Lees verder
Sayma Kuipers is gespecialiseerd in leiderschap en teamontwikkeling. Ze begeleidt leiders, teams en ondernemers en geeft lezingen. De rode draad in haar werk is de invloed van mensen op elkaar. Ze daagt mensen uit om samen werk leuker te maken. Dit doet ze met lezingen, trainingen en verandertrajecten.
Meer over Sayma KuipersHet is hier net een kleuterklas
Waarom medewerkers beter functioneren als je ze serieus neemt en speelruimte geeft
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789461265951Samenvatting
Waarom gedragen werknemers zich als kleuters? Waarschijnlijk omdat ze worden behandeld als kleuters.
De kunst is om je medewerkers serieus te nemen en tegelijkertijd ruimte te geven aan hun behoefte aan creativiteit en vrijheid. Want in ieder mens schuilt een kind dat dwarsligt als je het plaagt met zinloze protocollen en procedures, maar dat tot bloei komt als je het de vrijheid geeft om het beste uit zichzelf te halen.
Het is hier net een kleuterklas laat overtuigend zien dat jouw team gewoon een kleine groep mensen is met menselijke behoeftes. Sayma Kuipers beschrijft wat die behoeftes zijn en hoe je daar als leidinggevende op kunt inspelen. Je krijgt concrete handvatten waardoor mensen meer plezier hebben in het werk, beter samenwerken en productiever zijn.
'Sayma weet mensen te raken. Ze zet je aan het denken.'
- Elvira Claassen
'Sayma legt feilloos de vinger op de zere plek.'
- Myriam Jansen
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Sayma Kuipers
Inhoudsopgave
Inleiding
HOOFDSTUK 1 - WAT IS ER AAN DE HAND?
De kleuterklas op de werkvloer
We doen allemaal maar wat
Kleuterkenmerken van de werkvloer
We maken het onnodig ingewikkeld(er)
Tijd om anders te kijken
HOOFDSTUK 2 - WAT KUN JIJ DOEN?
Een (psychologisch) veilige werkplek
De werkvloer als speeltuin
Grenzen
Een fijne plek om te zijn
Verschillen in teams
Anders is leuk
Unieke bijdrage zonder hokjes
Verliefd op je werk
Doen waar je van houdt en houden van wat je doet
Opnieuw leren spelen
Spelen met je gedachten
Spelen door te experimenteren
Vrij spelen
HOOFDSTUK 3 - WAT KUNNEN WIJ DOEN?
Wanneer gaan we samenwerken?
De beste uitvinding van de mens is samenwerken in een team
Maak van samenwerken een uitgangspunt
Functionele teams
Willen bijdragen aan de groep
Elkaar kennen
Hoeken in de kleuterklas als oplossing voor eilandjes
De nieuwe vorm van veerkracht is het collectief
Praat over de samenwerking
Ze zijn zo snel afgeleid
Stop met vergaderen
Waardering
Verantwoordelijkheid nemen
Het is nooit 50/50
Laten we weer gaan praten
Bij elkaar geraapt zooitje
We hebben het graag over onszelf
Moeilijke gesprekken voeren
Omgaan met lastige mensen
HOOFDSTUK 4 - WAT KUNNEN WE DOEN OM HET VAST TE HOUDEN?
Focus op leren
We zijn allemaal influencers
Samen leren
Macht en tegenmacht
Manage je baas
Master's degree volwassen kleuter
Wat neem jij mee?
Dankwoord
Bronnen
Andere geraadpleegde bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan