Lees verder
hoogleraar Organisatieverandering en – ontwikkeling, TIAS School for Business & Society
Meer over de auteursEngage! - Reisgids voor veranderavonturen
Nu met Change Canvas
Paperback Nederlands 2019 2e druk 9789089654632Samenvatting
Dat organisatieverandering een doelgericht en georganiseerd proces is, is een ouderwetse gedachte. Want als uitdagingen roepen om veranderingen binnen je bedrijf, kun je vaak niet meer terugvallen op vaststaande plannen en voornemens. De nadruk komt dan te liggen op de juiste mentaliteit: het enthousiast aangaan van een spannend veranderavontuur met kans op flinke turbulentie.
Engage! is een reisgids voor change agents en biedt hulp en bemoediging bij het aangaan en volhouden van veranderavonturen. De nadruk ligt hierbij op verbinden en ‘leren te leren’. De auteurs nemen je mee op een enerverende reis ondersteund door sprankelende illustraties en inspirerende praktijkvoorbeelden. Zo bieden zij inzicht in de benodigde houding en behulpzame gedragingen om het schip en zijn bemanning op koers te houden, zwarte gaten te ontwijken en nieuwe werelden te ontdekken.
- Een praktische en toegankelijke gids met tools om zelf aan de slag te gaan.
- Met een Change Canvas om je eigen avontuur te starten.
- Vol inspirerende praktijkvoorbeelden en sprankelende illustraties.
- Nu nog spannender met nieuwe reissuggesties en overlevingstips.
'Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en toegankelijk voor een breed publiek. Engage! maakt verandermanagement leuk!' - Marjolein Caniëls, hoogleraar Organizational Learning aan de Open Universiteit
'Een ideaal boek voor leiders van een veranderavontuur.' - Gerard de Reuver, president DSM Biochemical
'Helder geschreven, visueel aantrekkelijk en toegelicht met vele praktijkvoorbeelden. Een absolute aanrader!' - Annet van de Wetering, Metanoia Consulting
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Woody van Olffen
Over Raymond Maas
Over Wouter Visser
Inhoudsopgave
Deel 1: aarde 13
1 Welkom aan boord! 15
1.1 Veranderen: steeds sneller, steeds anders 15
1.2 Organisaties in voortdurende schakelmodus 16
1.3 De ‘anatomie’ van een avontuur 18
1.4 Verandering als leeravontuur 20
1.5 Opzet van dit boek 21
Close-up 23
2 Ons universum 27
2.1 Diepe en oppervlakkige verandering 27
2.2 Ander gedrag als enig verandercriterium: het Tarzanmodel 30
Close-up 33
3 Push en pull: noodzaak en verlangen 37
3.1 Stabiliteit is de norm, niet verandering 37
3.2 Duwen en trekken: noodzaak en passie 38
3.3 Wat wordt ons leeravontuur? In vier stappen naar je centrale veranderthema 40
Close-up 42
Deel 2: In orbit 45
4 Ons lanceerplatform: het Change Canvas 47
4.1 Het Engage!-procesmodel voor veranderavonturen 47
4.2 Doel en overzicht van het canvas 50
Close-up 52
5 Het verhalenbord 57
5.1 Inspiratie en visie 57
Close-up 61
6 Het omslagenbord 65
6.1 De verandering concreet inbeelden en uitbeelden 65
6.2 Een kompas: de eerste veranderbewijzen 67
Close-up 69
7 Het actiebord 73
7.1 Help elkaar leren 73
7.2 Het ‘wat’ 73
Close-up 78
8 De crew 81
8.1 De juiste mensen in de juiste rollen 81
8.2 De crew tot een hecht collectief smeden 84
8.3 Zwaan kleef aan: steeds meer change agents werven 86
Close-up 87
9 Scheepscultuur 91
9.1 Zo zijn onze manieren: waar je organisatiecultuur aan herkent 91
9.2 Organisatiecultuur en organisatieverandering 93
Close-up 96
10 Building impulse 101
10.1 Inspireer elkaar! Betrek de omgeving door dialoog en cocreatie 101
10.2 Stuur op gedrag: willen, mogen, kunnen en in staat gesteld worden 102
Close-up 105
11 Controlled flight 111
11.1 Organisatieborging van de verandering: maak er een project van 111
11.2 Projectmanagement: de basis 111
11.3 Inrichting van een veranderproject of veranderprogramma 114
Close-up 117
Deel 3: Deepspace 119
12 Momentum 121
12.1 Blijvende beweging: aandacht voor de touchpoints 121
12.2 Het oog op de bal houden: organiseer permanente aandacht voor de verandering 122
12.3 Voed en vergroot de beweging: spreek innerlijke drijfveren aan 123
12.4 Going viral: maak de verandering besmettelijk 125
12.5 Verandering niet plannen maar scrummen: maak de leercyclus ‘klein’ 127
Close-up 129
13 Red alert! 133
13.1 Weerstand is geen red alert 133
13.2 Voorbeelden van echte red-alertsignalen 134
13.3 Red alerts detecteren en hanteren 135
Close-up 136
14 The void 139
14.1 En toen werd het plotseling stil… 139
14.2 Sta stil bij twijfels 140
14.3 Wat betekent ‘weerstand’? 142
14.4 Doe eens… niets! 143
Close-up 145
15 Aye, captain! 149
15.1 Management versus veranderleiderschap 149
15.2 Wat goede veranderleiders doen en laten 150
15.3 Verbinding met jezelf: authentiek en integer leiding geven 151
15.4 Op de zeepkist: hoe vertel ik een goed verbindend verhaal? 153
Close-up 155
16 The dark force 159
16.1 De rol van macht en politiek 159
16.2 Politieke vaardigheden bij verandering 160
Close-up 162
17 Strange new worlds 167
17.1 Doe op Mars net als de marsbewoners doen 167
17.2 Nationale cultuurverschillen en verandercultuur 169
Close-up 171
18 1, 2, 3… in godsnaam! 173
18.1 Vertrekkers en achterblijvers: bescherm de kracht van de organisatie 173
18.2 Help medewerkers zich aan te passen 175
Close-up 177
Deel 4: mission accomplished 179
19 Het logboek 181
19.1 Lessen ‘vangen’ en opslaan 181
19.2 Lessen verspreiden 182
Close-up 183
20 Groot onderhoud 187
20.1 De leercultuur als kern van het verandervermogen 187
20.2 Onderhoud van de leercultuur: blijf elkaar inspireren 188
Close-up 190
21 Intussen op de long range scanner… 195
21.1 Een scherpe blik op de toekomst 195
21.2 Quo vadis, viator? Waarheen ga je, reiziger? 196
Close-up 198
Wetenschappelijke verantwoording 201
Over de auteurs 203
Noten 205
Literatuur 211
Index 217
Namen 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan