Lees verder


Jeroen van Bergeijk (1965) is journalist, schrijver en documentairemaker. In 2011 richtte hij de digitale uitgeverij Fosfor op.
Meer over Jeroen van BergeijkUberleven
Undercover als Uberchauffeur
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789026341717Samenvatting
Voor 'Uber alles' liet schrijver en journalist Jeroen van Bergeijk zich omscholen tot taxichauffeur om de wereld van Uber van binnenuit te kunnen beschrijven. De razend populaire app biedt snelle service, betaalbare taxiritjes en klantgerichte chauffeurs. Voor de consument niets dan voordelen, maar voor hen die met dit boegbeeld van de deeleconomie hun brood moeten verdienen ziet de brave new world er minder rooskleurig uit.
Jeroen van Bergeijk schetst in 'Uber alles' een angstaanjagend toekomstbeeld waarin mensen elkaar continu beoordelen, waarin gedrag gestuurd wordt door je rating en waarin je 'sterrenbeoordeling' de plaats inneemt van een cv. 'Uber alles' is een origineel portret van het hedendaagse Amsterdam, gezien door de ogen van een atypische taxichauffeur, Jeroen van Bergeijk.
Trefwoorden
uber platformeconomie arbeidsomstandigheden undercover deeleconomie onderzoeksjournalistiek gig-economie gig economy taxi schijnzelfstandigheid taxibranche disruptie algoritmes rating-economie digitalisering precariteit arbeidsverhoudingen rating economy zzp'ers technologie amsterdam macht verdienmodellen ondernemerschap machtsongelijkheid klantervaring flexwerk economie privacy zelfstandigen
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jeroen van Bergeijk
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
De aanmelding 17
Willem 23
Een taxi 31
De eerste dag 36
Swipen, klikken, rijden 41
‘Liefs van de vracht’ 48
De verkeerde afslag 57
‘Shut up and drive’ 65
De kleurtjes achternazitten 73
‘Dan word je emotioneel, dat snap ik ook wel’ 83
‘Why the angry face?’ 90
Een gezellige dag op P41 98
Een ongeluk op de Contactweg 111
Een leaseauto 122
Mijn eerste zaterdagnacht 135
Cynisch 147
Dronkenlappen 156
‘Not my fucking problem’ 163
Winnen 172
Een dodelijk ongeval 179
Op het Uberhoofdkantoor 186
‘Overige kosten’ 197
Een handvol helden 200
WegMetUber 207
Uberschandalen 216
Tien tips om je Uberchauffeur tevreden te houden 221
Top tien (Amsterdamse) Uberbestemmingen 225
Tien Ubertypes 229
Dankwoord 233
Literatuur 235
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan