trefwoord
Onderwijsprofessionals: Bouwen aan een krachtige professionele identiteit
Als onderwijsprofessional sta je dagelijks voor de uitdaging om kwaliteit te leveren in een continu veranderende omgeving. Of je nu docent, schoolleider, onderwijsadviseur of intern begeleider bent - je professionele identiteit vormt de basis van je handelen. Op deze pagina vind je literatuur, inzichten en praktische handvatten om jouw professionele identiteit te versterken en te groeien in je vakgebied.
Wat kenmerkt een sterke professionele identiteit in het onderwijs?
Professionele identiteit is meer dan een functietitel of competentieprofiel. Het gaat om 'datgene wat iemand onvervreemdbaar de eigen kleur geeft in zijn werk', zoals Manon Ruijters het definieert. Voor onderwijsprofessionals betekent dit een bewustzijn van je persoonlijke waarden, je vakexpertise en je rol binnen de onderwijscontext. Een sterke professionele identiteit helpt je om stevig te staan in een wereld waarin steeds nieuwe eisen worden gesteld.
Jasper Rijpma
Henk Sissing
Onderwijs als ambacht
In 'Onderwijs als ambacht' brengen Henk Sissing en Jasper Rijpma de ervaringen en inzichten samen van professionals die het onderwijs als ambacht benaderen. Het boek laat zien hoe je vanuit vakmanschap en persoonlijke betrokkenheid betekenisvol kunt zijn voor leerlingen en daarmee bijdraagt aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Henk Sissing is een ervaren onderwijsadviseur en ontwikkelaar die met diverse publicaties het denken over professionaliteit in het onderwijs heeft verrijkt. Zijn werk kenmerkt zich door een praktijkgerichte aanpak die onderwijsprofessionals helpt hun vakmanschap te verdiepen en te verbreden.
Auteurs die schrijven over 'onderwijsprofessionals'
Praktijkgericht onderzoek als versterking van je professionaliteit
Een van de manieren om je professionaliteit te versterken is door zelf onderzoek te doen. Praktijkgericht onderzoek stelt je in staat om systematisch naar je eigen werk te kijken, nieuwe inzichten op te doen en gefundeerde beslissingen te nemen voor verbetering. Het is een krachtig instrument om het onderwijs verder te ontwikkelen.
Jacqueline van Swet
Lisette Munneke
Karin Diemel
Helma de Keijzer
Praktijkgericht onderzoek in het onderwijs
Het boek 'Praktijkgericht onderzoek in het onderwijs' van Helma de Keijzer, Jacqueline van Swet en anderen biedt een toegankelijke methodiek voor onderzoek in de onderwijspraktijk. Het helpt je om je onderzoekende houding te ontwikkelen en systematisch te werken aan verbetering van je eigen onderwijspraktijk.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Stevig (leren) staan - Aan de slag met professionele identiteit in beroep en opleiding
Manon Ruijters, Gerritjan van Luin
In dit artikel over 'Stevig (leren) staan' wordt gesproken over de noodzaak van een stevige professionele identiteit. De auteurs benadrukken dat het belangrijk is om te weten wie je als professional bent, wat je basis is, en wat jou kleur geeft. Dit artikel biedt concrete handvatten voor onderwijsprofessionals om hun eigen identiteit te onderzoeken.
Valkuilen herkennen en vermijden in het onderwijs
Onderwijsprofessionals maken, net als iedereen, fouten in hun besluitvorming. Het herkennen van denkfouten en bananenschillen kan je helpen deze te vermijden en daarmee je effectiviteit te vergroten. Door kritisch naar je eigen denkprocessen te kijken, word je een betere beslisser in je dagelijkse praktijk.
Marald Mens
Bananenschillen op school
'Bananenschillen op school' van Marald Mens behandelt de denkfouten die onderwijsprofessionals maken in hun dagelijkse praktijk. Het boek verheldert hoe onze hersenen werken en hoe vooroordelen, aannames en vertekeningen zorgen voor suboptimale beslissingen. Een onmisbaar boek voor wie zijn besluitvorming wil verbeteren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De kracht van reflectie voor onderwijsprofessionals
Professionele reflectie is essentieel voor ontwikkeling, maar het is geen eenvoudig proces. Het vereist een kritische blik op je eigen handelen, de bereidheid om patronen te doorbreken en de moed om je eigen aandeel in situaties te erkennen. Juist dit vermogen onderscheidt sterke onderwijsprofessionals.
Professioneel reflecteren is een enorme klus
Bert Peene
In het artikel 'Professioneel reflecteren is een enorme klus' wordt beschreven dat reflecteren veel meer is dan je contextvrij afvragen 'Wie ben ik?'. Onderzoek toont aan dat veel onderwijsprofessionals worstelen met effectief reflecteren. Dit artikel helpt je om systematisch je professionele handelen onder de loep te nemen.
Reflectie gaat over het herkennen en benutten van je eigen krachten en kwaliteiten, zodat je die bewust kunt inzetten in je dagelijkse praktijk. Het is niet alleen terugkijken, maar vooral vooruitkijken naar hoe je je kennis en ervaring optimaal kunt benutten in nieuwe situaties.
Uit: iSelf
Leren als centraal thema voor onderwijsprofessionals
Als onderwijsprofessional ben je zowel begeleider van het leerproces van anderen als zelf een levenslang lerende. Het ontwikkelen van een heldere visie op leren en het vormgeven van krachtige leeromgevingen behoort tot de kern van je professionaliteit. Daarbij gaat het niet alleen om het 'wat' van leren, maar juist ook om het 'hoe'.
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
Het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' pleit voor meer bewuste aandacht voor wat we precies onder leren verstaan. De auteur stelt dat onderwijsprofessionals vaker het gesprek moeten aangaan over de visie op leren die zij hanteren, om zo meer focus en consistentie in de organisatie te brengen.
Kim de Jong
Rob de Jong
Cees van Zoest
Kijken naar onderwijskwaliteit
In 'Kijken naar onderwijskwaliteit' bieden Cees van Zoest, Kim de Jong en Rob de Jong onderwijsprofessionals handvatten om systematisch te werken aan kwaliteitsverbetering. Het boek combineert theoretische inzichten met praktische tools die je helpen om de kwaliteit van het onderwijs in jouw context te versterken.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Cees van Zoest heeft als socioloog, docent en kwaliteitsmanager een brede ervaring in het onderwijs. Zijn werk kenmerkt zich door een focus op kwaliteitszorg en beleidsvoering. Zijn publicaties helpen onderwijsprofessionals om systematisch te werken aan kwaliteitsverbetering.
Leiderschap in de onderwijspraktijk
Of je nu formeel leidinggevende bent of niet, als onderwijsprofessional neem je regelmatig een leiderschapsrol op je. Dit vraagt om specifieke kwaliteiten zoals het kunnen inspireren van anderen, strategisch denken en het vermogen om bij te dragen aan een positieve en lerende organisatiecultuur.
Raimke Groothuizen
Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider?
Raimke Groothuizen biedt in 'Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider?' een unieke aanpak voor leiderschap in onderwijscontext. Door het format van een managementroman worden complexe concepten toegankelijk gemaakt. Het boek helpt je om jouw leiderschapsstijl te ontwikkelen vanuit authenticiteit en persoonlijke kracht.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider?
Effectief leiderschap in onderwijs begint bij zelfkennis en het durven tonen van kwetsbaarheid. Juist door je eigen onzekerheden te erkennen, creëer je ruimte voor authentieke verbinding met je team. Leiderschap is geen positie maar een kwestie van gedrag, waarbij je anderen ruimte geeft om te groeien en hun talenten te ontwikkelen.
Bildung: brede vorming voor onderwijsprofessionals
Bildung gaat over brede vorming en persoonlijke ontwikkeling die verder reikt dan alleen vakkennis. Voor onderwijsprofessionals is dit concept van bijzonder belang, omdat het raakt aan de kern van hun werk: het vormen en ontwikkelen van jonge mensen tot verantwoordelijke burgers die in staat zijn om kritisch te denken en hun eigen plek in de maatschappij te vinden.
Gerard van Stralen
Bildung speciaal
'Bildung speciaal' van Gerard van Stralen richt zich op de implementatie van bildungsconcepten in het onderwijs. Het boek biedt concrete praktijkvoorbeelden die onderwijsprofessionals kunnen gebruiken om brede vorming een plek te geven in hun dagelijkse praktijk. Hiermee gaat het onderwijs verder dan kennisoverdracht alleen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Professioneel leren kun je niet los zien van persoonlijke ontwikkeling
Bert Peene
In dit artikel over professioneel leren wordt benadrukt dat dit niet los te zien is van persoonlijke ontwikkeling. De auteur introduceert het begrip 'Nieuwe Bildung' als cruciaal voor hedendaagse professionals. Dit perspectief helpt onderwijsprofessionals om hun eigen ontwikkeling te verbinden met hun professionele groei.
De rol van leraren in het onderwijsveld
Leraren vormen de ruggengraat van het onderwijs. Hun beroepsopvattingen, motivatie en professionele ontwikkeling zijn essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs. Door inzicht te krijgen in wat leraren drijft en motiveert, kunnen we het onderwijs versterken en verbeteren.
Bill Banning
Leraren, wat boeit jullie?
Bill Banning onderzoekt in 'Leraren, wat boeit jullie?' de drijfveren en motivaties van leraren. Het boek biedt waardevolle inzichten in de beroepsopvattingen van leraren en helpt zo onderwijsprofessionals om te reflecteren op hun eigen drijfveren en die van hun collega's.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Bill Banning combineert zijn achtergrond als theoloog met zijn werk als docent en identiteitsbegeleider. Zijn publicaties op het gebied van onderwijs en levensbeschouwing bieden een uniek perspectief op de rol en identiteit van leraren in het huidige onderwijslandschap.
Zelfregulering bevorderen bij leerlingen én professionals
Het vermogen tot zelfregulering is essentieel in het huidige onderwijs. Niet alleen leerlingen moeten leren hun eigen leerproces te sturen, ook onderwijsprofessionals hebben baat bij een sterke zelfsturende capaciteit. Door zelfregulatiestrategieën expliciet te maken en te oefenen, versterk je dit belangrijke aspect van professionaliteit.
Patrick Sins
René Berends
Jory Tolkamp
Alieke van Dijk
Emmy Vrieling
Conny Senders
Ineke Vermeulen
Anjo Mooren
Judith Smetsers
Margreet de Boer
Hanneke Bennaars
Willem Snel
Martineke van Heusden
Elke Melody
Marja Bussink
Alja de Lange
Hans Schemkes
Annelies Lubbers
Monique Hessels
iSelf
'iSelf' is een praktijkgericht boek over zelfregulerend leren, ontwikkeld door een groot team van onderwijsprofessionals en onderzoekers. Het biedt concrete handvatten om zelfregulatievaardigheden te ontwikkelen bij zowel leerlingen als bij jezelf als professional, waardoor het leren effectiever en duurzamer wordt.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
iSelf
Zelfregulatie begint bij bewustwording van je eigen leerprocessen. Door expliciet aandacht te besteden aan planning, monitoring en reflectie, en deze strategieën te modelleren voor leerlingen, versterk je niet alleen hun leerproces maar ook je eigen professionele ontwikkeling. Dit wederkerige proces is de kern van effectief onderwijs.
Professionele identiteit ontwikkelen in een veranderende wereld
De wereld van het onderwijs verandert snel. Digitalisering, veranderende maatschappelijke verwachtingen en nieuwe inzichten over leren vragen om een voortdurende heroriëntatie van onderwijsprofessionals. Door bewust te werken aan je professionele identiteit kun je deze veranderingen het hoofd bieden en er zelfs van profiteren.
Desiree Bierlaagh: ‘De kunst is professional te blijven’
Desiree Bierlaagh
Het artikel 'De kunst is professional te blijven' behandelt het belang van een ontwikkelidentiteit voor onderwijsprofessionals. De auteurs stellen dat het belangrijker is om te leren hóe je professional blijft, dan om het te worden. Dit perspectief biedt waardevolle inzichten voor onderwijsprofessionals in een veranderende wereld.
Manon Ruijters: ‘Dit boek is een aanleiding voor goede gesprekken’
Manon Ruijters
In dit interview met Manon Ruijters over haar boek 'Je Binnenste Buiten' wordt dieper ingegaan op het belang van professionele identiteit. Ruijters benadrukt dat werken aan je professionele identiteit meer is dan zelfkennis opdoen; het gaat om het vinden van antwoorden op de vragen 'waar ben ik van?' en 'waar wil ik van zijn?'
Conclusie: Investeren in professionele identiteit loont
Als onderwijsprofessional ben je het belangrijkste instrument in je werk. Investeren in je professionele identiteit is daarom geen luxe maar een noodzaak. Door bewust te worden van wie je bent als professional, wat je drijft en waar je naartoe wilt, creëer je een stevige basis om de uitdagingen in het onderwijs aan te gaan. De boeken, artikelen en inzichten op deze pagina bieden je hiervoor praktische handvatten en inspiratie.
Professionele identiteit ontwikkelt zich niet vanzelf en is nooit 'af'. Het is een continu proces dat vraagt om reflectie, dialoog met vakgenoten en de bereidheid om te leren en te groeien. Door dit proces bewust te doorlopen, versterk je niet alleen jezelf als professional maar draag je ook bij aan de kwaliteit van het onderwijs als geheel.
De bestsellers
-
€ 37,50
-
€ 39,95
-
€ 35,50
-
€ 69,95
-
€ 49,95