Lees verder
De post-kapitalistische maatschappij
Onze maatschappij van organisaties, het staatsbestel en kennis
Gebonden Nederlands 1993 9789071542688Samenvatting
De industriële revolutie werd teweeg gebracht door kennis toe te passen op gereedschappen, processen en producten. Rond 1880 begon een nieuwe fase die haar hoogtepunt kende tijdens de Tweede Wereld oorlog, waarin kennis werd toegepast op arbeid. Hiermee werd de productiviteitsrevolutie ingeluid, die in 75 jaar het proletariaat veranderde tot een middenklasse met een inkomen dat bijna zo hoog lag als dat van de hogere klassen. Zo werden de klassenstrijd en het communisme door de productiviteitsrevolutie verslagen.
De laatste fase trad in na de Tweede Wereldoorlog. Kennis wordt nu toegepast op kennis zelf. Dit wordt aangeduid als de managementrevolutie. Kennis is hard op weg dé productiefactor te worden, waarbij kapitaal en arbeid op de achtergrond raken. Het mag dan misschien nog wat voorbarig zijn (aanmatigend is het zeker) om onze maatschappij een 'kennismaatschappij' te noemen - een 'kenniseconomie' hebben we zeker. En 'postkapitalistisch' is onze maatschappij in ieder geval.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - De maatschappij
1. Van kapitalisme naar kennismaatschappij
2. Een maatschappij van organisaties
3. Arbeid, kapitaal en hun toekomst
4. De productiviteit van de nieuwe werkers
5. De op verantwoordelijkheid gebaseerde organisatie
Deel 2 - Het staatsbestel
6. Van nationale staat tot megastaat
7. Transnationalisme en regionalisme
8. De nieuwe rol van de overheid
9. Burgerzin en de sociale sector
Deel 3 - Kennis
10. De economie en productiviteit van kennis
11. De taak van nderwijs
12. De ontwikkelde mens
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan