Sandra van Mameren-Broers werkt voor diverse hbo onderwijsinstellingen. Ze is klinisch- en gezondheidspsycholoog en ervaringsdeskundige, deed wetenschappelijk onderzoek en volgde een intuïtieve opleiding. Ze is docent en onderwijsontwikkelaar, werkte in verschillende zorgsectoren en was vrijwillig coach sociaal netwerk voor Humanitas.
Meer over de auteursSysteemgericht werken in sociale beroepen
Paperback Nederlands 2018 2e druk 9789024437900Samenvatting
Het verbinden en activeren van mensen met een ondersteuningsvraag en hun sociale omgeving staat centraal in de participatiemaatschappij. Met minder geld en een toegenomen problematiek, is het verlenen van goede zorg niet gemakkelijker geworden. Door gebruik te maken van de kracht van het systeem als geheel is het toch mogelijk om op een efficiënte en effectieve manier ondersteuning te geven. In dit boek lees je hoe je dat kunt doen.
Systeemgericht werken brengt een andere manier van kijken met zich mee. Je richt je niet op mogelijke oorzaken, maar kijkt naar de situatie in zijn geheel. Alle betrokkenen ervaren een situatie namelijk op hun eigen manier. Bij een systeemgerichte aanpak aanvaard je en legitimeer je die verschillende zienswijzen. Daarmee draag je bij aan onderling begrip en samenwerking. Ook de diversiteit in mensen kun je aanspreken en inzetten om oplossingen te vinden. Een 'cliënt' is immers nog veel meer dan dat alleen en hetzelfde geldt voor jou als professional. Welke oplossing gevonden worden, kun je van tevoren niet bedenken. Elke persoon en elk systeem is uniek.
In deel I is de theorie samengevat. Achtereenvolgens staan de volgende onderwerpen centraal: psychologische stromingen, de algemene systeemtheorie, communicatie, structuur in systemen, intergenerationele overdracht en ervaringen en betekenisgeving. Daarbij is er aandacht voor de sociaal maatschappelijke context, filosofische achtergronden, ethiek, diversiteit, onderzoek, het verzamelen van gegevens en toepassingen in de praktijk. Studenten worden geprikkeld om op onderzoek uit te gaan, in zichzelf en in hun omgeving. Hiertoe worden verschillende invalshoeken en tools aangereikt.
In deel II laten professionals aan de hand van een case zien hoe systeemgericht werken er in hun praktijk uitziet.
Uniek aan het boek:
- Ontwikkeld in samenwerking met studenten, docenten en professionals.
- Bundeling van inzichten uit de psychologie, pedagogiek en social work.
- Logische opbouw en een consequent doorgevoerde structuur, waarbij rekening is gehouden met verschillende leer- en verwerkingsstijlen.
- Elk hoofdstuk bevat leerdoelen en opdrachten op alle niveaus van Bloom.
- Online materiaal
De website omvat onder andere:
- video's en achtergrondinformatie;
- individuele opdrachten, samenwerkingsopdrachten en groepsopdrachten;
- zelftoetsmogelijkheden;
- begrippentrainer.
'Systeemgericht werken in sociale beroepen' is geschreven voor hbo-studenten die een sociale opleiding volgen, bijvoorbeeld toegepaste psychologie, social work en pedagogiek. Het boek kan worden ingezet in alle leerjaren van de bachelor. Het boek is ook interessant voor professionals die meer over systeemgericht werken willen weten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Lianne van der Net-van Kranenburg
Inhoudsopgave
Deel I Theorie 21
1 Perspectieven op gedrag 23
1.1 Inleiding 23
1.2 Psychodynamisch perspectief 26
1.3 Behavioristisch perspectief 33
1.4 Cognitief perspectief 41
1.5 Cliëntgericht perspectief 51
1.6 Systeemgericht perspectief 58
1.7 Biologisch perspectief 60
1.8 Oplossingsgericht perspectief 66
1.9 Positieve psychologie 72
1.10 Samenvatting 76
Opdrachten 78
2 Algemene systeemtheorie 81
2.1 Inleiding 81
2.2 Historische schets 82
2.3 De algemene systeemtheorie 85
2.4 Hiërarchische ordening 89
2.5 Totaliteit 92
2.6 Wederzijdse beïnvloeding 95
2.7 Meerdere factoren samen 99
2.8 Systeemgericht werken en wetenschap 102
2.9 Gegevens verzamelen vanuit een systeemgericht perspectief 106
2.10 Systeemgericht handelen in de praktijk 112
2.11 Samenvatting 116
Opdrachten 117
3 Communicatie 121
3.1 Inleiding 121
3.2 Historische schets: de Palo Alto-groep en de Milanese groep 122
3.3 De functie van communicatie 129
3.4 Niet communiceren is onmogelijk 132
3.5 De gelaagdheid van communicatie 135
3.6 Interpunctie 141
3.7 Digitale en analoge communicatie 142
3.8 Symmetrische en complementaire interacties 144
3.9 Gegevens verzamelen over communicatie 146
3.10 Communicatie en handelen in de praktijk 151
3.11 Samenvatting 157
Opdrachten 159
4 Structuur 163
4.1 Inleiding 163
4.2 Historische schets 164
4.3 Groepen 168
4.4 Subgroepen 174
4.5 Regels 177
4.6 Grenzen 181
4.7 Rollen en posities 183
4.8 Ontwikkeling in systemen 185
4.9 Gegevens verzamelen over structuur 193
4.10 Structuur en handelen in de praktijk 197
4.11 Samenvatting 200
Opdrachten 202
5 Tijd 205
5.1 Inleiding 206
5.2 Historische schets 207
5.3 De contextuele theorie van Nagy 212
5.4 De theorie van Bert Hellinger 226
5.5 Gegevens verzamelen over intergenerationele factoren 233
5.6 Intergenerationele factoren en handelen in de praktijk 235
5.7 Samenvatting 238
Opdrachten 240
6 Betekenisgeving 243
6.1 Inleiding 243
6.2 Historische schets 244
6.3 Identiteit 253
6.4 Lichaam en emoties 259
6.5 Opvoeding 261
6.6 Narratieven 268
6.7 Gegevens verzamelen en betekenisgeving 276
6.8 Betekenisgeving en handelen in de praktijk 279
6.9 Samenvatting 285
Opdrachten 287
Deel II Praktijktoepassingen 289
7 Sociale onderneming: 2SUR5 291
Esther Goudswaard-Houben en Jacques Helderop
7.1 Project Adventure 292
7.2 Betrekken van het systeem 295
7.3 De groep als leersysteem 295
8 Beschermjassen 299
Sandra van Mameren-Broers
8.1 Model beschermjassen 301
8.2 Migratie en psychopathologie 302
8.3 Interculturele communicatie 303
9 Casemanagement 307
Anita Klein Gansei
9.1 Van hulpvraag naar behoefte 308
9.2 Empowerment 309
9.3 Ouderdomsvergeetachtigheid 309
10 Familieopstelling 313
Margje Tiemstra
10.1 Systemische wetten (ordeningsprincipes) 316
10.2 Magische liefde 317
10.3 Wetend veld 318
11 Gezinstherapie 321
Gerie Hermans
11.1 Gezinstherapie 323
11.2 Hechting 323
11.3 Intergenerationele factoren 324
11.4 ‘Niet weten’-houding 325
12 Maatjestraject: samenwerking tussen gemeente en vrijwilligers 327
Oscar Homan
12.1 Maatjestraject 328
12.2 Win-win 329
12.3 Empowerment en dialoog 330
12.4 Sociaal bewustzijn 331
12.5 Rollen en grenzen 332
13 Ondersteuningsgroepen voor professionals 335
Hanneke ter Beek-Westerink
13.1 Ondersteuningsgroepen 337
13.2 Groepsklimaat 337
13.3 Verwerking 338
13.4 Afwisseling van werkvormen 339
13.5 Secundaire traumatisering 339
14 Presentie 343
Joris Kulk
14.1 Presentie 344
14.2 Presentie en hulpverlening 347
15 Schoolmaatschappelijk werk 351
Esther Goudswaard-Houben en Jacques Helderop
15.1 GIZ-methodiek 352
15.2 CAF-driehoek Mijn Kind 353
15.3 Oplossingsgericht 354
15.4 Het systeem als geheel 355
16 Signs of Safety 359
Irene Markus
16.1 Van multiproblematiek naar veiligheid 361
16.2 De zes praktijkelementen van Signs of Safety 361
16.3 Partnerschap 361
16.4 Veiligheidsplan 362
16.5 Zorgen 362
16.6 Krachten 363
16.7 Doelen 363
Literatuur 367
Illustratieverantwoording 383
Dankwoord 387
Trefwoordenregister 391
Over de auteurs 397
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan