
Lees verder
Prof. dr. Mandy van der Velde is afgestudeerd als arbeids- en organisatiepsychologe aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Meer over de auteursOnderzoekend vermogen is voor (aankomend) hbo-professionals van cruciaal belang om hun beroepsopleiding met succes te kunnen afronden en te kunnen functioneren als wendbare professional. Dit begrip wordt echter door verschillende experts regelmatig anders uitgelegd en dat zorgt voor verwarring. Onderzoekend vermogen in de praktijk biedt hierin houvast. Dit boek, gebaseerd op de nieuwste inzichten en met concrete voorbeelden uit verschillende vakgebieden, geeft voor het eerst een compleet overzicht van het begrip ‘onderzoekend vermogen’.
Er wordt integraal ingegaan op de drie elementen van onderzoekend vermogen:
1. Eerst goed verdiepen in de vraag of het probleem
2. Dan kritisch bestuderen wat anderen hebben gevonden
3. En daarna als het relevant en nodig is zelf onderzoek doen.
Deze drie centrale componenten worden op overzichtelijke en concrete wijze met elkaar verbonden. Het boek biedt op deze manier houvast bij het toepassen van onderzoekend vermogen om tot beroepsproducten te komen, zowel in de context van een beroepsopleiding als in de praktijk. Kortom, Onderzoekend vermogen in de praktijk is een uitermate geschikt boek voor aankomende hbo-professionals uit elk vakgebied!
onderzoek onderzoekend vermogen hbo onderzoeksmethoden beroepsproducten onderzoekende houding kritisch denken kwalitatief onderzoek kwantitatief onderzoek beroepspraktijk praktijkgericht onderzoek dataverzameling onderzoeksvragen onderzoeksvraag bronnengebruik methodologie bronnenonderzoek betrouwbaarheid validiteit professionele ontwikkeling advies analyse statistiek steekproef observatie interview onderwijs vragenlijst operationaliseren professional beroepsmethoden beroepsproces nieuwsgierigheid kritische reflectie onderzoeksontwerp meetniveaus vraagarticulatie aanbevelingen opmerkzaamheid bedachtzaamheid rapporteren ethiek triangulatie interventies coderen data-analyse praktijkkwesties redeneren onderzoekscyclus actieonderzoek conceptueel model redeneerfouten transcriberen grondigheid mixed-methods onderzoeksethiek onzekerheid wendbare professional systematisch werken toulmin-model bewijsvoering vakliteratuur