Lees verder
Dr. Rudy van Stratum is directeur van Stratum Strategie.
Meer over Rudy van StratumNix is wat het lijkt. . . Maar dat maakt het juist zo mooi!
Over strijd en cultuur in de postmoderne beleveniseconomie
Paperback Nederlands 2001 9789051668315Samenvatting
Niets is wat het lijkt. We denken dat we mensen van vlees en bloed zijn met een eigen wil. Maar we worden gestuurd door onze genen als het gaat om onze platte dagelijkse broodwinning en onze strijd om het bestaan. En we worden geregeerd door onze memen als we denken dat we een hogere soort met een eigen en verheven cultuur zijn. Dit klinkt misschien negatief en fatalistisch, maar zo is het niet bedoeld. Als we accepteren dat strijd en cultuur onlosmakelijk verbonden zijn met onze levens, begint het besef dat we moeten leren loslaten en relativeren, dat we moeten leren genieten van de kleine dingen en dat we spelers zijn in een groots en meeslepend drama. De spelers spelen de sterren van de hemel en hebben de grootste lol met elkaar. Dienstverlening krijgt vanuit deze benadering van strijd en cultuur een geheel nieuwe betekenis. Bedrijven moeten niet mechanisch een abstracte winstdoelstelling najagen maar met de best mogelijke voorstelling of 'performance' de show stelen en bezoekers proberen te lokken. Niet alleen de bezoekers moeten gelokt en verleid worden, ook de werknemers, de steracteurs van het bedrijf, moeten verleid worden. Het management heeft de schone taak een boeiende en bindende cultuur te ontwerpen die voor moderne vormen van zingeving zorgt. Ook in dit boek zal de auteur een spel met de lezer proberen te spelen om hem te boeien en te binden. Geen grote verhalen dus hoe het allemaal moet, want die verhalen leiden alleen maar tot teleurstellingen. Maar niets is wat het lijkt, ook dit boek niet.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rudy van Stratum
Inhoudsopgave
0. Inleiding: de acteurs en het decor
Deel 1 - Strijd
1. Zelfzuchtige genen
2. Zelfzuchtige memen
3. Zelfzuchtige mensen
Deel 2 - Cultuur
4. Sociaal kapitaal
5. De beleveniseconomie
6. Zingeving
Deel 3 - Belevenissen
7. Muziekbelevenissen
8. Audiobelevenissen
9. Motorbelevenissen
Afsluiting
Inspiratiebronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan