Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Mood Maker

Het ontwikkelen van gastvrije organisaties

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 9789024450220
EvergreenTotaal 376 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Ontdek de kracht van gastheerschap, benut de kracht van je Mood Makers.

Gastheerschap en gastvrijheid is een thema binnen veel dienstverlenende organisaties: het leidt tot loyale klanten, tevreden medewerkers en een hoger rendement. Organisaties zoeken naar manieren om gastheerschap (verder) te ontwikkelen.

In dienstverlenende organisaties is iedereen gastheer (m/v) van de organisatie. Mood Makers zijn medewerkers die daarin uitblinken: zij geven gasten een welkom gevoel en spelen in op hun behoeften. De kunst is de passie en energie van deze Mood Makers te gebruiken als inspiratiebron voor anderen.

Dit boek laat zien hoe gastvrije organisaties kunnen worden ontwikkeld en wat daarvoor nodig is. Organisaties moeten vooral investeren in medewerkers en aan de slag gaan met de organisatiecultuur. Mood Maker maakt duidelijk hoe veranderaars hun organisatie in beweging brengen en hoe gastvrijheid een interne waarde wordt. Het presenteert een uitgebalanceerd gedachtegoed dat de auteur succesvol aan de praktijk heeft getoetst.

In deze herziene editie is extra aandacht voor belangrijke thema’s als zelforganisatie, teamcultuur en persoonlijke ontwikkeling in gastvrijheid. Daarnaast is de Mood Maker-aanpak aangescherpt met ervaringen uit de praktijk en zijn dertien praktische gastvrijheidsversnellers toegevoegd.

'Mood Maker' is geschreven voor iedereen die betrokken is bij organisatieverandering en -ontwikkeling in dienstverlenende organisaties. Het boek is ook geschikt voor opleidingen waarin gastvrijheid een thema is.

‘Mood Maker is een echte aanrader en prikkelt om direct met gastvrijheid aan de slag te gaan!’ – Yvette Brijs, Facility Management Magazine

‘Ik gebruik dit boek om mijn klanten te helpen stappen te zetten in gastvrijheid, gastbeleving, hospitality en de gastreis. De auteurs hebben mij weer nieuwe inzichten gegeven.’ – Ron Gubbels, partner Quality Support

Specificaties

ISBN13:9789024450220
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:268
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:30-6-2017
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Drie lezers over 'Mood maker'
Nienke van Oeveren | 31 januari 2013
In dienstverlenende organisaties is iedereen gastheer (m/v) van de organisatie. De zogenaamde 'moodmakers' zijn medewerkers die daarin uitblinken: zij geven gasten een welkom gevoel en spelen in op hun behoeften. De kunst is de energie van deze moodmakers te gebruiken als inspiratiebron voor anderen. In Mood Maker laten John Hokkeling en Laura de Mar zien hoe gastvrije organisaties kunnen worden ontwikkeld en wat daarvoor nodig is. Managementboek vroeg drie lezers naar hun mening over dit boek.
Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
8 stemmen
7
1
0
0
0

Over John Hokkeling

John Hokkeling is pionier op het gebied van het ontwikkelen van gastvrijheid in bedrijven. Samen met Laura de Mar is hij verbonden aan Guest en werkt hij als ontwikkelaar van gastvrijheid. Hij heeft tientallen organisaties begeleid bij het verbeteren van gastvrijheid. Het boek 'Mood Maker' is het resultaat van zes jaar lang pionieren, onderzoeken en ontwikkelen.

Andere boeken door John Hokkeling

Inhoudsopgave

Voorwoord door Jaap Peters
Welkom
Inleiding

Deel I – inleiding tot gastvrijheid
1. De Mood Maker en gastvrijheid
Mood Makers gaan voorop in verandering
Gastvrijheid, is het nodig om daar een boek over te lezen?
Redenen om gastvrij te willen zijn
Gastheer (m/v) is je schaduwberoep
Interne gastvrijheid
De gastvrijheidsmythen

2. Wat is gastvrijheid?
Een vreemde als vriend behandelen
Gastvrijheidsarrogantie
Gastheerschap versus gastgerichtheid
Gastvrijheid is zo oud als de mensheid
Een definitiekwestie
Gastvrijheid is een schaduwservice
Gastvrijheidsbeleving
Het PGOBD-gastvrijheidsmodel
Het Mood Maker-gastvrijheidsmodel
Gastvrijheidsparadox

Deel II – de basis van gastvrijheid
3. Wie is je gast?
Gasten
Wie is jouw gast?
DAS handig
De behoefte van de gast
De ervaren gast
De reis van de gast
In zeven seconden naar gastbeleving
Ook beleving ontstaat onbewust
Trouwe gasten geven minimaal een 9

4. Gastvrij bedrijf
De gastvrije organisatie
Missiemisser
De slofcultuur
De gast komt voor de dienstverlening
Succesfactoren voor gastvrijheid
Gastheerschap is gratis, klantgerichtheid is duur
Ook grote bedrijven kunnen gastvrij zijn
Veiligheid is nog belangrijker dan gastvrijheid
Wat (niet) helpt
Een klacht is een start voor positieve beleving

5. Gastheer (m/v), je schaduwberoep
Iedereen is gastheer
Iedereen kan gastvrij zijn
Kennis is de basis
Jij bent niet de norm
Ja maar …
In zeven seconden naar gastherkenning
De wereld van de gastheer
Gastvrijheid komt uit het hart
Glimlachen doet wonderen
Grenzeloze gastvrijheid

6. De Mood Manager
De manager als gastheer
Gastvrijheid is een teamsport
Werken aan een gastvrije teamcultuur
Gastvrijheid vraagt een dienende leider
Manager X of Y
Fastvrijheid
Soms zit er een ego in de weg
Worden Mood Managers geboren of gemaakt?
Ontdek de kabouters in je team

Deel III– gastvrijheid ontwikkelen
7. Ontwikkelen is borgen
Ontwikkelen in plaats van veranderen
Interventies, de kracht van klein
Integraal ontwikkelen
Organisatieontwikkeling
Managementontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling
De waarde van kernwaarden
Ontwikkelingssnelheid
Cultuurdragers
Sturen voorkomt weerstand
Ontwikkelen in de juiste volgorde
Effectief verandermanagement
Lean gastvrijheid
Cultuurverandering = ontwikkelen = borgen
Statisch borgen met gastvrijheidsarchitectuur
Cyclisch borgen
Dynamisch borgen
Inspiratie uit de organische tuinbouw
Toekomst?

8. De Mood Challenger
Iedereen kan een Mood Challenger zijn
De vonk
Persoonlijk leiderschap
Gastvrijheid in de lijn brengen
Het hitteschild voor de Mood Challenger
Doe het SLIM in plaats van SMART
Onderstroming en weerstand
Teleurstellingen?
Van challengen naar leiden

9. De Mood Maker Aanpak
De Mood Challenger aan het werk
Cyclisch ontwikkelen
Interventies en inspanningen
Hoe dan?
Belevingsgerichte organisatieontwikkeling
Fase 0: Vervreemdingsfase
Fase I: Pioniersfase
Fase II: Verbindingsfase
Fase III: Structureringsfase
Fase IV: Groeifase

10. Gastvrijheidsversnellers
Waarom het soms niet lukt
Leiders en volgers
Upside down
De procedureorganisatie
De negatieve blik
Single issue
Angst of hoop
MT doet even niet mee
Momentum
Van A naar B
De cultuuromslag is morgen om halfvier
THT
Ongepland
Meten om te …
Ten slotte

11. Inzichten

Over de auteur
Inspiratie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Mood Maker