Verlichting als kraamkamer
Over het tijdperk en zijn betekenis voor het heden
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789046810170Samenvatting
Waarom wordt er altijd weer teruggegrepen op de Verlichting wanneer we het hebben over de kernwaarden van onze cultuur? In de 'Verlichting als kraamkamer' geeft Jabik Veenbaas een toegankelijk antwoord op die vraag. Hij plaatst veertien spraakmakende verlichtingsdenkers in hun historische context en onderzoekt ze op hun betekenis voor het heden. Daarbij komen actuele thema's aan de orde, zoals de onttovering van de wereld, het debat over de mensenrechten en de emancipatie van de vrouw.
Veenbaas haalt de grote clichés over het tijdperk krachtig onderuit. Zo laat hij zien dat de Verlichting niet het tijdperk was dat de menselijke rede verheerlijkte, maar juist een periode waarin deze werd onttroond. Ook toont hij de angst van de achttiende eeuw voor de ethische en spirituele leegte: een angst die wij hebben geërfd.
- oorspronkelijke visie op de Verlichting en haar doorwerking
- actuele thema's als onttovering van de wereld, mensenrechten, vrouwenemancipatie
- haalt clichés over het tijdperk onderuit
Trefwoorden
verlichting filosofie geschiedenis cultuur rationele denken emancipatie mensenrechten secularisatie onttovering moderniteit vrouwenemancipatie vooruitgangsdenken ideologiekritiek conservatisme liberalisme kritisch denken atheïsme democratie kapitalisme tolerantie romantiek revolutie wetenschappelijke revolutie vrijheid spirituele leegte gelijkheid maatschappij empirisme determinisme rationalisme
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan