Leo Stevens is emeritus-hoogleraar fiscale economie van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over Leo StevensGeloofwaardig belasting heffen
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789013139518Samenvatting
Het belastingstelsel is dringend aan hervorming toe. Vastgeroeste taboedossiers moeten worden losgewrikt. Het woonbeleid, pensioenbeleid, ecologiebeleid, arbeidsmarktbeleid, innovatiebeleid en diverse andere beleidsvraagstukken vragen direct of indirect om ondersteunend fiscaal beleid. Het is nu tijd om tot constructieve oplossingen te komen. Dat geldt temeer, omdat ondoordachte, nogal opportunistische aanpassingen de geloofwaardigheid van onze belastingheffing op cruciale punten ernstig hebben aangetast.
Het boek Geloofwaardig belasting heffen draagt concrete suggesties aan om de geschonden geloofwaardigheid van ons belastingstelsel te herstellen. Het presenteert beleidsalternatieven en probeert de fiscaaltechnische mogelijkheden beter af te stemmen op de geldende economisch-maatschappelijke doelstellingen. Geloofwaardig belasting heffen is bestemd voor iedereen die geïnteresseerd is in fiscaal beleid. Het wil een voedingsbodem zijn voor constructief debat.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord / VII
Lijst van afkortingen / XV
HOOFDSTUK 1
1 Maatschappelijke context van belastingheffing / 1
1.1 Samen leven, samen kiezen, samen betalen / 1
1.1.a Diversiteit van collectiviteiten / 1
1.1.b Collectieve goederen / 2
1.1.c Individuele goederen / 3
1.1.d Quasi-collectieve goederen / 6
1.1.e Bemoeigoederen / 7
1.1.f Collectief, quasi-collectief of individueel?; de besluitvorming / 8
1.2 Functies van belastingheffing / 8
1.2.a Financiële en reële sfeer / 8
1.2.b De innerlijke spanning van het belastingrecht: recht en economie / 8
1.2.c De budgettaire functie van de belastingheffing / 9
1.2.d De instrumentele functie van de belastingheffing / 11
1.2.e De steunfunctie van de belastingheffing / 13
1.2.f Beoordelingskenmerken voor een deugdelijk belastingstelsel / 14
1.3 Fiscale kengetallen / 14
1.3.a Sociaaleconomische doelstellingen / 14
1.3.b Belastingdruk en belastingmix / 17
1.3.c Overzicht en samenstelling van de overheidsinkomsten / 21
1.4 Belastingmoraal / 27
1.4.a De moeilijke afbakening tussen legale en illegale belastingbesparing / 27
1.4.b Belastingfraude / 29
1.4.c De wisselwerking tussen wetgevingskwaliteit en belastingmoraal / 34
1.4.d Verbetering van uitvoering en handhaving / 35
HOOFDSTUK 2
2 De instrumentele functie van de belastingheffing / 39
2.1 Instrumentalisering als consequentie van de verzorgingsstaat / 39
2.2 De neutraliteit van het belastingstelsel / 40
2.3 Belastingsubsidies als instrument van overheidsbeleid / 42
2.3.a De voor- en nadelen van belastingsubsidies / 42
2.3.b Het belastingsubsidiebudget als instrument tot beleidsbeoordeling / 43
2.3.c Het budgettaire beslag van de belastingsubsidies in de directe belastingen / 46
2.3.d Het budgettaire beslag van de belastingsubsidies in de kostprijsverhogende belastingen / 47
2.4 De instrumentele functies van belastingheffing / 48
HOOFDSTUK 3
3 De inkomstenbelasting als boegbeeld van een draagkrachtbelasting / 55
3.1 Wat geeft mensen draagkracht? / 55
3.2 Maatstaf van draagkracht / 56
3.3 Het tarief / 58
3.4 De Wet inkomstenbelasting 2001 / 60
3.4.a De aanloop naar de Wet inkomstenbelasting 2001 / 60
3.4.b Introductie van de vermogensrendementsheffing / 61
3.4.c Evenwicht tussen de boxen / 65
HOOFDSTUK 4
4 Uitwerking van de inkomstenbelasting als belasting naar draagkracht / 71
4.1 Wat wordt in box 1 belast? / 71
4.1.a Beschrijving heffingsregime voor de inkomensbestanddelen van box 1 / 71
4.1.b De fiscale winstbepaling / 77
4.1.c Loon en loonvervangende inkomsten / 92
4.1.d Inkomsten uit werkzaamheid / 96
4.1.e Inkomsten uit de eigen woning / 100
4.2 Wat valt onder box 2? / 106
4.3 Wat valt onder box 3? / 113
4.4 Tariefstructuur van het boxenstelsel / 116
4.4.a Invloed van leefomstandigheden / 116
4.4.b Algemene heffingskorting / 120
4.4.c Arbeidskorting en werkbonus / 121
4.4.d Inkomensafhankelijke combinatiekorting / 123
4.4.e Ouderenkorting / 126
4.4.f Overzicht heffingskortingen / 127
HOOFDSTUK 5
5 Fiscaal gezinsbeleid / 129
5.1 Leefvormneutraal belasting heffen / 129
5.2 Samenloop budgettaire en instrumentele functie / 131
5.2.a Is de budgettaire en instrumentele functie combineerbaar? / 131
5.2.b De arbeidskorting / 132
5.2.c De (door)werkbonus / 133
5.2.d De inkomensafhankelijke combinatiekorting / 133
5.2.e De alleenstaande-ouderkorting / 133
5.2.f De ouderschapsverlofkorting / 134
5.2.g Kinderopvangtoeslag / 134
5.2.h Afbouw van de aanrechtsubsidie / 135
5.2.i Kinderbijslag en kindgebonden budget / 135
5.2.j Beleidsmatige observaties / 136
5.3 Relevantie van de leefvorm voor de draagkracht / 137
5.3.a Relevante beslispunten voor de meting van draagkracht / 137
5.3.b Herziening van het partnerbegrip / 138
5.3.c Het partnerinkomen / 140
5.3.d Vlaktaks gecombineerd met loonsomheffing / 141
5.4 Premiestructuur volksverzekeringen en zorgverzekering / 142
5.4.a Fiscalisering premieheffing / 142
5.4.b Premieheffing volksverzekeringen / 142
5.5 Premiestructuur zorgverzekering / 144
5.5.a Premieheffing zorgverzekering / 144
5.5.b Zorgtoeslag / 146
5.5.c Invloed zorgverzekering op leefvormneutraliteit / 146
5.6 Inkomensondersteunende regelingen / 147
5.7 Minderjarige kinderen en gezinsdraagkracht / 150
5.7.a Draagkrachtvermeerderende en draagkrachtverminderende omstandigheden / 150
5.7.b Toerekening inkomensbestanddelen van het minderjarig kind / 150
5.7.c Tegemoetkoming financiële onderhoudslast van kinderen / 151
5.7.d Hervorming kindregelingen / 153
5.7.e Kosten van levensonderhoud van inkomensafhankelijke kinderen / 154
HOOFDSTUK 6
6 Naar een meer evenwichtige belastingheffing op arbeidsinkomen / 155
6.1 Hoe verhoudt belastingdruk op arbeid zich tot belastingdruk op vermogen? / 155
6.1.a Gewenste lastenverlichting op arbeid / 155
6.1.b Aard van de lastendruk op arbeid / 158
6.1.c Specifieke knelpunten in de arbeidsparticipatie / 162
6.2 Diversiteit binnen de sfeer van de inkomsten uit arbeid / 166
6.2.a Geen gelijk speelveld tussen werknemers, zzp’ers en dga’s / 166
6.2.b Geen gelijk speelveld tussen werknemers en genieters van resultaat uit overige werkzaamheid / 169
6.3 Lastenverlichting of lastenverschuiving? / 172
6.4 Mogelijkheden tot lastenverlichting binnen de heffingsstructuur van de loonheffingen / 174
6.4.a Harmonisatie van de heffingssystemen / 174
6.4.b Afwijkende heffingssystematiek voor de werknemersverzekeringen / 175
6.4.c Separate heffing voor de zorgverzekering / 176
6.5 Vlaktaks als denkmodel voor lastenverlichting op arbeid en stelselhervorming / 177
6.5.a Versterking globaal evenwicht tussen de boxen / 177
6.5.b Vlaktaks als oplossingsrichting voor taboedossiers / 178
6.5.c Vlaktaks in samenhang met de fiscalisering van de AOW / 179
6.5.d Vlaktaks in samenhang met uitbreiding van de fiscalisering tot alle volksverzekeringen / 180
6.5.e Vlaktaks in samenhang met de inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremies / 180
6.5.f Economische effecten van een vlaktaks / 181
6.6 Aanpassingen in het nettoloontraject / 181
6.6.a Uniformering loonbegrip / 181
6.6.b Niet-aftrekbaarheid werknemerspremies / 182
6.6.c Knelpunten werkkostenregeling / 182
6.7 Arbeidskorting / 183
6.7.a Achtergrond van de regeling / 183
6.7.b Vormgeving van de arbeidskorting / 184
6.7.c Aftrek omvangrijke kosten / 185
HOOFDSTUK 7
7 Naar een meer evenwichtige belastingheffing op vermogensinkomen / 187
7.1 Diversiteit in fiscale behandeling van vermogensinkomsten / 187
7.2 Belasting van vermogensinkomen in de inkomstenbelasting / 188
7.3 Dividendbelasting / 191
7.4 Belastingheffing op vermogen in aandelenvennootschappen / 192
7.4.a Het klassieke stelsel van vennootschapsbelasting / 192
7.4.b De invloed van de vennootschapsbelasting op de heffingsneutraliteit / 194
7.4.c Aanpassing Nederlands stelsel van vennootschapsbelasting / 199
7.4.d Harmonisatie van de stelsels van vennootschapsbelasting / 199
HOOFDSTUK 8
8 Naar een circulair belastingstelsel / 205
8.1 Vergroening en verduurzaming van de samenleving / 205
8.2 De beleidsinstrumenten / 206
8.2.a Milieubelastingen / 206
8.2.b Emissierechten / 211
8.3 Automobiliteit / 213
8.4 Stimulering hergebruik materialen en grondstoffen / 217
HOOFDSTUK 9
9 Lokale belastingen / 221
9.1 Financiële verhoudingen tussen Rijk en lagere overheid / 221
9.2 Belastingmix van de lagere overheden / 224
9.3 OZB als belangrijkste gemeentelijke heffing / 226
9.4 Raakvlak met de plannen tot belastingherziening / 229
9.4.a Door het kabinet beoogde belastinghervorming / 229
9.4.b Voorstellen Commissie-Rinnooy Kan / 230
9.4.c De ingezetenenbelasting / 233
9.4.d Verbreding van de OZB / 233
9.4.e Gemeentelijke opcenten en heffingsalternatieven / 234
9.5 Vereenvoudiging van de lokale belastingen / 235
9.6 Kwijtscheldingsbeleid / 238
HOOFDSTUK 10
10 Afsluitende conclusies / 239
Literatuurlijst / 251
Trefwoordenlijst / 257
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan