

Prof. dr. Hans van Luit is hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht.
Meer over Hans van LuitDit is dyscalculie
Achtergrond en aanpak
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789401451093Samenvatting
Het nieuwe standaardwerk over dyscalculie
Dyscalculie is een stoornis in het (leren) rekenen, die steeds meer aandacht krijgt. In dit nieuwe standaardwerk Dit is dyscalculie geeft dyscalculie-expert prof. dr. Hans van Luit op een toegankelijke manier inzicht in de achtergrond, diagnostiek en aanpak van dyscalculie, zowel op school als thuis.
Om in de school het onderwijs af te stemmen op de zwakke rekenaar, is van leerkrachten en ook schoolbreed veel kennis en kunde nodig. Van Luit laat zien hoe leerlingen met dyscalculie kunnen worden ondersteund en welke geschikte interventies er zijn. De stoornis wordt mede op basis van casuïstiek uitvoerig uitgediept en toegelicht.
'Onderzoek toont aan dat kinderen ontzettend veel belang hebben bij vroege signalering. Het gaat dan niet alleen om het bepalen van een score, maar bovenal om inzicht in specifieke individuele tekorten. Hierdoor wordt het mogelijk de leerling gericht te helpen.'
Dit is dyscalculie is een onmisbaar boek en waardevol naslagwerk voor iedereen die geïnformeerd wil worden over dyscalculie: leerkrachten, rekenspecialisten, remedial teachers, gedragsdeskundigen, hbo- en wo-studenten en geïnteresseerde ouders.
'Stimuleren helpt en kan (vroege) rekenproblemen helpen voorkomen en wellicht de consequenties van dyscalculie verminderen.'
Trefwoorden
dyscalculie rekenproblemen diagnostiek onderwijs remedial teaching rekenspecialist begeleiding rekenvaardigheden leerstoornis leermoeilijkheden vroegsignalering rekenonderwijs interventies getalbegrip comorbiditeit rekenmethoden rekendidactiek rekenangst hardnekkigheid rekenzwakke leerlingen rekenzelfbeeld rekenbeleving leerkrachtvaardigheden cognitieve vaardigheden ouderondersteuning onderzoek neurologische basis prevalentie dyscalculiebeleid behandelprogramma's
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1 Verschijnsel 9
1. Wat is rekenen? 10
1.1. Leren en individuele verschillen 12
1.2. Definitie van rekenen 21
2. Wat is dyscalculie? 23
Casus 2.1 26
2.1. Dyscalculie is een stoornis 28
Casus 2.2 37
2.2. Dyscalculie diagnosticeren: criteria voor ernst, achterstand en hardnekkigheid 39
3. Hoeveel dyscalculici zijn er? 59
Deel 2 Herkomst 63
4. Waardoor is dyscalculie te verklaren? 64
4.1. Primaire verklarende factoren 67
4.2. Secundaire verklarende factoren 73
4.3. Comorbide stoornissen 76
5. Rekenbeleving 79
5.1. Het gedragsmatige aspect van de rekenbeleving: Coping bij rekenmoeilijkheden 82
5.2. Het cognitieve aspect van de rekenbeleving: rekenzelfbeeld 84
5.3. Het affectieve aspect van de rekenbeleving: rekenangst 86
5.4. Faalangst op oudere leeftijd 87
6. Welke rol spelen ouders/verzorgers? 91
7. Welke rol speelt het onderwijs? 95
8. Zijn er vroege aanwijzingen voor dyscalculie? 103
Deel 3 Diagnose 109
9. Hoe kunnen dreigende rekenproblemen worden gesignaleerd? 110
Casus 9.1 111
10. Hoe wordt dyscalculie vastgesteld? 119
11. Onderzoek naar dyscalculie; een voorbeeld van een onderzoeksverslag 124
Casus 11.1 125
Deel 4 Hulp 165
12. Wat is de beste aanpak op school? 166
13. Hoe kunnen rekenproblemen voorkomen worden? 179
Casus 13.1 180
14. Rekenproblemen verhelpen op school 188
15. Principes en programma’s om ernstige rekenproblemen te behandelen 197
16. Hoe is met dyscalculie om te gaan? 212
Casus 16.1 214
Deel 5 Trends 219
17. Een wildgroei in aantal dyscalculici? 220
18. Dyscalculie bij (jong)volwassenen 223
19. Alternatieve ‘genezing’ van dyscalculie: Waar leiden al die dwaalwegen naartoe? 226
20. Reacties van ouders en informatie op het web 236
20.1. Mailverkeer 236
20.2. Vragen en informatie op websites 244
Deel 6 Aanbevelingen voor de toekomst 255
21. Maak de rekenmethoden passend voor zwakke rekenaars 256
22. Diagnostiek door uitsluitend goed opgeleide diagnostici 263
23. Behandeling door goed opgeleide remedial teachers of rekenspecialisten 266
24. Het Nederlandse beleid inzake dyscalculie 279
Literatuur 291
Register 308
Woord van dank 312
Over de auteur 315
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan