David Joseph Bohm (20 december 1917 - 27 oktober 1992) was een in de Verenigde Staten geboren Brits kwantum-natuurkundige, die belangrijke bijdragen leverde op het gebied van de theoretische natuurkunde, de filosofie en de neuropsychologie.
Meer over David BohmOver dialoog
Helder denken en communiceren
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789025906283Samenvatting
Door de technologische ontwikkelingen is er sprake van een exponentiële groei van problemen. Het gaat dan enerzijds om zaken als klimaatcrisis, nucleaire dreigingen, vervuiling, vluchtelingenstromen en politieke instabiliteit, en anderzijds om verschijnselen als depressies, burn-outs, smartphone- en drugsverslavingen en simpelweg eenzaamheid.
Welke vraagstukken komen er kijken bij deze technologische ontwikkelingen en welke invloed hebben deze ontwikkelingen op onze samenleving en ons menszijn? We moeten ons denken grondig veranderen om antwoorden te kunnen vinden op dit soort kwesties.
Aangezien het denken hierover een gezamenlijk proces is, we zijn sowieso met elkaar verbonden, pleit Bohm voor een creatieve dialoog, waarbij we aannames onder de loep nemen en inzichten delen. Daardoor kunnen we ons beter verhouden tot onszelf, anderen en de wereld waarin we leven.
Filosoof en natuurkundige David Bohm (1917-1992) laat zien hoe we problemen daadwerkelijk uit de wereld kunnen helpen door ze bij de wortel aan te pakken en ons denkproces te onderzoeken.
Voor het eerst in het Nederlands vertaald. Met een voorwoord van Humberto Schwab van Socratic Design.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
– Peter M. Senge
Inleiding – Humberto Schwab 17
1. Over communicatie 29
2. Over de dialoog 34
3. De aard van collectief denken 90
4. Het probleem en de paradox 108
5. De waarnemer en het waargenomene 117
6. Opschorting, het lichaam en proprioceptie 122
7. Participerend denken en het onbegrensde 137
Bibliografie 153
Register 155
Dankwoord 159
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan