Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Juridisch De belangenbehartiger bij letselschade
De belangenbehartiger bij letselschade
Willem van Boom

Willem van Boom studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft gedoceerd aan de universiteiten van Tilburg en Leiden en is momenteel hoogleraar privaatrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Meer over de auteurs
Willem van Boom, Rianka Rijnhout, Han Gulyás, Jolette Derksen e.a.

De belangenbehartiger bij letselschade

Over het bevorderen van kwaliteit en het tegengaan van zorgelijke praktijken op de markt voor belangenbehartigingsdienstverlening bij letselschade

Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083479804
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
49,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Er is veel te doen over de kwaliteit van belangenbehartigers van benadeelden in de letselschadebranche. Er wordt al snel gesproken in termen van ‘kwalijke praktijken’ en ‘cowboys’, maar die termen veronderstellen dat we weten wat goede en slechte kwaliteit is in deze dienstverleningssector. Daarom moet een breder perspectief worden gekozen.

Wat maakt een belangenbehartiger voor letselschade-slachtoffers eigenlijk ‘goed’? Welke factoren kunnen de kwaliteit beïnvloeden, in positieve en negatieve zin? Wat is de rol van de verschillende belangenorganisaties, keurmerken en overlegplatforms bij het nastreven en borgen van die kwaliteit? En welke concrete stappen kunnen worden gezet om de kwaliteit van de dienstverlening door belangenbehartigers te verbeteren?

Dit boek gaat over deze vragen. Het vormt de weerslag van onderzoek dat de auteurs verrichtten in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het is een breed en verkennend onderzoek dat de problematiek vanuit multidisciplinair perspectief benadert. Er wordt gekeken naar de samenstelling van de markt voor belangenbehartiging, de juridische randvoorwaarden, de standpunten van belanghebbenden en naar de economische werking van de sector.

Wat blijkt is dat er veel uiteenlopende belangen zijn in dit veld met als gevolg dat ‘kwaliteit’ verschillend wordt beleefd. Die verschillen dreigen er ook toe te leiden dat de mensen om wie het draait – de benadeelden – en wat zij belangrijk vinden, buiten beeld raken. Uit het onderzoek volgt bovendien dat de rijksoverheid een terughoudende rol heeft gespeeld bij het vormgeven van kwaliteit. Tegen deze achtergrond mondt het boek uit in tal van aanbevelingen voor alle betrokken belanghebbenden, van advocatuur tot wetgever.

Trefwoorden

letselschade   belangenbehartiging   kwaliteit   zelfregulering   aansprakelijkheidsrecht   marktwerking   advocaten   kostenverhaal   regulering   beroepsverenigingen   keurmerken   beloningsstructuren   dienstverlening   wetenschappelijk onderzoek   ethiek   slachtoffers   burgerlijk recht   beleid   rechtseconomie   verzekeringen   kwalijke praktijken   multidisciplinair   professionalisering   schadevergoeding   rechtvaardigheid   toezicht   informatieasymmetrie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789083479804
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:WJS Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:10-12-2024
Hoofdrubriek:Juridisch
Jongbloed:Onrechtmatige daad / Schadevergoeding - Letselschade

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Willem van Boom

Willem van Boom studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft gedoceerd aan de universiteiten van Tilburg en Leiden en is momenteel hoogleraar privaatrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij promoveerde in 1999 op een proefschrift over hoofdelijke verbintenissen en zijn huidige onderzoeksinteresses betreffen onder andere het aansprakelijkheidsrecht en consumentenrecht.

Andere boeken door Willem van Boom

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Gebruikte afkortingen 9
Voorwoord 11
Samenvatting 13
Summary 23

1 Inleiding 33
1.1 Aanleiding 33
1.2 Doelstelling en vraagstelling 35
1.3 Opzet van de studie 37

2 Een eerste schets van de markt voor belangenbehartiging 39
2.1 Inleiding 39
2.2 Actoren, speelveld en toepasselijke regels 40
2.2.1 Algemeen 40
2.2.2 De overeenkomst van opdracht 41
2.2.3 Het verkrijgen van financiële compensatie via het aansprakelijkheidsrecht 43
2.2.4 Basisregels, wettelijke regulering, zelfregulering en uitvoering van de opdracht 45
2.3 Advocaten en hun specialisaties 48
2.3.1 Algemeen 48
2.3.2 Vereniging van LetselschadeAdvocaten (LSA) 50
2.3.3 Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP) 52
2.3.4 Overig 53
2.4 Andere organisaties en vormen van zelfregulering 54
2.4.1 Het Nationaal Keurmerk Letselschade54
2.4.2 Nederlands Instituut Van Register Experts 59
2.4.3 Nederlands Instituut van Schaderegelaars 61
2.4.4 Nederlandse LetselschadeExperts 63
2.5 Enkele cijfers 64
2.6 De route naar de belangenbehartiger 67
2.7 Conclusie 69

3 Kostenverhaal en beloningsstructuren 71
3.1 Inleiding 71
3.2 Kostenverhaal 71
3.2.1 Algemeen 71
3.2.2 Regeling Buitengerechtelijke kosten Belangenbehartigers 2021 (BKB) 72
3.2.3 Toetsing van kostenverhaal door de rechter 74
3.3 Beloningsstructuren 75
3.3.1 Algemeen 75
3.3.2 Welke beloningsstructuren worden door belangenbehartigers toegepast? 77
3.3.3 Overzicht 80
3.3.4 Rechterlijke toetsing 82
3.4 Conclusie 90

4 Welke zorgen over praktijken zijn er? 93
4.1 Algemeen 93
4.2 Praktijken waargenomen bij ongebonden belangenbehartigers 96
4.3 Praktijken waargenomen bij gebonden belangenbehartigers 101
4.4 Praktijken waargenomen bij verzekeraars met betrekking tot belangenbehartigers 102
4.5 Betalen voor dossiers 103
4.6 Voorgestelde oplossingsrichtingen 109
4.7 Conclusie 111

5 Kwaliteit van belangenbehartiging: drie perspectieven 113
5.1 Inleiding 113
5.2 Perspectief vooraf 115
5.3 Het overheidsperspectief 117
5.4 Het belanghebbendenperspectief 121
5.4.1 Algemeen 121
5.4.2 Hoe het benadeeldenperspectief terrein heeft gewonnen 125
5.5 Het rechtseconomische perspectief 130
5.5.1 One shot players en ervaringsgoederen 130
5.5.2 Informatie-asymmetrie en de markt voor citroenen 131
5.5.3 Marktfalen en reguleringsoplossingen 132
5.5.4 Aandacht voor beloningsstructuur 135
5.6 Conclusie 137

6 Bevordering en belemmering van kwaliteit: factoren en denkrichtingen 141
6.1 Inleiding 141
6.2 Benadeelde informeren en centraal stellen 141
6.3 Behoeften en sociale identificatie 143
6.4 Fraude 143
6.5 Misleiding, versluiering en ondoorzichtige financiële afspraken 145
6.6 Artikel 6:96 lid 2 BW de sleutel? 147
6.7 Aanbevelingen in het kort 150
6.8 De implicaties van onze aanbevelingen 155

7 Antwoorden op onderzoeksvragen 157

8 Bijlage 1 Verantwoording algemeen 161

9 Bijlage 2 Verantwoording deskresearch 163
9.1 Categorie 1: advocaten 163
9.2 Categorie 2: belangenbehartigers die geen advocaat zijn 166
9.2.1 Gereguleerde belangenbehartigers 166
9.2.2 Ongebonden belangenbehartigers 168

10 Bijlage 3 Interviews 173
10.1 Algemeen 173
10.2 Script en topic list 174
10.3 Kenmerken van kwaliteit 180
10.3.1 Inleiding 180
10.3.2 Kenmerken van kwaliteit 180
10.3.3 Kwaliteit in verschillende fases van de schadeafwikkeling 185
10.3.4 Samenhang tussen kwaliteit en opleidingseisen, brancheorganisaties en keurmerken, en controleerbaarheid 195
10.3.5 Tussenconclusie 203
10.4 Kwaliteitsbelemmerende factoren 204
10.4.1 Inleiding 204
10.4.2 Factoren die samenhangen met de individuele schadeafwikkeling 204
10.4.3 Factoren die samenhangen met de wijze waarop de belangenbehartiger wordt gevonden 207
10.4.4 Factoren die samenhangen met de wijze waarop de letselschadeafwikkeling is georganiseerd 209
10.4.5 Kwaliteitsbelemmerende factoren vanwege de wijze waarop de letselschadeafwikkeling wordt gefinancierd 212
10.4.6 Tussenconclusie 213
10.5 Kwalijke praktijken aan de zijde van de belangenbehartiger 214
10.5.1 Inleiding 214
10.5.2 Kwalijke praktijken die het vaakst voorkomen 214
10.5.3 Kwalijke praktijken in het benaderen/werven van cliënten 221
10.5.4 Kwalijke praktijken tijdens de buitengerechtelijke onderhandelingen 223
10.5.5 Kwalijke praktijken tijdens de finale afwikkeling van een letselschadezaak 225
10.5.6 Specifieke inzichten 226
10.5.7 Tussenconclusie 229
10.6 Afsluiting 230

11 Bijlage 4 Expertbijeenkomst 231

12 Verkort aangehaalde bronnen en vindplaatsen 233

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Litigation, Costs, Funding and Behaviour
    Willem van Boom
    Litigation, Costs, Funding and Behaviour
    € 206,77
  • Empirical Legal Research in Action
    Willem van Boom
    Empirical Legal Research in Action
    € 198,53
  • Klare taal
    Willem van Boom
    Klare taal
    € 54,50
  • Handhaving consumentenbescherming
    Willem van Boom
    Handhaving consumentenbescherming
    € 53,00
  • Privaatrecht en markt
    Willem van Boom
    Privaatrecht en markt
    € 75,50
  • Vooruitgedenkboek Burgerlijk Wetboek 1992-2022
    Willem van Boom
    Vooruitgedenkboek Burgerlijk Wetboek 1992-2022
    € 67,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De belangenbehartiger bij letselschade

        De belangenbehartiger bij letselschade
        Willem van Boom , Rianka Rijnhout , Han Gulyás , Jolette Derksen
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De belangenbehartiger bij letselschade

        Verwijder uw beoordeling