

Peter Pomerantsev is journalist en onderzoeker aan de Johns Hopkins University. Hij is de auteur van Niets is waar en alles is mogelijk, dat in 2016 de Royal Society of Literature Ondaatje Prize won, en van Dit is geen propaganda.
Meer over Peter PomerantsevZo win je een propagandaoorlog
De propagandist die Hitler te slim af was
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789000376209Samenvatting
Het waanzinnige verhaal van de man die Hitler te slim af was
De Tweede Wereldoorlog werd niet alleen op het slagveld, maar ook in de media uitgevochten. Beide fronten zetten propaganda in om de opvattingen van burgers te beïnvloeden. Op dit strijdtoneel ging de Britse propagandist Thomas Sefton Delmer het gevecht aan met de Duitse oorlogsmacht.
Door een fictioneel karakter, Der Chef, te creëren, kon Sefton Delmer de Duitse militairen en burgers bereiken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij had een radioprogramma en hield speeches die in de Duitse straten en in huizen te horen waren.
Journalist en onderzoeker Peter Pomerantsev kwam deze bijzondere figuur op het spoor en ziet een duidelijke parallel met de oorlog tussen Rusland en Oekraine. Hitler en Poetin gebruiken beiden de leugen om hun doel te bereiken. Pomerantsev confronteert ons met scherpe vragen over het bestaan van informatieoorlogen: wat als je niet tegen de leugen kunt vechten? En kan een propagandaoorlog wel gewonnen worden?
Over 'Niets is waar en alles is mogelijk':
'Wie Poetins Rusland wil begrijpen lees Dostojevski maar. Of Gogol. Daar wordt natuurlijk niemand slechter van, maar degene die zich daarop blind staart mist het fundamenteel nieuwe dat Pomerantsev zijn lezers wil tonen.' - De Groene Amsterdammer
'Een verbluffend boek over de surrealistische werkelijkheid in het Rusland van Poetin.' - NRC
Trefwoorden
propaganda tweede wereldoorlog psychologische oorlogsvoering communicatie desinformatie radio geschiedenis sefton delmer nazi-duitsland tegenpropaganda oorlogsstrategieën identiteit massamedia manipulatie psychologie spionage political warfare executive politiek ondergrondse operaties oorlogslistigheid propagandatechnieken fictie als wapen strategie culturele identiteit informatieoorlog ondergronds verzet militaire geschiedenis joseph goebbels volksgemeinschaft
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan