Lees verder
De valstrik van synergie
Het acquisitiespel en zijn gevaren
Paperback Nederlands 1997 9789025423131Samenvatting
Acquisitie is nog steeds een van de meest gewaardeerde middelen voor bedrijfsgroei. Een onderzoek van McKinsey wijst echter uit dat 60 procent van de overnames als een mislukking moet worden beschouwd omdat het rendement op het geïnvesteerd vermogen onvoldoende is. Vaak worden acquisities verdedig met het argument van synergie. Maar wat is dat precies? Valt te berekenen hoe groot die synergie zal zijn? En klopt de populaire opvatting dat 1 plus 1 3 is? Levert een acquisitie altijd voordeel op voor de aandeelhouders? Deze en andere fundamentele zaken komen in dit boek aan de orde. Op basis van diepgaand onderzoek naar bedrijfsovernames in de periode van 1979 tot 1990 laat Mark Sirower zien welke fundamenten aan het acquisitiespel ten grondslag liggen. Hij geeft een heldere definitie van synergie en verstrekt de manager praktische instrumenten waarmee hij verliezen bij een acquisitiebeslissing kan voorkomen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding: het acquisitiespel
2 Kun je nog harder rennen? Synergie
3 Lacht het geluk u werkelijk toe? De meerprijs van acquisities
4 Gereedschap en lessen voor het acquisitiespel
Deel 2 Een analyse van acquisitiestrategieën
5 Prestaties van overnemende bedrijven en het nemen van risico's
6 Methodologie
7 Bespreking van de resultaten
8 Implicaties van de analyse
Bijvoegsel A: Overzicht en kritische bespreking van eerder onderzoek naar fusies en acquisities
Bijvoegsel B: Gedetailleerde resultaten van de analyse in deel 2
Bijvoegsel C: Steekproef en beschrijving van in de analyse gebruikte doelbeschijrvingen en overnemende bedrijven
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan