Lees verder


associate professor en partner aan Vlerick Business School
Meer over Marion DebruyneInnoveren met creativiteit
Praktijkboek
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789020983326Samenvatting
- Wat is het verschil tussen uitvinden en innoveren?
- Hoe wordt een innovatieproces in goede banen geleid?
- Wat is businessmodelinnovatie?
In de mallemolen van de internationale concurrentie is stilstaan geen optie. Bedrijven die niet systematisch bezig zijn met vernieuwingen, duwen zichzelf uit de markt. Innovatie is een onmisbaar element geworden van elke bedrijfsstrategie, niet alleen in technologische sectoren maar in alle segmenten van de economie. In dit boek exploreert Marion Debruyne een aantal creatieve pistes om over innovatie na te denken en om innovatie in praktijk te brengen. Waar mogelijk, steunt ze daarvoor op de bevindingen van recent onderzoek van FlandersDC.
De auteur legt uit waarom de tijd voorbij is dat bedrijven hun innovatieproces heel discreet binnen hun eigen muren verborgen hielden: de kennis die voor innovatie nodig of nuttig kan zijn, zit immers verspreid over de hele wereld en informatie delen is dus een wezenlijk aspect van innovatie geworden. Voorts laat Marion Debruyne zien waarom innovatie niet hetzelfde is als 'creatief zijn' en hoe een innovatieproces stevig georganiseerd moet worden. Creatief omgaan met innovatie betekent ook: zich niet beperken tot productinnovatie. De auteur gaat grondig in op de vraag hoe behalve de producten ook alle bedrijfsprocessen en zelfs het hele businessmodel van een onderneming voorwerp van innovatie kunnen worden.
Het boek is heel pragmatisch opgevat. Alle stellingen worden ruim geïllustreerd met cases en voorbeelden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Marion Debruyne
Inhoudsopgave
Voorwoord: creatiever innoveren
Inleiding
Deel 1. R&D voorbij. Meer dan onderzoek en ontwikkeling
Innovatiebeleid: drie pijlers
Waar kan innovatie vandaan komen?
Hoe kan ik het innovatieproces organiseren?
Innovaties naar de markt brengen
Deel 2. Het product voorbij
Strategische innovatie bekijkt het hele businessmodel
Is businessmodelinnovatie meer dan een hype? Waarom moet u er aandacht voor opbrengen?
Wat kunt u leren van bedrijven die strategisch innoveren? Hoe krijgt u een nieuw businessmodel voor mekaar?
Businessmodelinnovatie in de praktijk. Do's en dont's voor aspirant-strategische innovatoren
Deel 3. De industrie voorbij
Waar Abraham de (creatieve) mosterd haalt
Nichespelers. Een plek uit de wind
Bibliografie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan