Het einde van de Amerikaanse droom
De tien principes voor de concentratie van rijkdom en macht
Paperback Nederlands 2019 2e druk 9789025907204Samenvatting
In Het einde van de Amerikaanse droom ontleedt legendarische activist en filosoof Noam Chomsky messcherp de opkomst van het neoliberalisme.
Actueler dan ooit stelt Chomsky dat de American Dream in rook is opgegaan, onder andere door de ongekende inkomensongelijkheid die de hoop van de gewone Amerikaan op een betere toekomst teniet heeft gedaan. De gevolgen daarvan zijn niet alleen funest voor de Verenigde Staten, maar evengoed op globaal niveau.
Chomsky formuleert tien principes die leiden tot een ongekende concentratie van rijkdom en macht, zoals het gebruik van angst en de ondermijning van solidariteit. Zijn grondige kritiek is geënt op overheids- en bedrijfsdocumenten, maar ook op filosofen als Aristoteles, Adam Smith en Malcolm X.
Het einde van de Amerikaanse droom is een indringende diagnose van een zieke Amerikaanse samenleving.
Trefwoorden
neoliberalisme economie politiek maatschappij inkomensongelijkheid amerikaanse droom macht rijkdom democratie solidariteit filosofie kapitalisme angstcultuur maatschappijkritiek verkiezingen lobbyisme ideologie amerika propaganda activisme ongelijkheid media globalisering sociale rechtvaardigheid consumentisme hegemonie arbeidersklasse privatisering deregulering belastingbeleid
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Principe #1: Zorg voor meer democratie
Principe #2: Vorm de ideologie
Principe #3: Verbouw de economie
Principe #4: Schuif de last af op anderen
Principe #5: Doe een aanval op solidariteit
Principe #6: Zorg dat de wetgevers uit je hand eten
Principe #7: Beïnvloed de verkiezingen
Principe #8: Hou het gepeupel in het gareel
Principe #9: Produceer instemming
Principe #10: Marginaliseer de bevolking
Bronvermeldingen
Register
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan