
Lees verder
Robert S. Kaplan bekleedt de Arthur Lowes Dickinson-leerstoel voor Accounting aan de Harvard Business School.
Meer over de auteursMeer dan 10 jaar geleden introduceerden Robert Kaplan en David Norton de Balanced Scorecard. Het was een nieuw, revolutiuonair instrument om prestaties op allerlei gebied in organisaties te meten. Bedrijven konden 'zachte' factoren 'hard' maken : het ongrijpbare werd grijpbaar. Met het boek 'Focus op strategie' lieten ze vervolgens zien hoe de Balanced Scorecard gebruikt kon worden opdat inderdaad opzienbarend betere resultaten werden geboekt.
In dit nieuwe boek - met de informatie die zij verkregen uit onderzoek van honderden organisaties die met de Balanced Scorecard werken - hebben ze een nieuw instrument ontwikkeld: de 'Strategykaart'. Deze maakt het mogelijk om heldere en precieze verbanden te leggen tussen de ongrijpbare (zachte) factoren in een organisatie en het proces van waardecreatie. Kaplan en Norton stellen dat het belangrijkste aspect van strategisch beleid, namelijk het zodanig implementeren van een strategie dat deze op lange termijn waarde toevoegt, is gebaseerd op het managen van de volgende 4 interne processen:
1. operationele processen
2. het contact met klanten
3. innovatie
4. controle- en sociale processen
De auteurs laten zien hoe men de strategiekaarten kan gebruiken om deze processen aan de gewenste uitkomsten te koppelen en geven aan hoe de belangrijkste processen kunnen worden geëvalueerd, gemeten en verbeterd. 'Strategie in kaart gebracht' biedt organisaties een blauwdruk om hun processen, werknemers en informatietechnologie op elkaar af te stemmen opdat ze zo goed mogelijk kunnen presteren.
balanced scorecard strategiekaarten strategie waardecreatie strategisch management immateriële activa organisatiekapitaal menselijk kapitaal informatiekapitaal strategische afstemming prestatiemeting intern perspectief strategiethema's klantenperspectief leer- en groeiperspectief financieel perspectief innovatieprocessen bedrijfsvoeringsprocessen regelgevende en maatschappelijke processen klantenmanagementprocessen organisatieverandering strategische it-portfolio strategische functiefamilies non-profitorganisaties publieke sector causale relaties strategische implementatie verkoopargument strategische differentiatie cultuur organisatieflexibiliteit leiderschap kennismanagement groeistrategie strategische planning productiviteitsstrategie strategische communicatie casestudy's competitief voordeel strategische initiatieven
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books