

Dr. Fred de Jong is onafhankelijk onderzoeker en consultant en is gespecialiseerd in de financieeladviesmarkt.
Meer over Fred de JongMarktfalen bij tussenpersonen
Onderzoek naar marktfalen in de intermediaire bedrijfstak voor financiële dienstverlening
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789077320976Samenvatting
Dit proefschrift, waarop Fred de Jong in oktober 2010 te Amsterdam promoveerde, beschrijft het onderzoek dat is gedaan naar het bestaan van en het risico op marktfalen in de intermediaire bedrijfstak.
De intermediaire bedrijfstak op het gebied van financiële dienstverlening speelt een belangrijke rol in de Nederlandse samenleving. Veel consumenten vertrouwen voor hun financiële beslissingen op het advies van een intermediair (tussenpersoon) en de impact van deze beslissingen op hun welzijn en welvaart is groot.
De intermediaire bedrijfstak staat, evenals andere onderdelen van de financiële sector, onder de verdenking van marktfalen. Sinds 2000 zijn veel wettelijke maatregelen genomen om de intermediaire bedrijfstak te reguleren en het risico van marktfalen te verminderen. De meest ingrijpende maatregel is de invoering, in 2006, van de Wet financiële dienstverlening (gewijzigd tot de Wet op het financieel toezicht in 2007), waarmee het intermediair onder toezicht werd geplaatst en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zijn intrede deed. Daarnaast staat het primaire bestaansrecht van het intermediair onder druk als gevolg van met name technologische vernieuwingen en vormen de huidige marktomstandigheden voor het intermediair een bedreiging.
Om het functioneren en de werking van de intermediaire bedrijfstak te kunnen doorgronden, wordt in dit boek hoofdzakelijk gebruikgemaakt van de nieuwe institutionele theorie en de theorie van financiële intermediatie. Daarnaast wordt het Structuur-Gedrag-Resultaat-paradigma (SGR-paradigma) gebruikt om de markt te beschrijven en oorzaken (en de mogelijke oplossingen) van marktfalen te ontdekken. Tevens bevat het boek een beschrijving van de transformatie die deze bedrijfstak doormaakt. Op basis van het onderzoek worden aanbevelingen gedaan om te komen tot betere marktwerking in de intermediaire bedrijfstak.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. SGR-paradigma
3. Theorieën ten aanzien van intermediaire dienstverlening
4. Marktbeschrijving van de intermediaire bedrijfstak
5. Basismarktcondities
6. Marktstructuur
7. Marktstructuur en marktfalen
8. Marktgedrag
9. Marktresultaat
10. Analyse SGR-paradigma
11. Toezicht en zelfregulering
12. Transformatie
13. Conclusie en beleidsaanbevelingen
Samenvatting
Summary
Bijlage
Literatuurlijst
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan