Lees verder


Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk
Waar reorganisatie ophoudt en echte verandering begint
Ingenaaid Nederlands 2001 1e druk 9789014076676Samenvatting
'Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk' gaat over de blijvende effecten van het werken aan kwaliteitsverbetering. Het boek is een vervolg op 'Werken in kwaliteitsprojecten' en 'Technieken voor kwaliteitsprojecten' waarin een aanpak en instrumentarium voor projectmatig verbeteren zijn beschreven. In dit boek blikken de auteurs terug op de motieven van drie organisaties om te gaan werken aan kwaliteit. Wat wilden ze ermee bereiken en hoe hebben ze het bijbehorende proces geregisseerd? De antwoorden hierop wijzen de weg bij de zoektocht naar de effecten van kwaliteitsverbetering. Die blijken op drie niveaus te liggen: effecten op de performance, op het verbeterproces zelf en op de inrichting en besturing.
Het meest opvallende daarbij is dat met kwaliteitsverbetering concrete veranderingen in cultuur en werkwijze werelden gerealiseerd die door eerdere reorganisaties niet tot stand waren gekomen. 'Kwaliteitsprojecten: effecten in de praktijk' is allereerst geschreven voor directies en managementteams bij wie organisatieontwikkeling hoog op de agenda staat en die daaraan een praktische en resultaatgerichte invulling willen geven. Daarnaast is het boek bestemd voor de consultants die hen adviseren en ondersteunen. En verder voor iedereen die op zoek is naar ideeën en praktische handreikingen om organisaties te ondersteunen bij duurzame performanceverbetering.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Frank Kwakman
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De introductie van kwaliteitsverbetering
- Motieven van managers voor kwaliteitsverbetering
- Manieren om aan kwaliteit te werken
- De rol van managers bij kwaliteitsverbetering
- Voorwaarden voor succes
2. Kwaliteitsverbetering en de missie van een organisatie
- Werk maken van kwaliteit: Luxe of noodzaak?
- De logica van kwaliteitsverbetering
- Identificatie van kwaliteitsvraagstukken
- Communicatie over kwaliteitsverbetering
3. Werkwijze bij kwaliteitsprojecten
- Rolverdeling: spelers en speelveld
- Organisatie en aanpak van kwaliteitsprojecten
- Technieken voor kwaliteitsprojecten
- De coördinatie en begeleiding
4. Wat levert het werken aan kwaliteit op?
- Effecten van kwaliteitsverbetering
- Effecten op performance, leren, en beeldvorming
- Effecten op het verbeterproces zelf
- Effecten op de inrichting en besturing
5. Kwaliteitsverbetering als vanzelfsprekendheid
- Waarom kwaliteitsverbetering zin heeft
- Stadia van organisatieontwikkeling
- Kenmerken van organisaties die hoog scoren met kwaliteit
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan