Lees verder


Jeroen Dontje is oprichter van IdeaMakers.Amsterdam, een creatief bureau dat organisaties helpt om nieuwe ideeën te genereren én tot leven te brengen.
Meer over Jeroen DontjeDe dag na de brainstorm
Maak een plan in een dag, een prototype in een week en pitch je idee tot leven
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789089653147Samenvatting
Soms heb je een idee dat je bij de strot grijpt. Een idee waarvan je zeker weet dat het je carrière, je bedrijf, je leven... nee, de mensheid voorgoed gaat veranderen. Je kunt nergens anders aan denken, tot de waan van de dag alle euforie wegspoelt. Iets wat in 90% van de gevallen gebeurt, en vaak al binnen 24 uur. Veel flip-overvellen met goede ideeën belanden daardoor in kofferbakken of kasten, waar je ze pas na lange tijd weer tegenkomt.
In 'De dag na de brainstorm' laat Jeroen Dontje zien hoe je goede ideeën in drie stappen eenvoudig en snel tot leven brengt: maak een plan in een dag, een prototype in een week en pitch je idee tot leven! Dit boek leert je op een nieuwe manier te denken: eerst maken, dan pas proberen, onderzoeken en bijsturen. Aan bod komen allerlei praktische vaardigheden die nodig zijn om je ideeën tastbaar te maken, zodat je ze zelf kunt omzetten in concrete successen. Start-up of groot bedrijf: het maakt niet uit. Ga direct aan de slag!
Benieuwd hoe jouw idee op korte termijn werkelijkheid wordt? Je leest en leert het in De dag na de brainstorm.
'Als jouw ideeën te goed zijn om te sterven in je hoofd, opent De dag na de brainstorm een nieuw leven. Nu kopen, niet twijfelen, gewoon doen!' - Marc van Eck, auteur van o.a. Bij twijfel doen
'Verreweg de meeste ideeën stranden. Als bedenker moet je dan ook goed tegen teleurstellingen kunnen. Na het lezen van dit heerlijke boek vol praktische tips zul je zien dat meer van jouw ideeën gerealiseerd gaan worden. Een echte aanrader!' - Paul Römer, algemeen directeur bij NTR, voormalig Chief Creative Officer bij Endemol en medebedenker van Big Brother
'De dag na de brainstorm is een onmisbare hulp om jouw eigen gouden ideeën ook in het echt te realiseren!' - Gijs van Wulfen, keynote spreker, innovatie-auteur en grondlegger van de VOORT-innovatiemethode
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jeroen Dontje
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Het uitgangspunt: van idee naar realisatie
1.1 Het ideerealisatiemodel
In hoog tempo naar realisatie
1.2 De uitdagingen
Versla tijd en negativiteit
1.3 De opbouw van het boek
In drie delen naar succes
DEEL 1: De dag na de brainstorm: het plan
2. Creativiteit
2.1 Wat is creativiteit?
De basis – ook voor het proces
2.2 Eigenschappen voor creativiteit
Van en voor iedereen
2.3 Tools
Versnel en vergroot
3. Ideeselectie
3.1 Zelfregulering in plaats van democratie
Het is jouw idee
3.2 Kansen in plaats van obstakels
Start opportunistisch
4. Van idee naar concept
4.1 Stap 1 – De missie van het idee
Waarom moet het er komen?
4.2 Stap 2 – De kenmerken van het idee
Een nieuwe brainstorm
4.3 Stap 3 – Qualifiers, differentators en nice-to-haves
De essentiële indeling
4.4 Stap 4 – De Unique Selling Point
Daarom ga je de wereld veroveren
5. Het prototypeplan
5.1 De analyse
Wat, waarom en voor wie?
5.2 Het zeven-dagen-actieplan
Zet de deadline 70
DEEL 2: De week na de brainstorm: het prototype
6. Maken
6.1 Drag & drop
6.2 Plug & play
7. Prototyping: Lego
8. Prototyping: video
8.1 Video opnemen
8.2 Voice-over
8.3 Video monteren
9. Prototyping: websites
10. Prototyping: mobiele applicaties
11. Prototyping: 3D-printen
11.1 3D-objecten ontwerpen
11.2 3D-objecten printen
12. Prototyping: modulaire elektronica
12.1 Arduino
12.2 Raspberry Pi
13. Prototyping: makerstudio's
14 Het prototype testen
14.1 Kwantitatief onderzoek
14.2 Kwalitatief onderzoek
14.3 Bijsturen
DEEL 3: Het moment van de waarheid: de pitch
15. De inhoud: het verhaal
15.1 Duidelijk
Wat wil je en wat heb je nodig?
15.2 Aansprekend
Storytelling
15.3 Realistisch
Creëer zekerheden
15.4 Urgent
Het gaat gebeuren, nu!
16. De vorm: de ondersteuning
16.1 Prototype
Je prototype als held?
16.2 Presentatiesoftware
Jij bent het verhaal, niet de slides
Nawoord
Dankwoord
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan