Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management De SWOT-analyse 2.0
De SWOT-analyse 2.0
Dick Lokhorst

Dick Lokhorst is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.

Meer over de auteurs
De SWOT-analyse in een nieuw jasje Dick Lokhorst 5 januari 2023 De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse. In de Bookchat leggen zij uit wat effectief leiderschap daarmee te maken heeft. Lees het volledige artikel
Dick Lokhorst, Simonne Vermeylen, Gerke van Zalk

De SWOT-analyse 2.0

Samen besluiten, betere strategie

Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024450985
1 stem
Verkooppositie 3957Hoogste positie: 191
Paperback | NL € 29,50 E-book | NL € 23,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
29,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Zorg dat alle deelnemers aan strategiesessies een stem krijgen en creëer zo meer draagvlak voor besluitvorming en toekomstvisie. De uitdaging voor elke organisatie: hoe kunnen we sneller vernieuwen, blijven we relevant voor de klant en houden we het leuk voor de medewerker?

De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse.

Van het benoemen van de strengths, weaknesses, opportunities en threaths, via het invullen van de confrontatiematrix, tot een interactief besluitvormingsproces. De SWOT-app bij het boek geeft iedere deelnemer aan de strategiesessie een stem in het debat. Zo wordt werken aan strategie boeiend en inspirerend. Dit boek is een essentiële gids voor leiders en veranderaars die met draagvlak de strategische doelen van hun organisatie willen behalen.

Trefwoorden

swot-analyse   strategie   confrontatiematrix   verandermanagement   strategisch management   leiderschap   concurrentievoordeel   besluitvorming   strategievorming   betrokkenheid   digitale tools   marktanalyse   organisatieverandering   strategische analyse   marktontwikkelingen   draagvlak   implementatie   consensus   mkb   visie   stip op de horizon   ondernemerschap   stakeholders   industrieanalyse   businessmodellen   waardestrategieën   strategische keuzes   klantwaarde   competenties   teamwork  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024450985
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:28-9-2022
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (1)

recensie
De SWOT-analyse 2.0 - ‘Goed leesbaar boek over een tijdloos model’
Jan Hoogstra | 18 november 2022
De SWOT-analyse heb ik ook in mijn opleiding gehad, maar dat is al jaren geleden. Hoe actueel is de SWOT-analyse nog? Lokhorst, Vermeylen en Van Zalk beweren in hun boek ‘De SWOT-analyse 2.0’ dat de SWOT-analyse toe is aan een 2.0-versie. Waarbij de kracht van de SWOT-analyse beter tot zijn recht komt, door het analyseproces echt goed te doen. 
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

video
De SWOT-analyse in een nieuw jasje
Dick Lokhorst 5 januari 2023 De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse. In de Bookchat leggen zij uit wat effectief leiderschap daarmee te maken heeft.
Artikel lezen

Over Dick Lokhorst

Dick Lokhorst is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.

Andere boeken door Dick Lokhorst

Bekijk alle boeken

Over Simonne Vermeylen

Simonne Vermeylen is strategiecoach en was professor Strategisch Management en Besluitvorming aan de KU Leuven.

Andere boeken door Simonne Vermeylen

Bekijk alle boeken

Over Gerke van Zalk

Gerke van Zalk is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.

Andere boeken door Gerke van Zalk

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inleiding 9
DEEL 1 WAT IS STRATEGIE EN DOET HET ERTOE?
1. Heb jij een strategie? 21
1.1 Het waarom: Stip! 24

2. De strateeg als jongleur 27
2.1 Bal 1: willen 27
2.2 Bal 2: moeten 30
2.3 Bal 3: kunnen 31
2.4 Bal 4: het concurrentievoordeel 32
2.5 Waar beginnen we? 33
2.6 Strategie in drie stappen 35
2.7 Wat moet je met een SWOT-analyse? 37
2.8 Beter kiezen: een aantal tips 42

3. Concurrentievoordeel 45
3.1 Waarom de klant bij jou komt … de 5 – 4 – 3 – 3 – 3-formule van het Customer Relevancy Model 47
3.2 Net Delivered Customer Value 48
3.3 De generieke strategieën: kostenleiderschap of differentiatie 52
3.4 De waardedisciplines van Treacy en Wiersema: waarvoor wil je gekend zijn? 55
3.5 Het Business Model Canvas van Osterwalder en Pigneur 57
4. Leiderschap in het strategie- en verandertraject 61
4.1 Leiderschap en succesrijk veranderen 61
4.2 Visie 62
4.3 Anders denken = ander doen 64
4.4 Veranderen en het veranderende speelveld 66

DEEL 2 HET PROCES VAN DE SWOT-ANALYSE OPZETTEN
5. Bewustwording en anders denken met de SWOT-analyse en SWOT-app 71

6. Hoe begin je aan een SWOT-analyse? 73
6.1 Het team: together, everybody achieves more 74
6.2 De vergaderplaats: kies een inspirerende locatie 77
6.3 Organisatie en verloop 79

DEEL 3 DE STRATEGISCHE OEFENING
7. Intern versus extern: eenheid van analyse 83

8. Analyse van de externe omgeving: kansen en bedreigingen 87
8.1 Trendanalyse 88
8.2 Industrieanalyse 91
8.3 Marktontwikkeling: concurrentie en klanten 99
8.4 Tot slot enkele adviezen 101
9. Analyse van de interne omgeving 105

DEEL 4 DE SWOT-APP
10. De SWOT-app 113
10.1 Met de SWOT-app maak je de SWOT-analyse in 7 stappen 113
10.2 Tijdsplanning voor een SWOT-analyse: 8 uur verdeeld over 2 dagen 114

11. De SWOT-analyse met de SWOT-app 117
11.1 Stap 1 - Markt: individueel inventariseren van de

marktontwikkelingen 117
11.2 Stap 2 - Sterktes: individueel inventariseren van de sterktes van de organisatie 119
11.3 Stap 3 - Zwaktes: individueel inventariseren van de zwaktes van de organisatie 121
11.4 Stap 4 - Bundelen: collectief de individuele marktontwikkelingen, sterktes en zwaktes bundelen 123
11.5 Stap 5 - Ranken: individueel bepalen van de mate van aansluiting tussen je onderneming en de markt 125
11.6 Stap 6 - Confrontatie: collectief de afwijking van de individuele ranking tonen aan de deelnemers 129
11.7 Stap 7 - Conclusie: collectief de confrontatiematrix beoordelen en deze vertalen in een strategie, USP’s en actieplan 132
11.8 De SWOT-analyse is afgerond en wat nu? 137

DEEL 5 HET VERANDERTRAJECT
12. Succesrijk veranderen: 6 fasen 141
12.1 De wil 143
12.2 De confrontatie 144
12.3 Acceptatie 146
12.4 Transformatie 146
12.5 Implementatie 147
12.6 Opbrengst of het resultaat 150

Nawoord 153
Nederlands taalgebruik in Vlaanderen en Nederland 155
Referenties, en aanvullende literatuur voor de nieuwsgierige lezer 157

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • De Scorecard 4.0
    Joost Steins Bisschop
    De Scorecard 4.0
    € 29,50
  • Samen innoveren
    Jessica van den Bosch
    Samen innoveren
    € 24,95
  • De meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren
    Dana Mattioli
    De meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren
    € 27,50
  • Over wilskracht
    Edwin Zasada
    Over wilskracht
    € 45,00
  • De perfecte storm
    Jan Rotmans
    De perfecte storm
    € 12,99
  • De perfecte presentatie
    Elke Van Parys
    De perfecte presentatie
    € 34,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De SWOT-analyse 2.0

        De SWOT-analyse 2.0
        Dick Lokhorst , Simonne Vermeylen , Gerke van Zalk
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De SWOT-analyse 2.0

        Verwijder uw beoordeling