Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 3e druk 9789461278371
EvergreenTotaal 581 dagen
Verkooppositie 3215Hoogste positie: 22
Direct te downloaden

Samenvatting

Gestructureerd proces
Wanneer er weer eens op de hei gebrainstormd wordt over een nieuwe marketing- of bedrijfsstrategie, is het fijn als er beproefde modellen beschikbaar zijn, zodat het proces zo gestructureerd mogelijk verloopt en er geen belangrijke zaken over het hoofd worden gezien. Ongetwijfeld heb je in zo'n situatie wel eens een SWOT-analyse gemaakt, of de Value Chain van Porter toegepast. Dan weet je uit eigen ervaring dat het toch nog niet zo eenvoudig is om deze modellen te vertalen naar jouw eigen situatie. En ... is het trouwens niet opmerkelijk dat we nog altijd terugvallen op diezelfde, vaak meer dan twintig jaar oude modellen?

Een unieke mix
Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen brengt hier verandering in. Je krijgt een overzicht van de 22 belangrijkste modellen die je helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen. Dit overzicht is een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en recente, baanbrekende modellen.

De opbouw van het boek loopt parallel aan de stappen van het strategische planningsproces:
Deel 1 - Strategisch startpunt;
Deel 2 - Strategische analyse;
Deel 3 - Strategieontwikkeling;
Deel 4 - Evaluatie en control.

Per model is aangegeven:
- waar in het planningsproces het model in te zetten is;
- wat de kerngedachte van het model is;
- welke stappen je moet doorlopen om het model in je eigen situatie toe te passen;
- wat de beperkingen van het model zijn

Baanbrekende modellen
Deze derde, volledig herziene druk van Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen (inmiddels al meer dan 20.000 exemplaren verkocht) biedt een unieke mix van klassieke, beproefde modellen en meer recente, baanbrekende modellen, zoals:
- de Blue Ocean Strategy;
- het Drielagenbusinessmodel;
- de Net Promoter Score.

Alle modellen zijn zo beschreven dat er direct mee gewerkt kan worden. Het boek staat vol met talloze, actuele praktijkvoorbeelden. Bovendien zijn bij het boek online, interactieve worksheets en checklists van de modellen beschikbaar op www.marketingmodellen.nl.

Voor wie?
Managers die op zoek zijn naar een effectievere invulling van het proces van marketingplanning en strategievorming.

Specificaties

ISBN13:9789461278371
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:300
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:26-7-2018
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen
Chantal Bakker | 13 februari 2008
'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' is een prettig naslagwerk over de belangrijkste marketing- en strategiemodellen.
Lees verder
recensie
Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen
Eric van Arendonk | 23 oktober 2005
De titel van dit boek heeft mij in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik verwachte een boek aan te treffen waarin droog de bekende modellen gerangschikt zouden staan. Altijd makkelijk bij de vraag; hoe zat het ook alweer? Niets is minder waar. Op de helft van het boek had ik al het gevoel van YES, eindelijk een boek die de modellen als een instrument benadert in plaats van een model is een model. 
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
102 stemmen
38
43
16
3
2

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
Doordachte planning met marketing- en strategiemodellen - Hoe een kwelling een zegen kan worden
Yousri Mandour 19 april 2010

Over Marleen Bekkers

Marleen Bekkers is werkzaam bij ICSB Marketing en Strategie. Zij heeft jarenlange ervaring met het begeleiden en ondersteunen van de strategievorming voor organisaties in uiteenlopende sectoren. Ze houdt vooral van sectoren of plantengroepen die van nature niet aan marketing denken, zoals de not for profit of R&D-ers of andere professionals. Marleen Bekkers werkte ook mee aan 'De Marketingbox').

Andere boeken door Marleen Bekkers

Over Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap. 

Andere boeken door Yousri Mandour

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I: Strategisch startpunt
1. Modellen voor het strategisch startpunt
1.1 Het Ashridge-missiemodel
1.2 Abells Business Definition-model

Deel II: Strategische analyse
2. Externe analyse
2.1 Het Vijfkrachtenmodel van Porter
2.2 De Customer Value Map

3. Interne analyse
3.1 Resource-Based View of the Firm
3.2 De Value Chain van Porter

4. Integratieanalyse
4.1 De SWOT-analyse

Deel III: Klassieke strategieontwikkeling
5. Marktstrategie
5.1 De drie generieke strategieën van Porter
5.2 Het Waardedisciplinemodel van Treacy en Wiersema
5.3 Het groeimodel van Ansoff
5.4 Portfoliostrategieën: BCG- en GE-matrix

Deel IV: Businesstransformatie
6. Businessmodelinnovatie
6.1 Het Business Model Canvas
6.2 Het Klantgestuurde Businessmodel
6.3 Het Businessmodelwiel
6.4 Blue Ocean Strategy

Deel V: Marketingbeleid en implementatie
7. Marketingbeleid en implementatie
7.1 Het SDP-model
7.2 Service Design Thinking
7.3 Het CRM-vaardighedenmodel
7.4 Het SERVQUAL-model
7.5 Het Stage Gate-model
7.6 De Lean Startup-methode

Deel VI: Evaluatie en control
8. Modellen voor evaluatie en control
8.1 OGSM
8.2 De Marketing Balanced Scorecard
8.3 De Net Promoter Score (NPS)

Bronnen
Over ICSB Marketing en Strategie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen