
Lees verder
Erik Reijnders is zelfstandig communicatie- en organisatieadviseur te Zeist. Hij houdt zich bezig met het professionaliseren van communicatiespecialisten en het interactiever maken van veranderingen in organisaties. Hij schreef verschillende boeken en artikelen over interne communicatie en veranderingen.
Meer over Erik ReijndersInterne communicatie wordt vaak gezien als een (strategisch) instrument. Als een middel waarmee je medewerkers informeert. De communicatie-afdeling is er druk mee. Maar van veel groter belang is het informele discours: de gesprekken 'entre nous', tussendoor op de wandelgang, in de lunchpauzes of discussies op online fora.
Medewerkers zoeken in die informele gesprekken samen naar duiding van voor hen complexe situaties. Ze stellen zich daartoe Drie Vragen van Betekenisgeving: wat is er eigenlijk aan de hand, wat betekent dat voor mij en wat moet ik nu doen? Zo proberen ze in interactie het verhaal voor zichzelf rond te krijgen. Dat is de essentie van interne communicatie: een proces van gezamenlijke betekenisgeving.
Hoe kun je die betekenisgeving beïnvloeden? Wie spelen daarin een belangrijke rol? Is de essentie van interne communicatie eigenlijk wel te regisseren? En zijn er nog wel mogelijkheden voor gezamenlijke betekenisgeving bij een Ingrijpende Verandering? Allemaal vragen die in dit boek in kort bestek aan de orde komen.