Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Leiderschap in de digitale wereld

Voorbereid zijn op morgen

Paperback Nederlands 2019 9789462156463
10
Voormalig top 10Totaal 58 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 3344Hoogste positie: 2
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

De wereld verandert razendsnel en wordt steeds complexer door de opkomst van digitale technologie. Dat is een uitspraak die inmiddels bijna tot vervelens toe wordt herhaald. In hun boek Leiderschap in de digitale wereld onderzoeken Ralf Knegtmans en Ylva Poelman wat de gevolgen daarvan zijn voor organisaties en de benodigde eigenschappen van hun leiders. Dat doen zij vanuit twee visies die elkaars tegengestelden waren voordat zij aan het boek begonnen. Dat maakt hun boek tot een spannende zoektocht naar een waarheid die in het midden ligt.

Als managing partner van een toonaangevend executive search-bedrijf vraagt Knegtmans zich af of de top van het Nederlandse bedrijfsleven klaar is voor de grote impact van digitale technologie op de maatschappij. Als zelfstandig innovatieadviseur bekijkt Poelman het van een andere kant: de digitale revolutie is niet de eerste grote verandering die de mensheid meemaakt. Wie slim is, had zich er allang op kunnen voorbereiden.

Dit boek is een spannende zoektocht naar een waarheid die in het midden ligt. Vraagt het nieuwe tijdperk om een nieuw type leider? Of worden leiders zelfs overbodig gemaakt door artificial intelligence? Om deze vragen te beantwoorden, spraken de auteurs met tal van leiders en experts in kennisgebieden die uiteenlopen van recruitment tot de bankensector en van psychologie tot moderne retailers.

Het resultaat is een prikkelend boek dat uitlegt wat digitalisering eigenlijk is, welke gevolgen digitalisering voor het bedrijfsleven heeft en welke invloed de digitale revolutie heeft op de zoektocht naar de juiste leiders. Leiderschap in de digitale wereld besluit met de eigenschappen die een leider in de nieuwe wereld nodig heeft en wat een leider kan doen om zich in die richting te ontwikkelen.

Specificaties

ISBN13:9789462156463
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:215
Uitgever:Vakmedianet
Druk:1
Verschijningsdatum:8-10-2019
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Expertrecensies (1)

Leiderschap in de digitale wereld - 'Aanrader voor recruiters en managers'
Louis Thorig | 7 november 2019
We leven in het tijdperk van de digitale revolutie met al zijn disruptieve effecten. Dankzij digitalisering is disruptie het nieuwe normaal geworden. In Leiderschap in de digitale wereld onderzoeken Ralf Knegtmans en Ylva Poelman wat de gevolgen zijn voor organisaties en hun leiders.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
8 stemmen
4
3
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Ylva Poelman: ‘De ceo blijft voorlopig nog een mens’
Lex van Almelo 2 december 2019 Een computer als baas vinden mensen niet aanvaardbaar, maar dat kan verschuiven, zeggen innovatieadviseur Ylva Poelman en leadership consultant annex executive searcher Ralf Knegtmans. Zij beschrijven in Leiderschap in de digitale wereld onder meer de noodzakelijke eigenschappen van de toekomstbestendige leider.

Over Ralf Knegtmans

Ralf Knegtmans is Managing Partner en mede-eigenaar van De Vroedt & Thierry: een van de oudste executive search-bureaus van Nederland met een ruim 35-jarige historie. Dit gerenommeerde bureau richt zich van oudsher op het vervullen van senior management- en directiefuncties en het formeren van Raden van Commissarissen en Raden van Toezicht. Ralf Knegtmans studeerde rechten (UvA) en volgde postacademisch onderwijs (kopstudie Bedrijfskunde) aan de Nyenrode Business University en aan IMD te Lausanne (Business Marketing). In 2005 leverde Knegtmans een bijdrage aan het door de Nederlandse Federatie van Management geïnitieerde boek 'Top Potentials in organisaties' (Koninklijke van Gorcum). In 2007 deed hij een uitgebreid onderzoek naar de doorslaggevende eigenschappen van toptalent. Verschillende CEO's, commissarissen, wetenschappers en toptalenten uit allerlei werelden werden aan de tand gevoeld. Het resultaat is het door uitgeverij Boom uitgegeven boek Toptalent: De 9 universele criteria van toptalent. Naast zijn activiteiten voor De Vroedt & Thierry leverde Ralf Knegtmans de afgelopen jaren periodiek als columnist bijdragen aan o.a. het Financieele Dagblad (www.fd.nl), De Financiële Telegraaf, Management Team en Managementboek Magazine. Verder is Knegtmans wekelijks te gast bij Business News Radio (BNR) in het programma Aan de slag met Paul van Liempt. Wilt u reageren? @ralfknegtmans

Andere boeken door Ralf Knegtmans

Over Ylva Poelman

Ylva Poelman studeerde natuurkunde en sterrenkunde en is zelfstandig innovatieadviseur met een specialisatie op het gebied van bio-inspired innovation, ook bekend als biomimicry of bionica. Op dit gebied vervult ze in Nederland een pioniersrol. Ze houdt zich bezig met zowel technische als organisatorische innovatie waarin leiderschap een belangrijke rol speelt. Voorheen was ze mede-oprichter en directeur van een innovatief ICT-bedrijf dat ze verkocht aan een concullega. Onder de titel De Bionische Vrouw publiceerde Ylva de afgelopen vijf jaar meer dan honderd columns over voorbeelden van bio-inspired innovation in dagblad Trouw. Ook schreef ze over deze innovatiemethode het boek De natuur als uitvinder – Miljarden jaren aan innovatie gratis beschikbaar. Daarnaast geeft Ylva lezingen en workshops voor congressen, bedrijven en onderwijsinstellingen over de meest uiteenlopende onderwerpen omdat bio-inspired innovation een zeer breed toepassingsgebied heeft: van (medische) technologie tot zelforganisatie, van architectuur tot marketing en van duurzaamheid tot leiderschap.

Andere boeken door Ylva Poelman

Inhoudsopgave

Deel 1
1. Inleiding
1.1 Aanleiding voor dit boek

2. Wat is digitalisering
2.1 Wat is digitalisering?
2.2 Een aantal belangrijke begrippen
2.3 Toekomstige digitale ontwikkelingen

Deel 2
3. Gevolgen van de digitalisering voor bedrijven
3.1 Concurrentie: grenzen vervagen
3.2 Innovatie: essentieel en zonder eind
3.3 Exploratie en exploitatie: een delicate balanceeract
3.4 Digitalisering: hanteer het slimme gereedschap zinvol
3.5 Klanten: goed geïnformeerd, machtiger en behulpzaam
3.6 Organisatie: agile, lerend en onderdeel van een netwerk
3.7 Werk: hernieuwde war on talent, generaties en de toekomst van werk
3.8 Tot slot


4. Gevolgen van de digitalisering voor (Executive) search
4.1 De impact van digitalisering op de searchsector
4.2 Digitale tools voor het searchproces
4.3 De toekomst van (executive) searchbedrijven

5. Gevolgen van digitalisering voor consumentenbanken
5.1 De opkomst van fintechs
5.2 Een copernicaanse revolutie
5.3 Digitale diensten
5.4 Wat accepteren klanten?
5.5 Anders opereren en werken
5.6 Nieuwe uitdagingen


Deel 3
6. Leiderschap in de digitale wereld
6.1 Wat is leiderschap?
6.2 Evoluerende gedachten over leiderschap in een notendop
6.3 Metamorfosen in het digitale tijdperk
6.4 Existentiële crisis
6.5 Is de leider van de toekomst een AI?
6.6 Conclusie


7. Eigenschappen van een leider in de digitale wereld
7.1 Samenstelling van de lijst
7.2 Eigenschappen die leiders helpen om in de digitale wereld te navigeren
7.3 Niet iedereen is een (goede) leider
7.4 De toekomst

Over de auteurs
Met dank aan
Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leiderschap in de digitale wereld