
Lees verder
dr Jean-Pierre Thomassen ondersteunt sinds 1993 directies bij de omslag naar een waarde-, klant- en servicegerichte focus. Hij heeft sinds zijn eerste boek over klanttevredenheid in 1997, inmiddels 17 boeken geschreven over klantgerelateerde themas. Daarnaast is hij werkzaam als B2B-marketing docent voor de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Jean-Pierre ThomassenDe gemiddelde B2B-klant bestaat niet. Wel kun je de verschillende klantsegmenten in kaart brengen en per segment werken aan winstgevende relaties op de lange termijn.
• Actuele thema’s zoals klantsegmentatie, waardeproposities en customer experience
• Voor B2B-professionals in marketing, sales, service, operations en finance
• Auteur heeft ruim dertig jaar ervaring als B2B-consultant
Stel je voor dat de belangrijkste klanten voor jouw bedrijf ontevreden zijn wegens te weinig aandacht. Houd je dan vast aan ‘de klant is koning’ en blijf je elke klant hetzelfde behandelen? Nee. Je brengt de aandacht voor klanten in balans met hun waarde, zodat de juiste klanten weer echt tevreden zijn. De ene klant is meer koning dan de andere.
Elke klant heeft eigen behoeften, verwachtingen en opbrengsten. Door je klantenbestand te segmenteren op de waarde voor en van de klant, ontstaat een stevige basis om per segment een passende waardepropositie te ontwikkelen. Daarin zorgt de combinatie van een goed product, topservice, risicobeperking en een gunstig kostenplaatje voor de juiste balans in blije klanten én tevreden aandeelhouders.
Veel marketingexperts stellen dat er geen wezenlijk verschil is tussen B2C- en B2B-marketing, maar op strategisch vlak is dat er wel degelijk. Handboek Strategische B2B-marketing biedt een praktische stap-voor-stapbenadering voor professionals en studenten.
b2b-marketing waardegedreven marketing klantsegmentatie strategisch management waardepropositie commoditisering klantrelaties klantwaarde customer experience marketing klantgerichtheid totaaloplossingen prijs-waardeverhouding klantbehoud aandeelhouderswaarde klantentrouw relatiemanagement verkopen klantselectie business case buying center customer delight servitizering prijsbepaling differentiatie klantwerving klantloyaliteit value selling selectieve demarketing customer intelligence risicoreductie service integrale kosten goederen-dienstencombinaties klantwinstgevendheid digitalisering duurzaamheid verandermanagement cross-selling klantprioritering share-of-wallet implementatie buying centers commitment defensieve marketing price framing marketing metrics cocreatie customer lifetime value cross-buying churn salesoperations klantretentie waardeketen mond-tot-mondreclame customer intimacy product leadership operational excellence vertrouwen prijsstrategie klantenportfolio