Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Reclame en verkoop Handboek Formule Management
Handboek Formule Management
Derk Remmelink

Derk Remmelink heeft na de Hoge Hotelschool bedrijfskunde gestudeerd en de opleiding Master in Food Management gevolgd. Hij is al 20 jaar actief op het commerciële vlak, vooral in Formule en Category Management. Derk is bekend met zowel de food als non food retail en foodservice in verschillende branches en werkte onder meer bij Pearle, DA, C1000 en BOOTS.

Meer over de auteurs
Handboek Formule Management  Nico Meyer 7 september 2023  De formule is strategisch het belangrijkste wapen van een retailer. Tegelijk blijft de rol van Formule Management vaak onderbelicht. Wat is dat nu Formule Management en hoe kun je dat toepassen? Vanuit onze eigen passie en ervaring schreven wij een basiswerk. Een praktisch handboek dat niet alleen interessant is voor retailers, zoals retail marketeers, formule managers en category manager, maar ook voor het biedt ook relevante inzichten voor leveranciers die met winkelformules zaken willen doen.   Lees het volledige artikel
Derk Remmelink, Nico Meyer

Handboek Formule Management

Ontwikkeling & beheer van winkelformules

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789082232431
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
47,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Retail verandert sneller dan ooit. De macht is verschoven naar de shopper, en alleen sterke retailformules met professioneel formule & category management en excellente executie zijn in staat om succesvol te groeien. De vraag naar onderscheidende winkelconcepten is daarom groot. Gek genoeg is er weinig geschreven over het vakgebied 'Formule Management' dat de regie voert in dit domein. Hoog tijd om daarin verandering te brengen met dit Handboek Formule Management waarin we alle stappen en ervaring ten aanzien van de ontwikkeling en het beheer van een winkelformule hebben samengebracht.

Wij geloven dat er altijd kansen zijn voor gezonde groei van retailformules. Formules die relevant en onderscheidend zijn, trekken meer klanten (die terugkomen) en zorgen ervoor dat klanten vandaag en in de toekomst blijven komen kopen en bestellen in de fysieke winkel en online. Of je nu formule manager, category manager, sales manager, marketeer of trade marketeer bent, je hebt met het vakgebied Formule Management van de retailer te maken. We bekijken het vakgebied vanuit het perspectief van de retailer, en juist daarom is het ook zeer geschikt voor iedereen die met die retailer zaken wil doen. We bespreken alle facetten die met de formule te maken hebben, maar ook de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van retail. Derk Remmelink (Formule Management expert en ondernemer) en Nico Meyer (Formuleen categ ory expert ) hebben als schrijvers van dit boek hun expertise gekoppeld aan de praktijkervaringen van vele retailers en specialisten vanuit food- en nonfood retail en foodservice ketens.

De winkelformule is strategisch het belangrijkste wapen van een retailer, dus het managen ervan is cruciaal. Een winkelformule is gericht op een integrale klantervaring (customer experience). En die ervaring ontstaat door de strategische uitgangspunten van een retailer te vertalen in zijn outlets zodat een concurrentievoordeel wordt behaald. Het doel is om onderscheid te creëren op een systematisch, synergetische en repeteerbare manier. De ‘organisatie’ van relevant onderscheidend vermogen is de essentie van Formule Management.

Formule Management start vanuit de strategie van een onderneming en het merk dat wordt gevoerd en vertaalt dit in concrete, werkbare richtlijnen voor de organisatie, van grof tot fijn. De manier waarop je dit realiseert, is samengevat in een model dat we hebben ontwikkeld op basis van onze jarenlange ervaringen en vormt de basis voor dit boek.

Dit boek is bedoeld om de kennis over Formule Management te vergroten en een hulp te zijn bij het ontwikkelen en beheren van winkelformules. Onderstaand model is de basis van het Handboek Formule Management en geeft handvatten voor retailers en leveranciers om gezonde groei voor de lange termijn te realiseren. Het is het standaardwerk op het gebied van Formule Management.

Dit boek helpt snel kennis op te bouwen en toe te passen in de dagelijkse praktijk. Een aanrader voor iedereen in het vak.

Trefwoorden

formule management   retail   winkelformule   category management   onderscheidend vermogen   klantervaring   strategie   formule positionering   formule uitgangspunten   formule bouwstenen   marketing   ambiance   lay-out   service   formule ontwikkeling   formule beheer   inrichting en communicatie   locatie   veranderen   strategisch management   space management   trade marketing   testfase   category manual   categorierollen   omnichannel   implementatie   shoppers   formule inzichten   monitoring  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789082232431
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:194
Uitgever:The Category & Trade Company B.V.
Druk:1
Verschijningsdatum:1-6-2023
Hoofdrubriek:Reclame en verkoop

Expertrecensies (1)

recensie
Handboek Formule Management - Ouderwets degelijke kost
Roy van den Anker | 5 september 2023
De detailhandel heeft het moeilijk. De ontwikkeling van het online winkelaanbod, branchevervaging en de Corona maatregelen zijn van grote invloed op het consumentengedrag. Formule management beschrijft de strategische uitgangspunten waarmee een retailer zich kan onderscheiden om de consument voor zijn winkel te behouden en terug te winnen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

preview
Handboek Formule Management 
Nico Meyer 7 september 2023  De formule is strategisch het belangrijkste wapen van een retailer. Tegelijk blijft de rol van Formule Management vaak onderbelicht. Wat is dat nu Formule Management en hoe kun je dat toepassen? Vanuit onze eigen passie en ervaring schreven wij een basiswerk. Een praktisch handboek dat niet alleen interessant is voor retailers, zoals retail marketeers, formule managers en category manager, maar ook voor het biedt ook relevante inzichten voor leveranciers die met winkelformules zaken willen doen.  
Artikel lezen

Over Derk Remmelink

Derk Remmelink heeft na de Hoge Hotelschool bedrijfskunde gestudeerd en de opleiding Master in Food Management gevolgd. Hij is al 20 jaar actief op het commerciële vlak, vooral in Formule en Category Management. Derk is bekend met zowel de food als non food retail en foodservice in verschillende branches en werkte onder meer bij Pearle, DA, C1000 en BOOTS. Daarnaast heeft hij als ondernemer ook eigen winkels gehad. In 2019 sloot hij zich aan als partner bij The Category & Trade Company met als doel het vakgebied Formule Management verder te ontwikkelen. Door te denken en werken vanuit de shopper en de formule, is gezonde groei te realiseren. The Category & Trade Company adviseert op het gebied van Formule Management, category management, trade marketing en space management. De Category & Trade Company is actief in verschillende branches: in de food¬retail, maar ook in foodservice of non-food zoals de DHZ-, tuin-, woon- en drogisterijmarkt in binnen- en buitenland. Kortom, overal waar shoppers komen.

Andere boeken door Derk Remmelink

Bekijk alle boeken

Over Nico Meyer

Nico Meyer heeft bedrijfskunde gestudeerd aan Nyenrode Business Universiteit. Tijdens zijn loopbaan bij Ahold Delhaize heeft hij zich beziggehouden met alle kanten van het ontwikkelen van categorieën, winkelconcepten en formules. Nico was als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van de eerste AHXL en heeft in Tsjechië gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe formule voor Compact Hypers voor Albert, de Tsjechische formule van Ahold Delhaize. Hij was ook formule manager van Etos. Nico is sinds 2018 als associate partner werkzaam bij The Category & Trade Company en houdt zich bezig van de ontwikkeling van Category Management en Formule Management en de samenwerking tussen beide disciplines. Nico geeft trainingen en leidt programma’s die leiden tot groei, met de shopper en de formule als uitgangspunt, voor zowel leveranciers als retailerondernemingen.

Andere boeken door Nico Meyer

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 6
Formule Management in een notendop 8

1 Wat is Formule Management? 12
1.1 Inleiding 13
1.2 Definities 14
1.3 Formule ontwikkeling en formule beheer 17
1.4 Formule Management in perspectief 18
1.5 Formule Management-model 21

2 Formule positionering 24
2.1 Inleiding 25
2.2 Klopt het? 26
2.3 Strategie en merk 27
CASE u De kernwaarden van Zeeman zijn Eigenzinnig, Betrokken en Zuinig 28
2.4 Formule positionering 33
2.5 Doel van een formule 37
CASE u Herpositionering Karwei: De bouwmarkt met smaak voor klussen en inrichting 38
CASE u Picnic 41
CASE u Bakker Bart - Doelstelling achter een nieuwe formule 43

3 Formule uitgangspunten 46
3.1 Inleiding 47
3.2 Formule inzichten 48
3.3 Instrumenten 52
CASE u Hoe heeft McDonald’s de ‘GAP’ gedicht? 53
CASE u Muzus: (On)gezonde baby- en peutervoeding door de ogen van ouders 64
3.4 Formule uitgangspunten 68
CASE u Dille & Kamille 70
3.5 Toekomstgericht formules bouwen 72
3.6 Veranderingen de komende jaren 74

4 Formule bouwstenen 78
4.1 Inleiding 79
4.2 Locatie en vindbaarheid 81
4.3 Ambiance 89
4.4 Service 94
4.5 Lay-out en warenindeling 96
4.6 Inventaris en communicatielagen 106

5 Category manual 110
5.1 Inleiding 111
5.2 De opbouw van een category manual 114
5.3 Categoriedefinitie en categorierollen 116
CASE u De aangescherpte koers van Spar 118
5.4 Uitwerken van de category manual 126

6 Formule ontwerp en testfase 136
6.1 Inleiding 137
6.2 Verandermanagement 138
CASE u DA: Fusie tussen zelfstandige drogisterijen schuurde op alle vlakken 142
6.3 Ontwerpproces 144
6.4 Het ontwerp van een webwinkel 150
6.5 Bouwproces 154
6.6 Testfase 156

7 Formule beheer 164
7.1 Inleiding 165
7.2 Terug de lijn in en vastlegging 166
7.3 De Formule- en vloermetermatrix 170
7.4 Space management 172
7.5 Kosten van de formule 176
CASE u The Green House 179
7.6 Monitoring en winkeloperatie 182
7.7 Samenwerken en franchise in relatie tot Formule Management 187
7.8 Tot slot 191

Voetnoten 194

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Sales vanuit je Hart
    Richard van Kray
    Sales vanuit je Hart
    € 22,99
  • AI in B2B Sales
    Toni van Dam
    AI in B2B Sales
    € 23,99
  • Pricing power
    Joris Smits
    Pricing power
    € 20,00
  • De sales mindset code
    Renate Hofstede
    De sales mindset code
    € 22,00
  • Geef nooit korting!
    Jos Burgers
    Geef nooit korting!
    € 19,95
  • Full System Marketing - Hoe je voorloper wordt in B2B marketing en sales
    Jordi Bron
    Full System Marketing - Hoe je voorloper wordt in B2B marketing en sales
    € 24,95

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2024

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Formule Management

        Handboek Formule Management
        Derk Remmelink , Nico Meyer
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Handboek Formule Management

        Verwijder uw beoordeling