Lees verder
Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.
Meer over Cor MolenaarHet einde van concurrentie?
Zakendoen in de platformeconomie
Gebonden Nederlands 2019 1e druk 9789024427284Samenvatting
Genomineerd PIM Marketing Literatuur Prijs 2019
Het koopgedrag van klanten, concurrenten en bedrijven verandert snel door de impact van digitalisering. Hierdoor veranderen marktomstandigheden, waardoor de concurrentie ook verandert.
Hoe kun je nog concurreren met grote internet aanbieders als Bol, Amazon of Zalando? De concurrentiestrijd vindt niet langer meer plaats op basis van producten of prijs, maar op basis van klantenbinding. Daarnaast komen er steeds meer platformen, de zogenoemde multisided platformen, die aanbieders en vragers met elkaar in contact brengen zoals Uber, Booking, Thuisbezorgd of Airbnb. In de toekomst komt er concurrentie tussen deze platformen.
Dit boek is praktisch, toegankelijk, actiegericht en behandelt relevante vragen voor zowel de consumentenmarkt als de business-to-business-markt:
- Moet je nu instappen?
- Hoe kan je nog onderscheidend zijn?
- Moet je rechtstreeks gaan verkopen of via winkels/distributeurs?
- Implodeert de supply chain of is er nog een toekomst voor de groothandel en importeurs?
Het einde van concurrentie? slaat een brug tussen de (online)digitale en de fysieke wereld, tussen oude verdienmodellen en nieuwe businessmodellen, tussen marketing en automatisering. Oude waarden van marketing, concurrentie en automatiseringstechnieken worden geanalyseerd en vervangen door nieuwe inzichten.
Iedere manager, directeur, marketeer en controller kan deze inzichten gebruiken voor strategievorming en voor het toekomstbestendig maken van de organisatie. Klantenbinding, gebaseerd op algoritmes en community’s, wordt het concurrentiewapen voor de toekomst: verkoopstrategieën worden koopmotieven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Videos (2)
Over Cor Molenaar
Inhoudsopgave
1. Inleiding 11
2. De ontwikkeling van de netwerkeconomie, kansen en bedreigingen 17
3. De nieuwe marktomstandigheden 41
4. Van supplychain naar netwerk 59
5. Netwerken worden de concurrentie 87
6. Technologie als basis voor nieuwe concurrentieverhoudingen 111
7. Het gaat om klanten, niet om producten: een visieverandering 131
8. Nieuwe marketing- en concurrentieprincipes door de adoptie van de technologie 143
9. Naar de toekomst toe, aanhaken of verdwijnen? 157
Bijlage 1: Bidfood, ontwikkeling en uitrol platformstrategie 173
Bijlage 2: Datingsites, een voorbeeld van een multi-sided platform 180
Bijlage 3: Netflix en Talpa 184
Bijlage 4: Aggregators: Amazon en Bol.com 187
Verschillen tussen diverse samenwerkingsvormen 188
Eindnoten 191
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan