leiderschap bijdraagt aan beter onderwijs. Een toegankelijk boek dat de link legt tussen leiderschapsgedrag en onderwijskwaliteit, geschreven door iemand die het veld van binnenuit kent.
Boek bekijken
28,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Een bespreking van het boek van Korthagen en Lagerwerf, waarin zij pleiten voor een paradigmaverschuiving in het onderwijs. Niet controle en beheersing, maar groei, kracht en verantwoordelijkheid moeten centraal staan. Een visie die vraagt om ander leiderschap.

De essentie van onderwijskundig leiderschap

Onderwijskundig leiderschap draait uiteindelijk om drie kernvragen: Wat is onze impact op leerlingen? Hoe weten we dat? En hoe kunnen we die impact vergroten? Deze simpele vragen vergen een fundamenteel andere manier van denken over leiderschap. Ze vragen om leiders die niet in de vergaderzaal blijven, maar regelmatig in de school te vinden zijn. Die niet communiceren via memo's, maar in dialoog gaan. Die niet alleen sturen op resultaten, maar vooral investeren in processen van samen leren.

De mooiste schoolleiders zijn degenen die naast hun leraren staan, die met hen meekijken naar leerlingen en samen zoeken naar wat werkt. Die ruimte geven aan experiment en falen, en die zelf het goede voorbeeld geven door kwetsbaar te zijn en te laten zien dat ook zij blijven leren. Want uiteindelijk gaat onderwijskundig leiderschap over één ding: het verschil maken voor de ontwikkeling van jonge mensen. En dat doe je niet vanachter een bureau.

Boeken over 'onderwijskundig leiderschap' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijskundig leiderschap'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden