Lees verder
Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.
Meer over de auteursInterveniëren en veranderen
Zoeken naar betekenis in interacties
Gebonden Nederlands 2006 1e druk 9789013039764Samenvatting
Dit is een boek met een vernieuwende inhoud op het gebied van interveniëren en veranderen. Het geeft een overzicht van de nieuwste interventies die gericht zijn op betekenis geven en interactie. Al deze interventies stammen uit een sociaalinterpretatief perspectief, waarin mensen met elkaar situaties duiden, visies en betekenis ontwikkelen, tot actie en handelen komen en zo vernieuwingen tot stand brengen.
In dit boek wordt een overzicht gegeven van de wortels en basisprincipes die ten grondslag liggen aan deze interventies. De kern van het boek bestaat uit achttien concrete interventiebeschrijvingen. In deze beschrijvingen wordt ingegaan op de achtergronden van deze interventies, de werkzaamheid, de condities waaronder ze werken en de ervaringen die zijn opgedaan.
Het gaat over de volgende interventiemethodieken:
- Verhalen vertellen en werkelijkheden onderzoeken: door het vertellen van verhalen brengen mensen symboliek tot leven;
- Historie onderzoeken en geschiedenis maken: door samen geschiedenis te maken en het verleden te reconstrueren kan men kennis ontwikkelen en veranderingen in gang zetten;
- Waarderend verkennen en toekomst verbeelden: het creëren van open en actiegerichte processen om te zoeken naar wat mensen bindt en naar een visie op de toekomst;
- Zoeken naar dynamische patronen en uitwisselen van betekenissen: als onderliggende patronen zichtbaar worden, is het makkelijker te begrijpen waarom veranderingen stagneren;
- Leren reflecteren en leerprocessen vormgeven: hoe u kunt komen in een collectief proces van reflectie en betekenisgeving. Wat zijn de condities voor collectieve leerprocessen?
- Reflecteren op handelen en streven naar schoonheid: eigen professionaliteit ontwikkelen door zelf te reflecteren op wat u drijft en doet. En kan schoonheid een leidend principe zijn?
Het boek wordt afgesloten met een kritische reflectie op deze methodieken: waar staan we? En een vooruitblik naar nieuwe experimenten en uitdagingen.
'Interveniëren en veranderen' is bedoeld voor professionals in organisaties die op de hoogte willen zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het vakgebied van de veranderkunde en die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor veranderen en vernieuwen.
Het boek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs en deelnemers aan postacademische leergangen die willen werken aan het doordacht en geïnspireerd veranderen van organisaties.
Onder redactie van Jaap Boonstra en Léon de Caluwé. Overige auteurs: Adriaan Bekman, François Breuer, Tineke Abma, Gerhard Smid, Godfried den Boer, Vittorio Busato, Liesbeth Halbertsma, Tonnie van der Zouwen, Leen van Driel, Gemma van der Ploeg, Annemieke Stoppelenburg, Luk Dewulf, Luc Verheijen, Carla Vliex, Hans Vermaak, Hans de Sonnaville, Dick van Ginkel, Mariëtte Thijssen, Brechtje Kessener, Katrien Termeer, André Wierdsma, Kilian Bennebroek Gravenhorst, Henk van de Graaf, Julien Haffmans, Mathieu Weggeman, Irene Lammers, Jac Geurts, Jurriaan Altena, Bart Geluk.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jaap Boonstra
Over Léon de Caluwé
Inhoudsopgave
Introductie en theoretische positionering
1. Interveniëren en veranderen
Zoeken naar betekenis in interacties
2. Methodologie van de evidentie
Onderzoek en zingeving in processen van organisatieontwikkeling
Verhalen vertellen en werkelijkheden onderzoeken
3. Storytelling als interactieve interventie
Toepassing van de narratieve benadering bij organisatieverandering
4. Werken met narratieven
Verhalen en dialoog als methoden voor praktijkverbeteringen
Historie onderzoeken en geschiedenis maken
5. Learning histories in leer- en veranderingstrajecten
Geschiedenis maken vanuit hart voor de zaak
6. Samen geschiedenis maken
De learning-historymethode in theorie en praktijk
Waarderend verkennen en vernieuwingen realiseren
7. Future search
Inspireren, ontdekken, leren, zien, verbeelden en doen in één
8. Een organisatieveranderingsproject op basis van een waarderende benadering
Een Large Group Intervention in een chemisch bedrijf
9. Leren en veranderen in een open ruimte
De dynamiek van en in een Open Space
Zoeken naar patronen en mogelijkheden voor vernieuwing
10. Interactief werken met causale diagrammen
Leren omgaan met keuzes en paradoxen in de procesvoering
11. Interveniëren in processen van sensemaking
Een methode om geslotenheid van organiseerprocessen te doorbreken
12. Interaction @work
Interactieve interventies in sociale interacties
Leren reflecteren en veranderen
13. Duurzaam veranderen
Vier lagen in het organiseren van diepgaand leren
14. Methodiek voor Collectieve Competentieverhoging
Een context voor co-creërend veranderen
15. Een leerproces vormgeven en veranderingen realiseren
Reflectie, interactie en samenwerking door survey-feedback
16. Leren door constructief evalueren
Mogelijkheden en toepassingsvoorwaarden van vierde generatie evaluatie
Reflecteren op het handelen en het streven naar schoonheid
17. Vrijgeleiden als interventiemethode
'Leiderschap van niks, en het lijkt nergens op'
18. Op zoek naar elegantie
De esthetiek van werkprocessen in organisaties
Kritische reflectie en vooruitblik
19. Interventie door interactie
Een vergelijkende beschouwing
Abstracts
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan