Patrick van Thiel is merkstrateeg, executive coach, parttime HBO-docent en toezichthouder. Hij schreef de boeken Designmanagement in essentie (met Wil Michels), Innovatie & Succes, Brand-oriented Innovation, BRANDING (met Andy Mosmans) en Met de stroming mee - grip op het bouwen van sterke merken en stevige reputaties. Patrick's motto: connecting the dots & finding the missing links.
Meer over Patrick van ThielMet de stroming mee
Grip op het bouwen van sterke merken en stevige reputaties
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789001053444Samenvatting
- Krachtige leidraad op het gebied van merk- en reputatie-opbouw, aan de hand van 5 merkstromingen;
- toegankelijke theorie en handvatten voor de praktijk;
- onmisbare kennis voor iedere marketing- en communicatieprofessionals (in spe).
'Met de stroming mee - Grip op het bouwen van sterke merken en goede reputaties' is een nieuw, handzaam boek waarmee (toekomstige) marketing- en communicatieprofessionals grip krijgen op het merk en de reputatie van een organisatie. Bovendien leren zij hun professionele omgeving te overtuigen van de waarde van merken en reputaties en zo draagvlak te creëren voor een gemeenschappelijke visie, missie en merkstrategie.
Op een toegankelijke manier biedt Met de stroming mee overzicht en inzicht aan de hand van vijf merkstromingen (perspectieven) op branding en reputatie. De lezer leert strategisch én pragmatisch gebruikmaken van deze vijf merkstromingen en de daarbij horende theorieën en modellen.
Deze vijf merkstromingen zijn:
- Positioning-stroming
- Penetration-stroming
- Purpose-stroming
- Peer-to-peer-stroming
- Partner-stroming
De betekenis van deze merkstromingen voor zowel de marketing- als de communicatiediscipline wordt belicht. Deze twee disciplines zijn nauw met elkaar verbonden, maar werken veelal naast elkaar, in plaats van mét elkaar. Met dit boek als leidraad wordt samenwerken makkelijker en leuker, maar ook effectiever. Met als resultaat: een sterker merk en een betere reputatie.
'Met de stroming mee' is geschreven voor marketing- en communicatieprofessionals én hbo-studenten marketing & communicatie (hoofdfase en Associate degree).
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Patrick van Thiel
Inhoudsopgave
1 Overzicht en eerste inzichten 10
Merk en reputatie 11
Marketing en communicatie 12
Vijf merkstromingen 16
Merkstromingen en merk-DNA 19
Merkstromingen en marketingfocus 21
Merkstromingen en communicatiefocus 23
2 Verdieping merkstromingen 26
Positioning-stroming 27
Penetration-stroming 30
Purpose-stroming 34
Peer-to-peer-stroming 37
Partner-stroming 42
Bepaal de twee dominante merkstromingen 46
3 Handvatten positioning-stroming 52
Merkcanvas: Brand Key Model 53
Marketingfocus: relevante klantinzichten 59
Communicatiefocus: sterke breinpositie 64
Visuele samenvatting 69
4 Handvatten penetration-stroming 70
Merkcanvas: Brand Icons Model 71
Marketingfocus: commerciële touchpoints 77
Communicatiefocus: mentale beschikbaarheid 79
Visuele samenvatting 87
5 Handvatten purpose-stroming 88
Merkcanvas: Brand Piramid Model 89
Marketingfocus: faciliterende proposities 97
Communicatiefocus: participerende stakeholders 100
Visuele samenvatting 107
6 Handvatten peer-to-peer-stroming 108
Merkcanvas: Brand Prism Model 109
Marketingfocus: overtuigende klantervaringen 117
Communicatiefocus: positieve influencers 122
Visuele samenvatting 128
7 Handvatten partner-stroming 130
Merkcanvas: Brand Wheel Model 131
Marketingfocus: emotionele connecties 138
Communicatiefocus: betrokken fanbase 143
Visuele samenvatting 147
8 Merkstromingen in actie 148
Betrek je collega’s 149
Speel een spel 157
Opinies van leiders en experts 161
Voor elke merkstroming een verwelkoming 165
Epiloog – drie extra inzichten 166
Dank en tot ziens 169
Literatuur 171
Register 174
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan