Bob Hardus is journalist en zoekmachine (SEO) specialist. Als search marketing consultant met jarenlange journalistieke ervaring adviseert hij ondernemers en organisaties over hoe zij maximaal rendement uit hun business storytelling en online content kunnen halen.
Meer over Bob HardusDe Google formule
Over de nieuwe heersers in het tijdperk van Big Tech en AI
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789089753816Samenvatting
OK Google. Wat is het masterplan?
Een website met een zoekbalk en een vrolijk logo. Zo begon Google in 1998. Door onze honger naar kennis groeide een vriendelijke zoekmachine razendsnel uit tot een van de machtigste bedrijven ter wereld.
Tegenwoordig gebruikt iedereen Google. Met Google Maps, Android, YouTube en Gmail. Via slimme apparaten, opslag in de cloud en nieuwe medicijnen. Advertenties zijn de brandstof waar het imperium op draait.
Wat gebeurt er wanneer de Big Tech-gigant straks al zijn diensten en onze gebruikersdata aansluit op de nieuwste Artificial Intelligence (AI)?
Die vraag legde IT-specialist Bob Hardus voor aan ex-Googlemedewerkers, programmeurs, beleidsmakers, hoogleraren, medici en visionairs. Zijn tocht van Amsterdam naar Berlijn en van Parijs naar Breda leverde inspirerende inzichten, maar ook verontrustende ontdekkingen op. Google blijkt al veel verder dan wij denken.
Sciencefiction staat op het punt werkelijkheid te worden. In De Google formule lees je hoe ons leven ingrijpend gaat veranderen.
Verliest de gezondheidszorg de greep op de privacy van patiënten? Raakt de auto-industrie in de ban van zelflerende algoritmes en sturen de techreuzen onze overheid het bos in met loze beloftes?
Check zelf wat Google over jou weet op: www.degoogleformule.nl
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Bob Hardus
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I: Panda’s en pinguïns
Hoe werken de algoritmes van Google?
Geen oprechte Antwoorden
Een betrouwbare website?
Maak kennis met Panda en Pinguïn
Founder’s story
Risico financieren
Een Nederlandse Google
Potentieel gevaarlijke dieren
Het eerste patent
Communiceren met de zoekmachine
Het Spam Team
Een linkdeal doen
Daar komen de miljoenen
Deel II: Elke positie is te koop
Hoe werken de advertenties van Google?
Prijzenslag
Een serieuze boete
De secret sauce
Buy & build-strategie
Datastromen verbinden
Gratis, maar niet goedkoop
Long neck vs. Long tail
Het recht om vergeten te worden
Dure woorden
Deel III: Het einde van de zoekresultaten
Hoe verandert de invloed van Google door de nieuwste technologische ontwikkelingen?
Wat je niet mag vinden
Een digitale revolutie
Even een realitycheck
Versmelten met technologie
Waardevermindering
Aan de pols van de parkinsonpatiënt
Geen been amputeren
Donkere wolken
Hét platform voor mobiliteit
Gevolgd door defensie
Pas op, slimme AI ontsnapt
Niet mijn wereld
Waar is de zoekbalk gebleven?
De pitbull & de lobbymachine
Zoekmachineoptimalisatie voor gevorderden
Het einde van Russische pornolinks
Killedbygoogle.com
Nawoord: ChatGTP en de Toonder-test
Wanneer zal AI ons leven voorgoed veranderen?
Bronnen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan