Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Serious Games: Spelenderwijs Leren en Veranderen in Organisaties

Serious games zijn spellen die primair ontworpen zijn voor andere doeleinden dan alleen entertainment, zoals educatie, training of gedragsverandering. In een wereld waarin traditionele leervormen steeds minder effectief blijken, biedt game-based learning een krachtig alternatief. Op deze pagina ontdek je hoe serious games bijdragen aan betekenisvol leren en duurzame verandering in organisaties, wat de wetenschappelijke basis is, en hoe je zelf aan de slag kunt met deze innovatieve benadering.

Waarom serious games effectief zijn

Serious games combineren het leuke van spellen met het serieuze van leren en werken. Ze maken gebruik van onze natuurlijke neiging om te spelen en creëren daarmee een veilige omgeving waarin experimenteren, falen en leren wordt aangemoedigd. Door de juiste game-elementen in te zetten, worden deelnemers intrinsiek gemotiveerd om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en gedrag te veranderen.

Karen Sikkema Michiel van Eunen
Spelen werkt
In 'Spelen werkt' presenteren Karen Sikkema en Michiel van Eunen een praktisch stappenplan voor het ontwerpen van effectieve serious games. Hun Game-based Learning Design Wheel helpt professionals om spelenderwijs leerprocessen te bevorderen. Het boek won in 2023 de titel Managementboek van het Jaar.
Boek bekijken
€ 28,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Karen Sikkema: ‘De leereffecten van gamification zijn heel serieus’
Karen Sikkema
Volgens het artikel 'De leereffecten van gamification zijn heel serieus' dragen betrokkenheid, motivatie en actieve participatie sterk bij aan het opnemen van leerstof in het brein. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, neemt de hoeveelheid dopamine in het brein toe, waardoor je makkelijker leert.

Ontwikkelen van effectieve serious games

Een goede serious game ontwikkelen is een kunst op zich. Het vereist zowel inzicht in leerprocessen als begrip van spelmechanismen. Een effectieve serious game heeft een duidelijk leerdoel, een meeslepend verhaal, uitdagende maar haalbare opdrachten, en zorgt voor directe feedback en reflectie op het geleerde.

SPOTLIGHT: Michiel van Eunen

Michiel van Eunen is een internationaal erkende expert op het gebied van gamification en game-based leren. In de afgelopen 18 jaar heeft hij meer dan 80 verschillende serious games, managementgames en escaperooms ontwikkeld en ingezet bij groepen en organisaties wereldwijd. Zijn boek 'Spelen Werkt' werd in 2023 uitgeroepen tot Managementboek van het jaar. Meer over Michiel van Eunen
Mensen stoppen niet met spelen omdat ze oud worden, maar ze worden oud omdat ze stoppen met spelen. Ik heb nooit begrepen waarom mensen stoppen met spelen. Als ze klaar zijn met een opleiding krijgen ze een baan, en dan worden ze serieuzer en dan worden ze op een gegeven moment Terminaal Serieus. Uit: Spelen werkt

Serious games voor gedragsverandering

Een bijzonder krachtige toepassing van serious games ligt in het faciliteren van gedragsverandering. Door gewenst gedrag in een veilige spelomgeving te oefenen, kunnen deelnemers nieuwe vaardigheden ontwikkelen zonder angst voor de consequenties van fouten in de echte wereld.

Pieter van der Haak
Trainen en Coachen met speels gemak
Pieter van der Haak laat in 'Trainen en Coachen met speels gemak' zien hoe trainers en coaches speltechnieken en serious games kunnen inzetten om effectiever met groepen te werken. Het boek onthult wat Van der Haak het 'grote geheim' van speltechnieken noemt en biedt praktische handvatten voor het implementeren ervan.
Boek bekijken
€ 20,00
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Trainen en Coachen met speels gemak Een cruciale les uit Van der Haak's werk is dat fouten maken in een game-omgeving niet als falen wordt gezien, maar als een essentieel onderdeel van het leerproces. Deze 'fun failure' zorgt ervoor dat deelnemers blijven proberen tot het wel lukt, wat leidt tot diepere en duurzamere leerervaringen.

Gamification versus game-based learning

Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, is er een belangrijk verschil tussen gamification en game-based learning. Gamification voegt spelelementen toe aan bestaande processen of activiteiten, terwijl game-based learning volledige spellen inzet met specifieke leerdoelen. Beide benaderingen hebben hun eigen toepassingen en voordelen.

Gamification als motor van verandering
Bart Hufen
Bart Hufen beschrijft in 'Gamification als motor van verandering' hoe organisaties spelprincipes kunnen inzetten om gedragsverandering te stimuleren. Zijn 'game-plan for change' is gebaseerd op vijf stappen: purpose, people, proces, performance en play, met als hart de GameStorm-methodiek die gedragsverandering meetbaar maakt.
Ellis Bartholomeus
Speel het spel
Ellis Bartholomeus, die meer dan honderd speelse interactieve producten heeft ontwikkeld, deelt in 'Speel het spel' haar expertise over hoe spel, betrokkenheid en motivatie samenhangen. Haar boek biedt praktische handvatten om gamification-elementen in te zetten voor verandering in organisaties.
Boek bekijken
€ 27,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De psychologie achter serious games

De effectiviteit van serious games is niet toevallig. Ze spelen in op fundamentele psychologische behoeften zoals autonomie (zelf keuzes maken), competentie (vaardigheden ontwikkelen) en verbondenheid (samenwerken met anderen). Door deze behoeften te vervullen, creëren games intrinsieke motivatie die leidt tot betere leerresultaten dan externe beloningen.

Spelen werkt - ‘Bijzonder interessant en leerzaam’
Elly Stroo Cloeck
In een recensie van 'Spelen werkt' wordt de RAMP-methode uitgelicht als manier om motivatie in games te verhogen: Relatedness (verbondenheid), Autonomy (autonomie), Mastery (meesterschap) en Purpose (doel). Deze factoren dragen bij aan intrinsieke motivatie, terwijl externe beloningen deze juist kunnen verminderen.

SPOTLIGHT: Ellis Bartholomeus

Ellis Bartholomeus is een pionier op het gebied van spelend leren en gamification. Als 'play-alchemist' onderzoekt ze wat er precies gebeurt tijdens het spelen, waarom mensen zich in een spel kunnen verliezen, en hoe we dat positief kunnen inzetten. Ze heeft meer dan twintig jaar ervaring in het ontwikkelen van speelse interactieve producten. Meer over Ellis Bartholomeus

Praktijkvoorbeelden van succesvolle serious games

Serious games worden in diverse sectoren met succes toegepast, van het bedrijfsleven tot de zorg en het onderwijs. Ze helpen bij het aanleren van technische vaardigheden, het verbeteren van samenwerking, het stimuleren van innovatie en het bevorderen van diversiteit en inclusie.

Jitske Kramer Jacquelien Willemse
Join the Jam / Jam Cultures Spel
Het 'Join the Jam / Jam Cultures Spel' van Jacquelien Willemse en Jitske Kramer is een praktisch voorbeeld van een serious game gericht op diversiteit en inclusie. Dit spel helpt organisaties om de kracht van diversiteit te benutten en inclusieve culturen te creëren door middel van gerichte vragen en opdrachten.
Spel bekijken
€ 54,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Join the Jam - Woest aantrekkelijk
Rick Lindeman
Het Join the Jam-spel wordt in dit artikel beschreven als een serious game die doelbewust schijnbare willekeur in de spelregels inbouwt om deelnemers te laten ervaren hoe privileges in de echte wereld werken. Het spel ondersteunt organisaties om 'woest aantrekkelijk' te worden door diversiteit te benutten.

Serious games voor samenwerking

Een specifiek toepassingsgebied van serious games ligt in het verbeteren van samenwerking tussen teams of organisaties. Door samen een speluitdaging aan te gaan, kunnen deelnemers in een veilige omgeving experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking.

Félice de Charro Esther Klaster Christèle Warmerdam Ruben van Wendel de Joode
Spelen met samenwerken
In 'Spelen met samenwerken' presenteren Christèle Warmerdam, Esther Klaster, Félice de Charro en Ruben van Wendel de Joode 21 spellen die concrete samenwerkingsproblemen helpen oplossen. De auteurs tonen hoe een spel van 15 minuten soms meer kan bereiken dan een hele dag vergaderen.
Boek bekijken
€ 38,25
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Spelen met Samenwerken - Organisatiespellen zijn ‘serious business'
Sigrid van Iersel
Het artikel over 'Spelen met samenwerken' benadrukt hoe organisatiespellen serious business zijn. De kracht van deze spellen zit in de metaforen die helpen bij het bespreken van belangentegenstellingen of spanningen, en in de reflectie achteraf die zorgt voor de vertaalslag naar de zakelijke omstandigheden.

Toekomst van serious games

Met de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals virtual reality, augmented reality en kunstmatige intelligentie, staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk voor serious games. Deze technologieën maken nog immersievere en gepersonaliseerdere leerervaringen mogelijk, die de kloof tussen spel en werkelijkheid verder verkleinen.

Zorg dat je niet terminaal serieus wordt
Karen Sikkema en Michiel van Eunen
In het artikel 'Zorg dat je niet terminaal serieus wordt' benadrukken Karen Sikkema en Michiel van Eunen dat er een groeiend gat is tussen hoe we de 'echte' (saaie) wereld ervaren en de gamewereld in onze vrije tijd. Bedrijven zijn ontworpen rondom efficiëntie en controle, terwijl games ontworpen zijn rondom mensen en plezier.

Aan de slag met serious games

Als je zelf aan de slag wilt met serious games in je organisatie, begint dat met het bepalen van je leerdoelen. Wat wil je precies bereiken? Welk gedrag wil je stimuleren? Vervolgens kun je bestaande spellen inzetten of, met de juiste expertise, zelf een game ontwikkelen die perfect aansluit bij jouw specifieke context en doelstellingen.

Spelen werkt - ‘Goede handleiding voor het ontwikkelen van game-based learning’
Jan Hoogstra
Een recensent van 'Spelen werkt' waardeert hoe het boek een praktische handleiding biedt voor het ontwikkelen van game-based learning. Het Game-based Learning Design Wheel neemt lezers stap voor stap mee door het ontwerpproces, beginnend bij leerdoelen en eindigend met het testen van de game.

Conclusie: De kracht van serious games

Serious games zijn geen vluchtige trend, maar een fundamentele verschuiving in hoe we leren en veranderen in organisaties. Door de kracht van spel te benutten, kunnen we leerprocessen effectiever, plezieriger en duurzamer maken. In een wereld die steeds complexer wordt, bieden serious games een waardevol instrument om mensen te helpen zich aan te passen, te ontwikkelen en samen te werken aan uitdagende vraagstukken. Zoals Huizinga al in 1938 stelde in 'Homo Ludens': de mens is in wezen een spelende mens. Het wordt tijd dat we dit gegeven ook in onze professionele omgevingen omarmen en benutten.

Boeken over 'serious games' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'serious games'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden