Dr. A.W.M. Hoogveld is freelance instructieontwerper en hield zich tot aan zijn pensionering vooral bezig met het toepassen van het 4CID-model bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs en opleidingen.
Meer over de auteursInnovatief onderwijs ontwerpen
De ontwerpprincipes van het 4CID-model
Paperback Nederlands 2017 2e druk 9789001886318Samenvatting
Het nieuwe boek Innovatief onderwijs ontwerpen laat zien hoe vanuit het 4CID-model effectief complexe taken in het onderwijs gemaakt kunnen worden. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode is steeds gangbaarder bij instellingen die hun onderwijs beroepsgerichter willen (her)ontwerpen.
Waarom kiezen voor Innovatief onderwijs ontwerpen?
- zorgt voor een goede verbinding van theorie en de praktijk;
- praktische voorbeelden verduidelijken de toepassing van het model;
- helder en overzichtelijk gestructureerd.
Innovatief onderwijs ontwerpen legt je aan de hand van duidelijke voorbeelden uit wat de principes van het 4CID-model zijn en hoe deze toegepast kunnen worden om tot een effectief ontwerp voor een onderwijsprogramma te komen. De principes bestaan uit het ontwerpen van leertaken, beoordelingsinstrumenten, de volgorde van leertaken in het onderwijsprogramma, ondersteunende informatie, procedurele informatie en deeltaakoefening. Het boek is zeer logisch en overzichtelijk ingedeeld; aan elk principe is een hoofdstuk gewijd. Een lijst met helder uitgelegde kernbegrippen helpt je om de stof nog beter op te nemen. Innovatief onderwijs ontwerpen is ook beschikbaar als e-book.
Specificaties
Lezersrecensies
Over A.M.B. Janssen-Noordman
Over Jeroen J.G. van Merriënboer
Inhoudsopgave
1.1 Wat is het 4cid-model? 10
1.2 De vier componenten 10
1.3 Het geïntegreerde onderwijsprogramma en transfer 16
1.4 De opbouw van dit boek 17
1.5 Leeswijzer 18
2 Ontwerpen van leertaken 21
2.1 Realisme 22
2.2 Natuurgetrouwheid 23
2.3 Support 26
2.4 Begeleiding 29
2.5 Scaffolding 31
2.6 Variatie 32
3 Ontwerpen van beoordelingsinstrumenten 35
3.1 Ontwerp een vaardighedenhiërarchie 36
3.2 Prestatiedoelen formuleren 39
3.3 Classificeren van prestatiedoelen 40
3.4 Standaarden: Criteria, waarden en houdingen 43
3.5 Ontwerpen van beoordelingsinstrumenten 43
4 Bepalen van de volgorde van leertaken 55
4.1 De hele-taakbenadering 57
4.2 De deeltaakbenadering 60
4.3 Individualisering 62
4.4 Zelfsturing 63
5 Ontwerpen van ondersteunende informatie 67
5.1 Wat is ondersteunende informatie? 68
5.2 Domeinkennis en mentale modellen 70
5.3 Aanpakkennis en cognitieve strategieën 76
5.4 Cognitieve feedback 80
6 Ontwerpen van procedurele informatie en deeltaakoefening 85
6.1 Media voor presentatie van procedurele informatie en deeltaakoefening 86
6.2 Stap-voor-stap instructies 87
6.3 Correctieve feedback 94
6.4 Het ontwerpen van deeltaakoefening 94
7 Implementatie: Van ontwerp naar onderwijsprogramma 99
7.1 De infrastructuur 100
7.2 Training van ontwerpteams en docenten 102
7.3 Voorbereiding van studenten 104
7.4 De rol van het management bij het veranderproces 104
7.5 Evalueren van het onderwijsprogramma 106
Kernbegrippenlijst 109
Bijlage Voorbeeld van een blauwdruk voor een cursusprogramma: Schoolreizen organiseren 113
Literatuurlijst 117
Illustratieverantwoording 120
Register 121
Over de auteurs 124
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan