Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijsvisie: het fundament voor betekenisvol onderwijs

Een heldere en doordachte onderwijsvisie is het kompas dat richting geeft aan ons onderwijs. Het geeft antwoord op fundamentele vragen als: wat verstaan we onder goed onderwijs? Welke waarden staan centraal? En hoe geven we vorm aan leerprocessen? In een tijd waarin onderwijsinstellingen steeds meer met vernieuwingen worden geconfronteerd, is een stevige visie als fundament belangrijker dan ooit.

Fred Janssen Jan Dirk Imelman Wilna Meijer Piet van der Ploeg
Onderwijs op koers houden
In Onderwijs op koers houden stellen de auteurs dat het onderwijs 'op drift' is geraakt door het ontbreken van een gedeelde onderwijsvisie. Ze bieden praktische handvatten om weer richting te geven aan onderwijs en een coherente visie te ontwikkelen die als kompas kan dienen in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Boek bekijken
€ 22,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De noodzaak van een duidelijke onderwijsvisie

Onderwijs zonder visie is als een schip zonder roer. Veel scholen worstelen met het formuleren van een heldere, onderbouwde visie op wat leren en onderwijzen werkelijk betekent. Een duidelijke onderwijsvisie helpt scholen om gefundeerde keuzes te maken, biedt houvast voor onderwijsprofessionals en draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs.

Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt benadrukt dat scholen vaak geneigd zijn om onderwijsconcepten die 'in' zijn te omarmen, zonder na te denken over hoe deze passen binnen een bredere onderwijsvisie. De auteur pleit ervoor om eerst duidelijkheid te scheppen over wat leren is, voordat andere zaken aandacht krijgen.

Van persoonlijke naar schoolbrede visie

Een effectieve onderwijsvisie begint bij de individuele leraar, maar moet uiteindelijk gedragen worden door de hele school. De persoonlijke visie van docenten en schoolleiders vormt de basis voor een coherent geheel van ideeën en opvattingen over goed onderwijs.

SPOTLIGHT: Pedro De Bruyckere

Als pedagoog en onderzoeker heeft Pedro De Bruyckere een belangrijke bijdrage geleverd aan het denken over onderwijsvisie. Hij staat bekend als 'mythbuster' die op een toegankelijke manier complexe onderwijsmaterie kan uitleggen, en benadrukt in zijn werk het belang van een doordachte onderwijsvisie, ongeacht welke specifieke benadering gekozen wordt. Meer over Pedro De Bruyckere
Pedro De Bruyckere
Klaskit
In Klaskit wijdt Pedro De Bruyckere een heel hoofdstuk aan het belang van een onderwijsvisie. Hij benadrukt dat het niet zozeer gaat om welke specifieke visie een school heeft, maar dat het hebben van een duidelijke, doordachte visie het fundament vormt voor alle onderwijsactiviteiten.
Boek bekijken
€ 25,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Onderwijsvisies in de praktijk

Een onderwijsvisie krijgt pas betekenis wanneer deze vertaald wordt naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Van klasinrichting tot toetsing, van klasmanagement tot professionalisering - een coherente onderwijsvisie heeft impact op alle aspecten van het onderwijs.

Bianca Antonissen
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken van Bianca Antonissen illustreert hoe een onderwijsvisie zelfs doorwerkt in de fysieke inrichting van klaslokalen. Het boek benadrukt dat het inrichten van hoeken in klaslokalen moet voortkomen uit een doordachte visie op onderwijs, waarbij de inrichting leerprocessen ondersteunt.
Boek bekijken
€ 34,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Het onderwijs is 'op drift' geraakt door het ontbreken van een gedeelde onderwijsvisie. Een coherente visie op wat onderwijs zou moeten zijn en welke doelen het zou moeten nastreven, biedt een kompas voor alle betrokkenen bij het onderwijs. Uit: Onderwijs op koers houden

Toetsing vanuit onderwijsvisie

Een belangrijk aspect waar de onderwijsvisie in tot uiting komt is toetsing. De manier waarop we beoordelen en wat we beoordelen, zegt veel over onze onderliggende visie op leren en onderwijs.

Spotlight: Liesbeth Baartman

Liesbeth Baartman is als hogeschoolhoofddocent gespecialiseerd in vraagstukken rondom toetsen en beoordelen in het beroepsonderwijs. Haar onderzoek richt zich op programmatisch toetsen en formatief evalueren, met name in beroepsopleidingen die voorbereiden op de complexe praktijk. Haar werk benadrukt de noodzaak om toetsing te baseren op een sterke onderwijsvisie.
Liesbeth Baartman Tamara van Schilt-Mol
Programmatisch toetsen: een verdieping
In Programmatisch toetsen: een verdieping benadrukken Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol dat programmatisch toetsen moet aansluiten bij de visie van een opleiding op leren. Deze visie is leidend voor alle ontwerpkeuzes die worden gemaakt bij het opzetten van een toetsprogramma.
Boek bekijken
€ 35,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Klassenmanagement en onderwijsvisie

Ook in klassenmanagement komt de onderwijsvisie tot uiting. De manier waarop een docent de klas organiseert, regels instelt en omgaat met leerlingen weerspiegelt fundamentele opvattingen over onderwijs en leren.

M.G. Klamer-Hoogma
Klassenmanagement
Klassenmanagement van M.G. Klamer-Hoogma laat zien hoe klassenmanagement verbonden is met verschillende onderwijsvisies, waaronder de drieslag van Biesta. Het boek benadrukt dat effectief klassenmanagement alleen mogelijk is vanuit een doorleefde onderwijsvisie die richting geeft aan alle handelingen van de docent.
Boek bekijken
€ 40,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

De persoonlijke onderwijsvisie van leraren

Naast een schoolbrede visie is het ook belangrijk dat individuele leraren reflecteren op hun persoonlijke onderwijsvisie. Deze persoonlijke visie vormt namelijk de basis voor hun dagelijks handelen in de klas.

Spotlight: Tonnis Bolks

Tonnis Bolks is onderwijskundige en als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Goede Onderwijspraktijken bij Hogeschool Viaa. Hij heeft zich gespecialiseerd in het helpen van docenten bij het ontwikkelen van een persoonlijke onderwijsvisie, die houvast biedt in de complexe onderwijspraktijk.
Tonnis Bolks Ingrid Paalman
Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?
In Waar sta je? Waar sta je voor als leraar? helpen Tonnis Bolks en Ingrid Paalman leraren bij het ontwikkelen van een persoonlijke visie op onderwijs via reflectieve vragen als 'Wie wil je zijn als leraar?' Dit boek biedt handvatten om een coherent geheel van ideeën over goed onderwijs te vormen.
Boek bekijken
€ 34,95
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Klaskit Een belangrijke les uit Klaskit is dat het niet zozeer gaat om welke specifieke onderwijsvisie je aanhangt, maar dat je een duidelijke, doordachte visie hebt die als kompas kan dienen. Deze visie helpt bij het maken van keuzes in de dagelijkse onderwijspraktijk en zorgt voor consistentie in het handelen van docenten.
Lennart van der Kraan - Elke leidinggevende moet een visie hebben
Lennart van der Kraan
Het artikel 'Elke leidinggevende moet een visie hebben' benadrukt dat een duidelijke visie houvast geeft en duidelijk maakt waar je voor staat. Dit geldt zeker ook voor onderwijsleiders, die te maken hebben met belangen van verschillende stakeholders. Een heldere onderwijsvisie helpt bij het navigeren door deze complexiteit.

Van visie naar praktijk: het belang van borging

Een onderwijsvisie op papier is slechts het begin. De echte uitdaging ligt in het vertalen van deze visie naar de dagelijkse praktijk en het borgen ervan binnen de organisatie. Dit vraagt om consistente aandacht en een doordachte implementatiestrategie.

Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In het artikel over Biesta's boek 'Het prachtige risico van onderwijs' wordt een belangrijke waarschuwing gegeven over onderwijsvisies. Scholen zijn vaak trendgevoelig en omarmen nieuwe concepten zonder deze te verbinden met hun bredere visie. Een goede onderwijsvisie overstijgt trends en biedt een consistent kader voor onderwijsontwikkeling.
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Het artikel 'Leren van binnenuit' bespreekt een onderwijsvisie die uitgaat van de kracht die docenten en leerlingen al hebben. Het betoogt dat een paradigmaverschuiving nodig is: weg van controle en beheersing, naar een visie waarbij groei, kracht en verantwoordelijkheid centraal staan. Dit illustreert hoe een onderwijsvisie fundamentele opvattingen over leren en onderwijs weerspiegelt.

Conclusie: een onderwijsvisie als kompas

Een doordachte onderwijsvisie biedt richting en houvast in een complexe onderwijswereld. Het helpt scholen en leraren om weloverwogen keuzes te maken, consistent te handelen en kwaliteitsvol onderwijs te bieden. Niet de specifieke visie is daarbij doorslaggevend, maar het feit dat er een heldere, doorleefde visie is die door alle betrokkenen wordt gedragen en in de praktijk tot uiting komt. Alleen dan kan onderwijs werkelijk 'op koers' blijven in een snel veranderende wereld.

Boeken over 'onderwijsvisie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsvisie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden