

Prof. dr. D. Keuning is hoogleraar Organisatie en Leiding bij de Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam en programmaleider van de postdoctorale opleiding Management Consultant.
Meer over Doede KeuningStructuurhygiene geboden!
Ingenaaid Nederlands 2008 1e druk 9789043015714Samenvatting
Het doorzien van structuren van organisaties is geen gemakkelijke opgave. Het blijkt doorgaans te gaan om een ingewikkeld afsprakenstelsel, waaraan je geen recht doet met een oppervlakkige discussie over hokjes en lijntjes in een organisatieschema.
Doede Keuning benadrukt in dit boek het belang van structuurhygiëne: de noodzaak om zinnig en zindelijk te denken en te handelen als het gaat om structuurontwerp en organisatieverandering. In de praktijk doen zich nogal wat misvattingen en misverstanden voor rond dit onderwerp en worden veelvuldig dooddoeners gehanteerd die een heldere discussie over organisatiestructuren vertroebelen.
Keuning bespreekt de complicerende factoren en veelvoorkomende misvattingen bij structuurvraagstukken, illustreert die aan de hand van vaak terugkomende problemen en behandelt spraakmakende cases. Ook staat hij uitgebreid stil bij wat hij de 'vergeten dimensie' van dit vakgebied noemt: de klant, die veel meer centraal zou moeten staan. Al met al biedt dit boek een (soms onbarmhartige) blik op het slagveld dat organisaties kunnen vormen. Het is een eye-opener voor wie veelgemaakte fouten uit het verleden niet wil herhalen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Doede Keuning
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Complicerende factoren en misvattingen bij structuurvraagstukken
1.1 Dooddoeners
1.2 Iedereen heeft er wel een beetje verstand van
1.3 Organisatiestructuur: een afsprakenstelsel en niet zomaar een (nieuw) 'plaatje'
1.4 Redelijk ontwikkelde horizontale balk en slecht ontwikkelde verticale balk
1.5 Achter de mode aanlopen en grijpen naar modieuze 'labels' of 'hypes'
1.6 Gebrek aan terrein- of sectorkennis op frontposities aan de top
1.7 Verwarring van analyse en handelen bij managers en adviseurs
1.8 Te zeer onderhevig zijn aan Gresham's Law of Planning
1.9 Oneigenlijk gebruik van jargon en kretologie
1.10 Ondeugdelijke organisatietypologie en kritiekloze popularisering ervan
1.11 Managers hoed u voor populaire concepten uit de sfeer van 'Sunday Science'
2 Ervaringen uit cases en adviesgevallen in samenhang met de eerder genoemde complicerende factoren
2.1 Machtsstreven verdoezelt heldere en zuivere discussie, maar is een realiteit
2.2 Gebrek aan criteria bij het kiezen van oplossingen of ontbreken van het toetsingskader
2.3 Er is geen structuur die alleen maar voordelen heeft: elke structuur heeft behalve voordelen ook (nieuwe) ingebouwde nadelen
2.4 Structuurwijziging als vehikel om personele wijzigingen door te voeren
2.5 Patronen in waarnemingen
2.6 Structuurkennis en doorzicht dringend noodzakelijk/gewenst
2.7 Tot besluit
3 De 'vergeten dimensie' in organisatieontwerp
3.1 De M-dimensie uit 1970 lijkt in begin 2000 herontdekt te moeten worden
3.2 Verticale gerichtheid, audit mania en interne verkramping bij managers en uitvoerende medewerkers
3.3 De vergeten dimensie: de klant is (tenslotte) koning
3.4 Structuur doorzien en de 'vergeten dimensie'
Over de auteur
Noten
Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan