Ja, boeien!
Hoe je met theatertechnieken de aandacht van de hele klas vasthoudt
Paperback Nederlands 2022 3e druk 9789090360560Samenvatting
Naar school gaan is voor studenten eerder een verplichting dan een keuze. Je bezoekt een film- of een theatervoorstelling daarentegen uit vrije wil, omdat je er zin in hebt. Onderwijs betreft kennisoverdracht, film en theater vertellen verhalen. Kun je onderwijs dan wel vergelijken met theater? Kan jouw klaslokaal een podium zijn?
Ondanks de verschillen, hebben theater en onderwijs veel gemeen. In beide gevallen wil je het publiek – toeschouwers, studenten – boeien door een goede voorstelling of les over het voetlicht te brengen. Een acteur en een regisseur leren tijdens hun opleiding allerlei technieken om succesvol te kunnen zijn. Die technieken kun je in het onderwijs ook gebruiken.
Daarom vergelijkt dit boek het werk van een docent met dat van een scenarioschrijver, regisseur en acteur en vind je het antwoord op de volgende drie vragen:
· Is het de moeite waard om mijn les te volgen?
· Heb ik de regie en ben ik geloofwaardig?
· Komt mijn boodschap over?
Je kijkt door een ‘theaterbril’ naar jezelf en maakt kennis met theatertechnieken die jouw lessen de moeite waard maken en waarmee je het beste uit je studenten haalt.
Trefwoorden
onderwijs theater presenteren lesgeven communicatie didactiek verhalen vertellen podiumvaardigheden lesstructuur performance regie dramaturgie klassenmanagement scenario's aandacht vasthouden acteervaardigheden storytelling lichaamstaal stemgebruik docentvaardigheden authentiek lesgeven spanningsopbouw ruimtegebruik oogcontact theatertechnieken leiderschap scènestructuur observeren intentie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding, maak van je klaslokaal een podium 8
1. Lessen die de moeite waard zijn. Structuur bouwen als een scenarioschrijver 12
• Vertel een verhaal 14
• Kies een scènestructuur 16
• Zorg voor dynamiek 21
• Maak van vertellen een kunst 24
• Samenvatting 26
2. Regie voeren in je klaslokaal. Leerproces leiden als een regisseur 28
• Visie en handtekening 31
• Vertrouwen en leiderschap 32
• Het beste met je studenten voor hebben 35
• Studenten naar een hoger niveau tillen 38
• Handelingsrepertoire van de docent 39
• Samenvatting 45
3. De boodschap overbrengen. Acteur en performer op je eigen podium 46
• Spreken voor een groep 48
• Spreken vanuit je intentie 50
• Smeuïg vertellen 54
• Draag de aandacht 57
• Spanning opbouwen 58
• Gebruik van ruimte 62
• Codes 62
• Vertragen en oogcontact 64
• Observeren 65
• Samenvatting 66
Hoe nu verder? 68
Nawoord 70
Geraadpleegde bronnen 72
Bijlages
1. Stemgebruik en lichaamstaal 74
2. Een personage aannemen 76
3. Ontspannen in de aandacht staan 83
4. Mentale en fysieke oefeningen voor een succesvolle les 84
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan