

Dr. Jules L. Ellis is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de sectie Mathematische Psychologie van het Onderwijsinstituut voor Psychologie van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Meer over Jules EllisStatistiek voor de psychologie - deel 2
Toetsen voor twee gemiddelden en toetsingstheorie
Paperback Nederlands 2014 3e druk 9789059319738Samenvatting
Statistiek is voor veel studenten psychologie een struikelblok in hun studie. Deze inleidende serie 'Statistiek voor de psychologie' presenteert de stof daarom zo toegankelijk mogelijk: in een strakke didactische structuur, zonder een overdaad aan formules en voorzien van vele voorbeelden en opgaven.
De inleidingen bereiden de lezer voor op het doen van zelfstandig onderzoek, zoals dat nodig is voor het schrijven van een scriptie of artikel. Daarnaast leert de student zelfstandig wetenschappelijke artikelen en rapporten te lezen en te begrijpen.
De serie beperkt zich tot het adequaat leren analyseren, interpreteren en rapporteren van data, gegeven een bepaalde vraagstelling. U wordt gestimuleerd zelf actief met de leerstof om te gaan, uitgaande van de gedachte dat zelf doen de beste manier is om zich de vereiste vaardigheden eigen te maken. Daarom zijn in de boeken vele opgaven opgenomen.
Deel 2 behandelt de volgende onderwerpen:
* Elementair rapport van verschil in gemiddelden
* Datadesign
* Mate van controle
* De hypothesen
* De analyseprocedure
* Analyse van within-subjectdesign: t-toets voor gekoppelde paren
* Analyse van between-subjectdesign: toets voor onafhankelijke steekproeven
* Mixed designs en hun analyse
* Visualisteren: de t-toets voor onafhankelijke steekproeven
* De intuïtieve psycholoog en causaliteit
* De steekproevenverdeling van het gemiddelde
* De steekproevenverdeling van t
* Algemene toetsingstheorie
Trefwoorden
statistiek psychologie t-toets onderzoeksmethoden significantietoetsen hypothesetoetsing within-subject designs gemiddelden vergelijken datadesign between-subject designs mixed designs steekproevenverdeling effectgrootte toetsingstheorie p-waarde causaliteit vrijheidsgraden variabelen standaardafwijking alternatieve hypothese experimenten verschilscores nulhypothese onderzoek meetniveau visualiseren rapporteren dataverzameling assumpties generaliseren
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1 Toetsen voor twee gemiddelden
1. Elementair rapport van verschil in gemiddelden
2. Datadesign
3. Mate van controle
4. De hypothesen
5. De analyseprocedure
6. Analyse van within-subjectdesign: t-toets voor gekoppelde paren
7. Analyse van between-subjectdesign: t-toets voor onafhankelijke steekproeven
8. Mixed designs en hun analyse
9. Visualiseren: de t-toets voor onafhankelijke steekproeven
10. De intuïtieve psycholoog en causaliteit
11. Opgaven deel A
12. Leerdoelen en zelftoetsen deel A
Deel B Toetsingstheorie
13. De steekproevenverdeling van het gemiddelde
14. De steekproevenverdeling van t
15. Algemene toetsingstheorie
16. Opgaven deel B
17. Leerdoelen en zelftoetsen deel B
Appendix
Referenties
Register
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan