

Dr. Marcel Becker is universitair docent Ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is gespecialiseerd in toegepaste ethiek, met name bestuurlijke ethiek, bedrijfsethiek en militaire ethiek.
Meer over Marcel BeckerBestuurlijke ethiek
Een inleiding
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789023243649Samenvatting
Iedere bestuurder krijgt te maken met ethische vraagstukken. Bij de behandeling hiervan kunnen politici en ambtenaren niet (meer) terugvallen op vastliggende oriëntaties. Bezinning is noodzakelijk, over integriteitsvraagstukken in engere zin en over de waarden waardoor organisaties zich in de snel veranderende samenleving moeten laten leiden.
Dit boek biedt een inleidende behandeling van de ethische thema's binnen het openbaar bestuur. Het bespreekt allereerst de eigen aard van de ethische motivatie en haar spanningsvolle verhouding met bestuurlijke activiteit. Als oplossingsstrategieën voor ethische problemen worden de klassieke theorieën besproken en direct toegepast op bestuurlijk-ethische problemen. Na een kritische bespreking van de begrippen 'integriteit', 'verantwoordelijkheid' en 'vertrouwen' volgen hoofdstukken over marktwerking en deregulering.
Als handboek is deze studie geschikt voor de bestuurders en bestuurskundigen die de recalcitrante ethische dimensie beter willen hanteren en tevens voor bestuurskunde-studenten aan universiteit en HBO.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
A. Waarom bestuurlijke ethiek?
- Proloog
I Moraliteit en ethiek; betrokkenheid en bescheidenheid
II Bestuurlijke ethiek bij botsende claims en belangen
B. Ethische theorieën
- Inleiding
III Utilisme in de bestuurlijke praktijk
IV Plichtsethiek in de bestuurlijke praktijk
V Deugdethiek in de bestuurlijke praktijk
C. Kernbegrippen van het morele taalgebruik
- Inleiding
VI Verantwoordelijkheid
VII Integriteit
VIII Vertrouwen
D. Veranderingsprocessen bij de overheid
- Inleiding
IX Overheid, markt en bedrijfsmatig werken
X Veranderende gezagsverhoudingen bij de overheid
Literatuur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan