
Lees verder
Cleghorn Professor of Management Studies, vooraanstaand pionier op het gebied van management en organisaties
Meer over de auteursDit boek van Henry Mintzberg behandelt de belangrijkste dilemma's en kwesties die ten grondslag liggen aan het proces van strategievorming. Het verschaft een denkraam hoe strategieën werkelijk worden gevormd.
De literatuur onderscheidt tien scholen. Deze scholen vallen uiteen in drie categorieën. De eerste categorie scholen zijn voorschrijvend: ze houden zich meer bezig met de wijze waarop strategieën zouden moeten worden geformuleerd dan met de feitelijke formulering ervan.
De tweede categorie scholen richt zich op bepaalde aspecten van het strategievormingsproces. Ze geven geen recept voor ideaal strategisch gedrag, maar beschrijven hoe strategieën feitelijk tot stand komen.
De laatste categorie omvat slechts één school, hoewel men zou kunnen stellen dat deze school in wezen de overige scholen combineert tot één enkele zienswijze: die van de configuratie.
Mintzberg onderwerpt iedere school aan een kritische beschouwing, met als doel de beperkingen en potentiële bijdragen te analyseren. Ter afsluiting komt hij met een voorstel tot integratie, waarbij aan de orde komt hoe de verschillende scholen met elkaar samenhangen, waar ze het terrein van strategisch management bestrijken en waar ze dat zouden moeten doen.
strategisch management strategievorming strategie strategiescholen mintzberg management configuratieschool planningsschool bedrijfsstrategie organisatie strategische analyse aannames strategische planning businessmodellen strategische implementatie scenario-ontwikkeling concurrentievoordeel leidinggeven kritisch denken besluitvorming verandering dilemma's integratie managementtheorie strategisch denken organisatiecultuur systematische analyse