hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University.
Meer over Robert CialdiniSet Invloed en De kracht van Timing
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024447701Samenvatting
Invloed
Welke mechanismen zorgen ervoor dat jij ja zegt tegen een aanbieding waar je eigenlijk niet op zat te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van jou gedaan willen krijgen? En hoe kun jij deze technieken zelf ook toepassen?
Het gaat in biologisch opzicht om vaste gedragspatronen; complexe reeksen gedragingen die zich telkens in haast precies dezelfde volgorde afspelen, bijvoorbeeld bij het beschermen van het territorium, het hofmaken van een partner of het zorgen voor het nageslacht. Het interessantste hieraan is de manier waarop het mechanische gedrag in werking wordt gesteld: de sleutelprikkel.
Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt. Hij ging daarvoor drie jaar undercover bij autodealers, fondsenwervers, reclamemakers en telemarketeers.
Daar ontdekte hij dat het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes schuilt:
- wederkerigheid
- consistentie
- sociaal bewijs
- sympathie
- autoriteit
- schaarste
'Invloed van Robert Cialdini is met afstand het boek dat ik het vaakst aanbeveel. De inzichten in De kracht van timing zijn misschien nog wel onthutsender.' – Chip Heath, coauteur van 'Switch' en 'De plakfactor'
De kracht van Timing
'De kracht van timing' voegt een nieuwe, cruciale dimensie toe aan het proces van overtuigen, die ervoor zorgt dat je invloed blijvend is. Het is een baanbrekend boek: uniek, fascinerend en waanzinnig praktisch.
Sinds het verschijnen van de megabestseller Invloed in 1984 geldt Cialdini als dé autoriteit op het gebied van overtuigingskracht. In De kracht van timing laat hij zien dat niet alleen wat je zegt of hoe je het zegt, maar ook wanneer je het zegt, bepaalt of je iemand kunt overtuigen. Hij legt uit hoe je op een creatieve en ethische manier iemands aandacht kunt sturen zodat je boodschap in vruchtbare bodem valt. Aan de hand van boeiende cases en een diepgaand inzicht in de menselijke psyche leert Cialdini je hoe je de zogenoemde ‘bevoorrechte momenten’ in het overtuigingsproces herkent en hoe je je daarop voorbereidt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Beinvloedingswapens
2. Wederkerigheid: het aloude geven en nemen... en nemen
3. Commitment en consistentie: innerlijke spookbeelden
4. Sociale bewijskracht: de waarheid, dat zijn wij
5. Sympathie: de vriendelijke dief
6. Autoriteit: geregisseerd respect
7. Schaarste: de regel van het tekort
8. Onmiddellijke invloed: primitieve volgzaamheid in een automatisch tijdperk
Literatuur
Index
De kracht van Timing
VOORWOORD 9
NOOT VAN DE AUTEUR 11
DEEL 1. PRE-SUASION: VOORAF DE AANDACHT RICHTEN 15
1. Pre-suasion, een inleiding 17
2. Bevoorrechte momenten 31
3. Het belang van aandacht ... is het belang 43
4. Focus als oorzaak 61
5. Aandachttrekkers 1: de trekkers 77
6. Aandachttrekkers 2: de vasthouders 91
DEEL 2. PROCESSEN: DE ROL VAN ASSOCIATIES 105
7. Het belang van associaties: ik associeer, dus ik besta 107
8. Overtuigende locaties: de juiste plaatsen, de juiste sporen 121
9. De werking van pre-suasion: oorzaken, beperkingen en correcties 135
DEEL 3. BEST PRACTICES: PRE-SUASION OPTIMALISEREN 149
10. Zes wegen naar verandering: brede boulevards als slimme, snelle doorsteekjes 151
11. Eenheid 1: samen zijn 171
12. Eenheid 2: samen handelen 187
13. Ethisch gebruik: een pre-pre-suasieve overweging 203
14. Pre-suasion en wat daarna komt 217
Literatuur 227
Noten 269
Register 311
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan