Lees verder


De Canadese Naomi Klein (1970) studeerde Engels, raakte betrokken bij de protestbeweging in de jaren negentig en noemt zichzelf nu journalist-activist.
Meer over Naomi KleinDe shockdoctrine
De opkomst van rampenkapitalisme
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789044509182Samenvatting
In 'De shockdoctrine, De opkomst van rampenkapitalisme' beschrijft Naomi Klein aan de hand van eigen onderzoek de gevolgen van de strategie van Westerse grootmachten om wereldwijd kapitalistisch gestuurde economieën in te stellen. Dit doet ze aan de hand van de metafoor van de tabula rasa, het 'blanco land', waarop een gebied of een land opnieuw vormgegeven kan worden, ten voordele van het kapitalisme en ten koste van locale (kleinschalige) economie en culturele eigenheid.
Naomi Klein deed onderzoek in onder meer Irak, Azië, New Orleans en Argentinië en toont hoe zogenoemde 'shocks' worden gebruikt om een land leeg te maken. Zoals de shock van oorlog in Irak, de economische shock in Latijns-Amerika en de shock van natuurrampen in het tsunamigebied in Azië en in New Orleans na de orkaan Katrina.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Naomi Klein
Inhoudsopgave
1. Twee wetenschappelijke shocks: onderzoek en ontwikkeling
2. De eerste proef: barensweeën
3. Overleven in een democratie: wetten als bommen
4. Verdwaald in de overgang: toen we huilden, toen we sidderden, toen we dansten
5. Schokkende tijden: de opkomst van het complex van het rampenkapitalisme
6. Irak, terug bij af: de doorgeschoten shock
7. De verplaatsbare groene zone: bufferzones en explosiemuren
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan